• Anonym (I.J)

Har sålt vara på blocket, nu vill köparen ha tillbaka pengarna, rätt eller fel?! HJÄLP

Har sålt en vara på blocket. Personen i fråga som köpt varan har tittat på den, provat den "klämt och kännt" men hör nu av sig med ett klagomål och vill ha pengarna tillbaka. De hävdar finns fel som inte funnits där innan vad vi vet och som de inte uppgav som klagomål när varan kollades.

Problemet är, vi har väldigt tight ekonomi denna månad och har därför redan använt de pengar som varan kostade så vi KAN i princip inte att de "ångrar" köpet. Borde de få ångra? Borde vi låna ihop pengarna så de kan returnera varan? Vem har rätt?

• Svar på tråden Har sålt vara på blocket, nu vill köparen ha tillbaka pengarna, rätt eller fel?! HJÄLP
  • Anonym

Läs köplagen då det är den som gäller. Du har ingen skyldighet om du inte undanhållit eller ljugit om något och då köparna testat och kört vagnen är det svårt för dom att få häva köpet alternativt få dig att betala nytt däck.

Stå på dig!

• ModestyB

Enligt konsumentköplagen säljs begagnade varor "i befintligt skick", det är då upp till säljaren att informera om ev. brister och upp till köparen att undersöka varan innan köp.
    Undantaget är varor som sålts via teleon eller internet, där köparen ej haft möjlighet att undersöka varan. Då gäller 14 dagars returrätt.

• Anonym (Legally wise)
    ModestyB skrev 2011-06-14 00:39:31 följande:
    Enligt konsumentköplagen säljs begagnade varor "i befintligt skick", det är då upp till säljaren att informera om ev. brister och upp till köparen att undersöka varan innan köp.
    Undantaget är varor som sålts via teleon eller internet, där köparen ej haft möjlighet att undersöka varan. Då gäller 14 dagars returrätt.
    jo men konsumentköplagen gäller inte mellan två privatpersoner -då gäller köplagen så allt du skriver ovan kan ts strunta i (ps dessutom regleras returrätten/ångerrätten enligt distans och hemförsäljningslagen inte konsumentköplagen -denna lag är inte heller tillämplig på hämtköp)

Så summa sumarum TS: du kan gott strunta i deras krav om att häva köpet. Det värsta som skulle kunna hända i detta fall, vilket inte är troligt, är att du skulle vara skyldig att avhjälpa felet -dvs köpa ett nytt däck till dem. Kanske kan ni gå halvvägs och ni ger dem en summa som motsvarar ett halvt däck tillbaka? Där stannar er skyldighet rent juridiskt. 
  • Mikesh
    finns då jävlar ingen returrätt mellan 2 privatpersoner.
  • Labolinas
    Innan du ger råd kanske du ska kolla fakta. Mellan privatpersoner gäller Köplagen och inte Konsumentköplagen. 
    ~Carpe Diem~
  • Labolinas
    ModestyB skrev 2011-06-14 17:53:05 följande:
    Ångerrätt gäller förutsatt att det finns inskrivet i ett köpeavtal, således kan ett köp av en privatperson också hävas om det visar sig att varan har ett fel. En tvist gällande felaktig vara kan hävas efter att fallet tagits upp i tingsrätt.
    Otrevlig ton, trist. Bättra på era attityder.

www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-...
    Nu finns det ju inget avtal som säger att det finns en ångerrätt, alltså gäller inte det här. Köparen kan inte heller åberopa fel som han/hon borde upptäckt vid en undersökning av varan. Rätt solklart här att säljaren inte kan tvingas ta tillbaks varan.
    ~Carpe Diem~
  • Anonym (Legally wise)
    ModestyB skrev 2011-06-14 17:53:05 följande:
    Ångerrätt gäller förutsatt att det finns inskrivet i ett köpeavtal, således kan ett köp av en privatperson också hävas om det visar sig att varan har ett fel. En tvist gällande felaktig vara kan hävas efter att fallet tagits upp i tingsrätt.
    Otrevlig ton, trist. Bättra på era attityder.

www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-...
    ja....alltså... jag tvivlar på att ett sådant skriftligt avtal finns i detta fall så så länge den som köpte vagnen inte har skrifttligt eller bandinspelning på att köparen har ångerrätt så finns det ingen sådan princip.

Allt kan avtalas om i princip enligt avtalslagen men mellan två privatpersoner eller två företag gäller INTE konsumentköplagen eller lag om distansavtal mm (med ångerrätt) . Ångerrätt behöver inte avtalas skriftligen utan kan i princip även gälla med muntlig överenskommelse -den som hävdar ångerrätten måste då dock bevisa detta vilket är väldigt svårt om man inte har en bandinspelning eller avtalat det skriftligen.

Konsumentverkets råd och yttrande gäller för KONSUMENTER, När två privatpersoner som i detta fall avtalar med varandra så räknas ingen som konsument.  

Mellan två privatpersoner gäller istället om inget annat avtalats skriftligen, köplagens regler. Kort kan man säga att enligt köplagen gäller att begagnade varor säljs i befintligt skick och att varan ska uppfylla det köparen efter sin besiktning hade fog att förvänta sig (när det gäller begagnade varor så är detta skydd ganska lågt -särskilt om man fått titta på den). Visar det sig dock att varan har något fel som säljaren SKA ansvara för har säljaren rätt att först försöka avhjälpa felet (dvs laga/fixa det om detta är möjligt/rimligt) och endast om det är oskäligt får köpet hävas (tänk situation där någon köpt en brudklänning som man inte får lagad innan bröllopet eller när det skulle kosta mer att laga felet än att bara lämna tillbaka sakerna.

Jag tror att tonen i tråden blir otrevlig eftersom folk ger en massa råd om juridiska rättigheter utan att egentligen veta vad de snackar om -det vilseleder ju stackars TS så man blir då lite frustrerad och orolig att hon ska lyssna på alla tokigheter/missförstånd.

/Jurist som arbetat med både köp- och konsumenträtt 
  • Mollz
    Anonym (Suck) skrev 2011-06-13 19:50:13 följande:
    Finns undantag.
    Jag köpte en bugaboo begagnat.
    Hon hade sittdelen nedpackad och endast liggdelen sittandes på.
    Hon försäkrade om att allt var bra osv.

Det visade sig sedan att hon krympt sittdelstyget så det inte går att använda.

Vid ett sånt läge BETALAR man tillbaka, för då har man lurat köparen kan jag tycka.
    Är du verkligen säker på det? Sittdelen ÄR svår att få på om man inte vet hur man ska göra.
  • Larsson2006

Förklara hällre hur man gör. Det är som sagt upp till köparen att kolla så allt är ok.

• Anonym

har inte läst alla svar och vet inte vad ni har köpt men hade ni begagnad garanti eller vad det nu heter som man kan skaffa sig när man säljer något? Och som du skrev köparen provade, klämde osv, om den såldes i befintligt skick och du inte har lämnat garanti, är det nog svårt för köparen och få tillbaka pengarna. Efter man har köpt en vara kan vad som helst hända. Vi köpte en bil genom blocket utan garanti och den var i befintligt skick, det man såg och testa då. 1 månad senare fick vi turboras, bara o betala själv. Som sagt saker händer och så länge du inte undanhöll något och det visade sig vara dolt fel eller något som dök upp senare så är det faktiskt köparen som köpt varan i befintligt skick och får stå för det.

• nybliven gravid
    Anonym (I.J) skrev 2011-06-13 20:05:05 följande:
    Igår, Men till saken hör att vi själva körde upp vagnen ur förrådet där den ståtts sedan vi använde den, utan problem, och då märkte vi ingenting. Inte heller dom när de testade den. Ska det vara så att vi betalar ett nytt däck då?
    Okej, altså jag har läst om lagar men minns inte exakt vad som händer. Är rätt säker dock på att det itne finns någon lag som gör att ni måste betala eller så eftrsom varan kollats igenom av köparna innan odm köpte den.

Det jag tänker är snarare att man som säljare vill att köparen ska bli nöjd men de ska itne kunna tvinga er, men  hade det varit jag hade jag köpt en däck alt betalat ett däck och sedan skulle det vara slutdiskuterat...

Men som sagt kan dom itne tvinga dig utan det är snarare då att ni som säljare bjuder till och förösker göra köparen nöjd.

Hoppas det löser sig
  • Marcus121

Jag har sålt massor av saker på nätet,
    Har personen tittat och godkänt varan "dvs betalat" anser jag att köper är slutfört.
    Om varan sedan går sönder. Ja då får dom själva lösa det.

Eller kontakta tillverkaren av varan.

Så betala inget.

• Indianica

Poängen med att köpa en ny vara är ju att man kan gå tillbaka till butiken om man inte anser att den uppfyller ens krav. Det kan man inte juridiskt göra om man köper något av en privatperson.

Jag tycker också du helt enkelt kan vara ärlig och säga som det är. Att du är hemskt ledsen att varan inte uppfyllde förväntningarna, men att den köptes i befintligt skick och att ni faktiskt inte har råd att betala tillbaka något, då ni redan använt upp pengarna. Cased closed.

Sedan är sådana här fall knepiga. Vad hade hänt med varan, vad fanns för fel?

Jag var med ome n helsjuk sak på Tradera där en köpare som köpt ett plagg skrev och ville ha pengarna tillbaka då plagget uppgavs vara söndertrasat. Jag bad då om bilder och sent onsider kom bilder på ett plagg med tydligt uppsprättade sömmar Nu var detta ett billigt plagg så jag betalade pengarna för att slippa negativt omdöme (det fick jag ändå, för hon blev sur för att jag ville ha bildbevis..) men vad jag vill säga är att det finns mycket kenpigt folk där ute, betala inte tillbaka!

• Anonym
    Anonym (Suck) skrev 2011-06-13 19:50:13 följande:
    Finns undantag.
    Jag köpte en bugaboo begagnat.
    Hon hade sittdelen nedpackad och endast liggdelen sittandes på.
    Hon försäkrade om att allt var bra osv.

Det visade sig sedan att hon krympt sittdelstyget så det inte går att använda.

Vid ett sånt läge BETALAR man tillbaka, för då har man lurat köparen kan jag tycka.
    Lite OT men.. Sittdelen till bugaboo är skitjobbig att sätta på. Man får ta i ordentligt och typ ställa ett knä på ramen. Ta av bågen med annars är det omöjligt. Så förmodligen är den inte krympt, men man kan lätt tro det.
  • Anonym

Är faktiskt i samma situation som du.

Det som skiljer oss åt är att jag bl a mötte upp mina köpare på parkeringen. (Då köparen var höggravid, svårt att gå & jag bor på 3e våningen utan hiss...)

Men iaf..det som hände här var att de la aldrig undersökte vagnen utan betalade och gick sedan därifrån.

Samma kväll får jag ett arg mail där de kräver tillbaka sina pengar pga att vagnen är trasig.
    Den var hel när jag lämnade över den..

Vad ska jag göra??

Jag är en ärlig människa, skulle aldrig försöka lura av folk på pengar. Skulle jag aldrig våga eller vilja!
    är själv halvnervös då jag själv handlar av folk på tex tradera...nu är ju inte det samma sak men ändå..

Det enda jag är rädd för nu är att jag ska bli dragen inför tingsrätten om de inte skulle ge upp.
    Känner att de inte har nått att komma med men har en bekant som råkat ut för knäppa typer. Denne åkte dit på att betala massa pengar till dessa idioter trots att hon gjort allt rätt!!

Svar på tråden Har sålt vara på blocket, nu vill köparen ha tillbaka pengarna, rätt eller fel?! HJÄLP