Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?

Men vad är det då för fel på benet, tassen? Det verkar ju gå att operera?!

Jag hade aldrig avlivat en hund på dessa grunder. Min hund blev halt, fick gå till veterinären och kollas, dit igen för röntgen och sedan visade det sig att hon antagligen bara stukat benet lite, mycket lite artros. Hon fick medicin som jag inte använt då hältan försvann helt efter veterinärbesök nummer två. Sen var min hund dessutom gammal.

Tycker du borde ta veterinärutlåtandet med några nypor salt och så kontakta en annan veterinär eller få en ordentlig förklaring till hur veterinären tänker och tycker om din hund.

Lycka till!

• Anonym

en hund visar inte att den har ont förräns det är riktigt illa...ville bara påpeka detta...möjligen har din fina vovve ont utan att du märker det??

gå till en veterinär till. hör vad denne säger och ta sedan ditt beslut...

fruktansvärd sits du e i ts...många styrkekramar

• Anonym
    zeropero skrev 2011-06-14 06:42:11 följande:
    om hunden haltar så HAR DEN ONT!!!
    TS du har fortfarande inte svarat på vad hunden fick för diagnos. VAD är det som är fel? Har någon led skadats? Muskelskada? Vad?
  • Anonym

Fixa en second opinion dvs sök upp en annan vet. Samma sak, så skulle jag följt rådet i så fall. Men som nån skrev tidigare: alla veterinärer är inte bra

• Anonym

Har nästan bara läst TS, men åkt till en annan vetrinär och ta en större klinik, ex strömsholm, ultuna eller liknande, även om det är en bit att åka så kan de vara värt detta. De kan gå igenom hunden ordentligt och du får bra svar. Jag åker alltid till Strömsholm, tycker de är bra.

Hör inte riktigt till saken, men min häst blev utdömd av en vetrinärstation och jag gav inte upp och idag är hon helt frisk och tävlar på hög nivå, ibland måste man gå på magkänslan och se hur djuret mår.
    Självklart har de kanske ont och behöver medicin, men de kanske går att lösa.

Min hund har också varit halt,men äter idag medicin mot detta och mår helt perfelkt åker dock på kontroll varje år och kollar upp detta.

Hoppas du har en bra försäkring och att de kommer gå bra med din hund, all lycka till er. Hunden är ens bästa vän så skulle heller aldrig ta bort de om de inte var kris.

• Anonym
    Anonym (Förvirrad) skrev 2011-06-14 10:07:00 följande:
    Försäkrad - ja.
    Men har en bebis så jag kan inte komma i väg förrän om några dagar tyvärr.
    Nu har jag inte barn så jag frågar för jag aldrig hört det innan. Varför kan inte bebisar följa med till veterinären? Visst, det är inte kul för varken djur eller människor om bebisen börjar skrika, men det är väl som när man har rädd hund - man säger till i receptionen att man väntar utanför så de kan hämta en när det är ens tur?
  • Anonym

Om inget fanns att göra skulle jag avliva. Det lider inte djuret av, bara vi djurägare som står ensamma kvar utan vår vän. Jag skulle aldrig i livet kunna  behålla ett djur vid liv för mitt egos skull för att jag inte skulle vilja vara utan det, om det inte skulle kunna leva normalt. ( och för mig är det inte normalt att hoppa på tre ben, djuret kommer omöjligt kunna leva så utan att få andra påfrestningar i kroppen som kommer göra ont )

Jag bryr mig om mina djur och det sista jag vill är att de ska lida, då lider jag hellre själv och tar ett beslut som innebär stor saknad för mig och inget lidande för djuret. 

• Anonym
    Anonym (Förvirrad) skrev 2011-06-14 10:46:38 följande:
    Bebisen var med igår, det hade aldrig funkat ifall inte min mamma följt med.
    Hunden hade blivit jättestressad om barnet skrek och barnet får inte följa med in till röntgen rummet..man ska hålla i hunden och springa omkring med den för att veterinären ska se hur hunden går osv.
    Men allt detta kan ju en djursjukvårdare göra.
  • Anonym
    Anonym (Förvirrad) skrev 2011-06-14 11:36:31 följande:
    okej, för jag kommer få åka 2 timmar till veterinären med en stor hund + bebis. Känner ingen dit jag ska och besöket kommer ta lång tid ..kanske har du inte lika långt till veterinär eftersom du kan åka hem emellan? Vi har olika förutsättningar och jag tänker inte dra alla mina då jag inte vill bli outad på ett tvivelaktigt forum på nätet.
    Inga problem. Två timmars bilresa till strömsholm, ett par timmar där och sen två timmars resa tillbaka. Allt med bebisen med. Stor hund. Bebisen satt i bärsjalen eller låg i vagnen. Ammades när den behövdes, tog en paus under bilfärden för att amma. Allt går bara man vill.
  • Anonym

Veterinärer är alltid "pigga" på att avliva....jag vet inte varför det är så. Låt er inte övertalas! Ni känner hunden bäst så ni är den enda som kan avgöra om den lider eller inte i sitt dagliga liv.

Svar på tråden Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?