Inlägg från: Cahn |Visa alla inlägg
  • Cahn

Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?

Triple Trouble skrev 2011-06-14 10:06:22 följande:
    Jag hade opererat om det gick alt tagit bort ett ben, hundar klarar sig med tre ben. I USA gör de rätt ofta dessa operationer med framgång. De går och springer obehindrat.
    Precis! Hundar klarar sig alldeles utmärkt med bara ett bakben! Herregud, skulle vissa här verkligen hellre avliva än eventuellt amputera (om skadan nu gör det aktuellt)?? Hunden skulle ju klara sig jättebra med ett ben mindre.

Usch vilken skum veterinär. Gå inte dit igen, de verkar inte så pigga på att jobba för länen direkt. Avlivar de hellre en glad hund än att ta bort benet? Är de lata eller?
  • Cahn
    Anonym (Förvirrad) skrev 2011-06-14 10:50:17 följande:
    Tack för ditt svar!
    Jag måste få undersöka det här med att amputera ett ben, det är ju som sagt ett bakben och efter en del sökande ser jag att prognoserna verkar se bättre ut om det gäller just bakben. Det är bara det attt veterinärer inte VILL amputera i sverige ofta!

Jo, det verkar som att de hellre avlivar henne än att hon ska ha tre ben..sjukt anser jag. Hunden vill nog hellre leva med tre ben än att dö, de har överlevnadsinstinkt som någon nämnde innan,med andra ord vill de inte dö oavsett om de får ha tre ben..
    De hade ett mycket dåligt bemötande på kliniken, otrevlig och disträ personal. Mitt i allt gick veterinären i väg till andra kunder som också hade "väntat", men varför dubbelboka då?! så vi fick sitta jättelänge trots att min mamma skulle  till jobbet.
    En vän till mig har en schäferkorsning med tre ben. Det är en adopterad sk "rescuedog" (hon bor i USA). Den har inga som helst problem med att gå stå eller springa. Den är lika snabb som hennes andra hund och vänder på en femöring. Superglad tik som alltid ska vara med på allting.

Att avliva henne ist för att ge henne det fina liv hon lever nu är ju bara rent ut sagt idiotiskt. Hon lider inte ett smack utan mår jättebra.

Som du säger så är det ju en fördel om det är bakbenet som tas bort, men jag har även sett hundar med bara ett framben som klarat sig fint. Beror nog lite på hur hunden ser ut.

Igen, den där kliniken verkar inge vidare. Där man bokar in flera patienter på samma tid och ska springa emellan (!?), där man hellre tar död på ett djur som har en skada som kan åtgärdas och där de dessutom verkar rätt otrevliga?

Sök dig någon annanstans. Ett tips är ju att ringa först och be om en telefontid med en veterinär och diskutera problemet och se hur hon ser på eventuella lösningar. Då får du ju ett hum om ifall de är helt negativa och lata eller om de faktiskt vill göra det som deras yrke står för. Och du slipper komma hem besviken från veterinärresor där du fått fixa barnvakt osv.

Var finns denna klinik förresten? Den låter ju som någon man vill undvika..

Lycka till!!!
  • Cahn
    Anonym skrev 2011-06-14 11:11:16 följande:
    Om inget fanns att göra skulle jag avliva. Det lider inte djuret av, bara vi djurägare som står ensamma kvar utan vår vän. Jag skulle aldrig i livet kunna  behålla ett djur vid liv för mitt egos skull för att jag inte skulle vilja vara utan det, om det inte skulle kunna leva normalt. ( och för mig är det inte normalt att hoppa på tre ben, djuret kommer omöjligt kunna leva så utan att få andra påfrestningar i kroppen som kommer göra ont )

Jag bryr mig om mina djur och det sista jag vill är att de ska lida, då lider jag hellre själv och tar ett beslut som innebär stor saknad för mig och inget lidande för djuret. 
    Du verkar okunnig i ämnet. Hundar kan leva jättebra liv på tre ben. De "hoppar" inte runt som skadeskjutna kråkor. De springer, leker och rör sig hur fritt som helst. Min kompis hund är nu 8 år (har varit trebent i fem), har aldrig varit halt på ngt annat ben och den tränar fortfarande agility. Frisk som en nötkärna!

Den är glad och visar inga som helst tecken på att sakna sitt tredje ben. Lider ingenstans.
  • Cahn
    Anonym skrev 2011-06-14 11:29:49 följande:
    Men allt detta kan ju en djursjukvårdare göra.
    Antagligen inte om veterinären dubbelbokat in flera patienter på samma tid och "sprang emellan". Kan tänka mig att annan personal också förväntades vara på flera ställen samtidigt då?

Vad har egentligen detta med trådens ämne att göra?
Svar på tråden Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?