Inlägg från: Ova |Visa alla inlägg
  • Ova

Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?

Hur tung är hunden? Har ni inte fått något smärtstillande till hunden?
    Amputationer görs i Sverige på hundar.

• Ova
    Anonym (Förvirrad) skrev 2011-06-14 10:50:17 följande:
    Tack för ditt svar!
    Jag måste få undersöka det här med att amputera ett ben, det är ju som sagt ett bakben och efter en del sökande ser jag att prognoserna verkar se bättre ut om det gäller just bakben. Det är bara det attt veterinärer inte VILL amputera i sverige ofta!

Jo, det verkar som att de hellre avlivar henne än att hon ska ha tre ben..sjukt anser jag. Hunden vill nog hellre leva med tre ben än att dö, de har överlevnadsinstinkt som någon nämnde innan,med andra ord vill de inte dö oavsett om de får ha tre ben..
    De hade ett mycket dåligt bemötande på kliniken, otrevlig och disträ personal. Mitt i allt gick veterinären i väg till andra kunder som också hade "väntat", men varför dubbelboka då?! så vi fick sitta jättelänge trots att min mamma skulle  till jobbet.
    Att veterinärer inte vill amputera ben baserar du på vad du tror. Det är inte fakta och det stämmer inte!
    När det gäller djur så är det en etisk fråga om hur mycket lidande/smärta som vi kan acceptera och hur det ska bedömas då djur inte kan tala. Det är t.ex. inte lagligt att ha hund i rullstol i Sverige även om många har det i USA.

Att reponera höftleden på en hund som gått med luxerad höft i tre veckor kommer inte att lyckas, men jag tycker att du ska vända dig till ett djursjukhus som utför ortopediskaingrepp och be om en second opinion.
  • Ova
    Anonym (Förvirrad) skrev 2011-06-14 12:33:46 följande:
    Jo jag tror det, då det verkat så när jag läst på olikia hundforum. Har nog inte påstått att jag VET att de inte vill. Men som du sa så anser man i sverige att det inte är etiskt rätt att amputera bort ett ben så jag antar då att det är komplicerat att hitta en kirurg i sverige som utför sånt arbete?
    Nu har du missförstått mig. I Sverige anser de flesta veterinärer (som är uppdaterade) att det är ok att amputera ben när det är medicinskt indicerat och prognosen är god. Bor du i närheten av Göteborg så har du ju flera djursjukhus/kliniker med duktiga ortopeder att välja på.
    Jag har själv amputerat ett bakben på min katt och det är definitivt en behandling som jag kan rekommendera när det är nödvändigt.

Du hade dessutom kunnat ha med bebisen i röntgenrummet så länge man inte tog bilder.
Svar på tråden Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?