• MinTurNu

Oxfilécarpaccio?

Hej,

Jag är gravid i vecka 17 och undrar om någon vet om man kan äta oxfilécarpaccio när man är gravid?
    Har läst på www.slv.se men blir inte klokare för det....

Det står ju att toxoplasmaparasiten dör vid djupfrysning (-18 grader celsius), men också att man inte ska äta rått kött.
    Vad är det då som gäller för carpaccio? Oxfilén har ju varit fryst innan den skärs upp och äts, men den är ju trots allt "rå" när man äter den...

Är det någon som vet vad som gäller? Är nämligen toookig i carpaccio och blir lite småledsen över tanken att inte få äta det på flera flera månader (även om jag självklart hellre avstår än riskerar att drabbas!), särskilt om det ÄR så att det går bra att äta det iom att köttet har varit fryst?

• Svar på tråden Oxfilécarpaccio?
  • La Lola

Jamen...har köttet varit fryst så är toxoplasman död.
    Det står ju klart o tydligt....?.....

Dessutom står det ju också att nötkött sällan innehåller toxoplasma.

"

Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.

Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning. Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier.

Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter.

Det är osäkert om toxoplasma dör vid torkning, kallrökning eller gravning av kött. Om man djupfryser kallrökt eller lufttorkat kött, till exempel parmaskinka, och rökta eller fermenterade korvar, till exempel salami, dör eventuella parasiter." www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • maxlis

Min Bm tolkade i alla fall det som att kött som varit fryst är ok att äta rått, så jag åt carpaccio som jag vet varit hårdfryst. Även parmaskinka som jag haft tre dagar i frysen.

• Lenora

Det här är intressant, fundererar på att bli gravid igen snart och verkligen älskar både parmaskinka och rejält blodig oxfile. Så är det säkert om det varit djupfryst först? Helt garanterat?

• MinTurNu

Tack för era svar!
    Då verkar det ändå vara "säkert" att äta carpaccio - och jag är överlycklig!

LenoraH: Jag älskar också en riktigt blodig biff, och då borde det ju vara precis samma sak med det: har köttet varit djupfryst innan ska det vara ok att äta!

Smaklig måltid!

• La Lola
    Lenora skrev 2011-06-15 02:11:18 följande:
    Det här är intressant, fundererar på att bli gravid igen snart och verkligen älskar både parmaskinka och rejält blodig oxfile. Så är det säkert om det varit djupfryst först? Helt garanterat?
    Ja det är ju så det står.
    Toxoplasmaparasiter dör av frysning och upphettning o finns som sagt sällan i nötkött.
  • La Lola
    Lenora skrev 2011-06-15 12:13:38 följande:
    Men vad härligt! Tack!
    Ät o njut!
Svar på tråden Oxfilécarpaccio?