Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2
    Majakattan skrev 2011-06-14 11:47:28 följande:
    Ja, så är det nog. Har träffat ett sådant exemplar och han förvånade mig mycket tills jag klurade ut varför.
    Ja, de flesta sådana barn jag träffat har haft auktoritära föräldrar. Men ett par stycken hade helt enkelt problem i skolan med någon lärare och/eller elev. De revolterade mot att de blev illa behandlade i skolan.
  • lövet2
    Fru HattiFnatt skrev 2011-06-14 19:17:15 följande:
    För att dra diskussionen vidare. 

Barn som lever hemma med hot om våld eller där våld förekommer, är absolut inga vildar utanför hemmet. De är de barnen som nästan smälter in i tapeten, de gör absolut inget som en lärare eller förskolelärare skulle kunna meddela hemmet, inte något negativt. De barnen har ALLT att förlora på att pappa/mamma får höra att de gjort något som de inte bör utanför hemmet.. Det skulle innebära otrevligheter när de kommer hem.
    Jo, men nu pratar inte jag om familjer där det förekommer våld. Jag pratar om auktoritära föräldrar som kastat bort leksaker som inte städats undan, som dragit in lördagsgodiset för att barnet sagt "Dumma mamma!", som gett kompisförbud för att (skol-)barnet inte gjort läxan ordentligt. De barnen lär sig att uppföra sig perfekt i föräldrarnas närvaro, men det tar de igen så fort inte föräldrarna ser ....
Svar på tråden Hur blir barn såhär?