Inlägg från: JosephineJ |Visa alla inlägg
  • JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • JosephineJ

Faceprimer : Det tycker jag låter som migrän tyvärr :(

Betty boop: Jag har testat imigran/zon nässpray receptbelagd och den hjälper oftast och snabbt. Med sumitriptan tabletter upplever jag inte samma skillnad och kan ibland få för mig att migränen blir värre? Någon som känner igen det? Blir dessutom väldigt illamående...

Kan tillägga att jag har hormonell migrän, alltså kan få det vid ägglossning och under mensens sista dagar...
    Och det är vekrligen ett helvete - man blir ju handikappad nästan! 

• JosephineJ
    faceprimer skrev 2011-06-14 18:45:09 följande:
    kan fråga er som har migrän, vart nånstans sitter det onda? när jag sökte för det så sa läkaren att migrän bara sitter på en sida så därför trodde läkaren inte att det var migrän och jag fick heller inget tips än att "skriv upp när du har ont i huvudet". Min huvudvärk sitter alltså i hela huvudet, jag känner av det i hela huvudet och inte bara på en sida.
    Det finns olika typer av migrän, oftast sitter det på ena sidan av huvudet på mig men har ibland känt i HELA HUVUDET. Usch så jobbigt det är :(

• JosephineJ
    StinaGul skrev 2011-06-14 18:43:04 följande:
    Jag är med!
  • JosephineJ

Någon som har koll på betablockare eller annat i förebyggande syfte?
    Är detta endast neurologer som kan skriva ut sånt och krävs det remiss för att komma till en neurolog via en allmänläkare? 

• JosephineJ
    nickoletta skrev 2011-06-14 18:49:29 följande:
    jag får ont över vänster öga...
    när anfallet kommer så domnar halva ansiktet, blir ljuskänlig, sluddrar och givetvis ljudkänslig..
    får aldrig ont på andra sidan av huvudet och det startar alltid på samma ställe...
    Så ä det för mig också, eller att jag känner att det gör ont över båda ögonen. 
    Men jag tänker att det är migrän med aura som "faceprimer" upplever och det kan man ju känna runt hela huvudet. 
  • JosephineJ
    E L I N skrev 2011-06-14 18:49:52 följande:
    fy fan för migrän! enligt mig är det som att hjärnan sprängs i miljoner bitar som försöker ta sig ut genom tinningarna och ögonen!!! bläääää!!! för att inte tala om illamåendet!
    MEN!
    för dryga fyra månader sen satte jag in en hormonspiral och jag lever igen! jag är en ny människa!
    ett tips till er andra migränare där ute... =(  
    Ja, man får lust att hugga av huvudet :( Det är verkligen en hemskt sjukdom.

Intressant med hormonspiral, verkar fungera för en del. Ibland blir ju dock hormoner värre för en del migräniker..Vad hade du för typ av migrän innan, hormonell?
    Någon som vet om p-piller som man inte får mens av kan få bort hormonell migrän? 
  • JosephineJ
    nickoletta skrev 2011-06-14 18:55:05 följande:
    Visst kan man känna skillnad på huvudvärk och migrän
    för migrän karaktäriseras av att det gör ont på speciell punkt och att man får flimmer, domningar osv...

har haft migrän sen jag var 8 år gammal och nu är jag 43 och den har varit densamma men med olika svårighetsgrad under åren...
    Och jag som trodde att migrän började försvinna för många efter 40-50 års åldern..Min migrän har också varierat en massa mellan åren, fick mitt första migränanfall vid 17 års ålder.
  • JosephineJ
    Mamma Tintis skrev 2011-06-14 18:56:01 följande:
    Jag joinar er i tråden! Måste natta barn men återkommer ikväll med min historia!
  • JosephineJ

Själv fick jag mitt första anfall en tid efter att jag börjat med p-piller, vet dock inte om det fanns ett samband där då min mormor led av migrän och min mamma har haft något enstaka migränanfall ( tur för henne!).

Har inte vågat på mig preventivmedel sen dess, även om en BM en gång sa till mig att iomed att jag har hormonell migrän så borde jag testa p-piller där man inte får mens alls...vågade dock inte testa det alternativet. Har ny kopparspiral.

När jag har "känningar" tar jag treo och oftast försvinner huvudvärken - men börjar det utveckla sig till migrän tar jag antingen spray eller tablett. Åt magnesium ett tag och tyckte mig märka en skillnad till det bättre. Borde kanske börja med omgea3 tabletter och magnesium igen, har även hört att kalcium kan hjälpa. 

Svar på tråden Tråden om Migrän!