• Anonym

Bada i pool på kalas ???

Dottern på 4 år är bjuden på barnkalas av ett barn på hennes dagis... på inbjudan framgår att de ska va ute och leka vid fint väder och tydligen även ska bada i pool. Är det inte lite onödigt??? Vill såklart att dottern ska gå men jag tycker inte att det känns tryggt att hon ska bada med en massa andra barn när inte jag är där och kan övervaka... När dottern badar hemma i badkar eller i poolen så brukar jag sitta och vaka hela tiden. Och man vet ju hur busigt och vilt det kan gå till med barn i den här ålder, är rädd för att det i ett oövervakat ögonblick kan bli farligt med en massa barn i poolen och så vet jag inte heller om kalasbarnets förälder (eller föräldrar) är lika  noga som jag själv är när det gäller barn och vatten. Jag vet att jag ibland är lite av en hönsmamma, men har som måtto att  när det gäller barn, alltid det säkra före det osäkra. Om dottern hade kalas här hemma så skulle jag ALDRIG ens tänka tanken att ha en massa barn jag inte känner här hemma badandes i poolen, detta även fast jag själv skulle sitta och hökvaka varje sekund... vill inte ta den risken när det handlar om andras barn.
    Så nu funderar jag på att inte låta dottern gå på kalaset pga av det här. Vad tycker ni, är jag knäpp som tänker såhär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-17 09:44
    Uppdatera lite, orkar inte sammanfatta allt själv så gör bara "copy paste" på vissa av mina tidigare inlägg eftersom att vissa inte verka orka eller vet hur man gör när för att läsa och trycka på knappen "endast TS". Detta medför dock att nedanstånde text är helt osammanhängande, ha överseende, tack.

Vad jag vet så är alla på avdelningen inbjudna, alltså ca 20 ungar... sedan om alla kommer det kan jag inte vara på. Tror inte det är en "riktig" pool utan är nog en sådan där barnpool eller nått.

Just kombinationen barn och vatten är jag nog extra rädd för. Har sådan oerhört stor respekt för vatten... Men självklart låter jag barnet klättra osv i lekparker, men jag brukar stå under/ bakom och vara beredd om hon skulle falla ;)

Barn kan drunka i en vattenpöl vid bus, det går tyvärr ganska vilt till ibland med dessa barn ska du veta.. bråttas, busas, hålls fast, slåss mm...
    vattenpölar kan vara rätt olika också storleksmässigt och hur djupa de är, jag menade inte en sådan pytteliten utan en större.
    Enligt vissa i denna tråden så är man bara i vägen som förälder om man stannar och det är inte alls välkommet.

Jag vet inte om det är en eller flera vuxna där och vakar... sedan har det hänt flera gånger innan att barn drunknar, behövs bara ett kort oövervakat ögonblick, någon minut eller kanske sekunder under vatten för att det ska ske...

Blir barnet fasthållet/nedyryckt under vattnet så uppstår lätt panik. Min dotter går ännu inte på simskola och fattar inte att man ska hålla andan under vatten...
    Ja om ingen vuxen är närvarande för en sekunds ögonblick och om barnen busar runt och håller fast varandra under ytan eller liknande. Eller om något barn skulle ramla och slå i huvudet och hamnar under ytan.
    Hon har vattenvana. Vi brukar bada jätteofta både hemma och i badbassänger, då har hon armpuffar och ibland simring på djupare vatten när jag är med. Hn badar även själv men såklart inte på djupt vatten. Men hon är ändå rätt försiktig och vågar inte doppa huvudet under.
    varför ska ett barn ha haft huvudet under vatten om de själva aldrig frivilligt försökt doppa det? har sj försökt få henne till att göra det men hon vägrar o vill inte ens testa.. inte ens med cyklop. Jag brukar försöka uppmuntra henne för att hon ska få bra vattenvana, det är ju A och O.
    Ja babysim är bra, det gick vi på..

När hon duschar håret och ansiktet så brukar det ju ibland komma vatten i ansiktet och då får hon panik och blir skitsur...
    Kan stanna kvar som vissa sagt, eller så lämnar jag henne ändå, trots min egen rädsla. Får se hur situatinen ser ut/ känns när jag lämnar.. Men jag hoppas på dåligt väder så är ju problemet löst
    Är medveten om att allt här i livet är risker. Men man kan göra sitt bästa för att inte ta några onödiga. Som sagt så är väll min akilleshäl gällande säkerhet och barn, just vatten. Har kanske överdrivet stor respekt för vatten, men så är det.

Alla är vi olika, vissa är mer oroligt lagda än andra. Jag hade gärna varit mer avslappnad och skitit i det som så många verkar göra. Men när det gäller min dotter så ÄR jag väldigt beskyddande. Angånde hur andra föräldrar gör eller vilken koll de har på sina barn vill jag inte jämföra med egentligen.. jag har sett massor med exempel på 3-4åringar som cyklar runt eler leker ensamma utan uppsyn i lekparker, vid stranden på sommaren, går nära gator på stan osv. Då har jag tänkt hur fan föräldrarna är funtade egentligen. Eftersom att jag inte känner kalasföräldrarna överhuvudtaget så kan ju dessa föräldrar likväl vara sådana som jag föraktar.
    Man kan aldrig ta för givet hur andra tänker eller hur dom gör, men visst jag TROR väll inte heller att de dumpar kidsen där helt övervakat. Men en del kanske tänker annorlunda, t ex. kalasföräldern eller något barn måste på toa och vad gör man då? Tar kalasföräldern då, tar in alla ungarna under tiden? En del kanske tom, tycker det är ok att gå in och förbereda fika och sånnt en sväng under tiden, man vet aldrig. Men jag ska ikväll ringa och fråga hur de har tänkt och om det är en stor pool.
    "Drunkning är den vanligaste orsaken till dödsfall för barn mellan ett och sex år. De flesta olyckorna sker i juli månad."
    www.vt.se/konsument/default.aspx...

mobil.aftonbladet.se/nyheter/article7542828.a...

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx...

www.nyheterna.se/1.122459/nyheter/2007/06/14/...

www.dinsakerhet.se/Barns--ungas-sakerhet/Risk...

svt.se/2.58360/1.656096/utskriftsvanligt_form...

www.corren.se/ostergotland/kinda/...
    Det kan du gärna få tycka.. att jag är en hönsmamma, jag är medveten om att jag är det. Men hellre det än att behöva begrava ett drunknat barn.

För man måste nödvändigtvis tydligen bada i en poool för att ett kalas ska bli roligt ...?
    Har jag sagt att jag önskar ett tråkigt kalas? Nej just det... Bara sagt att jag önskar det inte blir fint väder för då blire inget badande i poolen i alla fall och då finns inte problemet ens.
    Är det fint väder och varmt så kan man ju hitta på mycket annat kul utom att bada.
    Kan ju t ex. dra fram vattenspridaren eller ha andra vattenlekar där det inte finns någon drunkningsrisk...
    Anledningen till att jag är negativ är att jag anser det vara helt ONÖDIGT att man ska bada på ett barnkalas, oavsett om det är i en liten eller stor pool, finns så mkt annat skojj man kan hitta på som inte innefattar bad.
    Sedan om det blir dåligt väder så är inga barn förväntansfulla om att få bada, man ser ju redan på morgonen om det är badväder eller ej. För det andra så är man väll som förälder inte så dum att man lovar barnet att få bada på kalaset flera dagar innan man ens vet om vädret tillåter?
    Jag är inte rädd för vatten, älskar att simma och bada, brukar ta dottern till badhuset ofta och bada i hav o sjöar mycket på sommaren. Men har såklart STENKOLL HELA TIDEN på min dotter.

Saken är den, (om du inte fattat det än) att jag inte känner kalasföräldrarna och inte vet om det är lika noga med kombinationen barn och vatten, alla är nämligen inte det!
    Och för er som är intresserade och frågat hur det gått, så ringde jag och hörde mig för lite, blev då inbjuden till att stanna kvar en stund, så det lutar åt att jag kommer göra det. Får se hur det känns när vi kommer dit.
    Om inte annat så blir jag i alla fall glad om jag kanske lyckats få någon att hålla ett extra öga på sina barn vid vattenet i sommar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-17 09:47
    ******** Och för er som är intresserade och frågat hur det gått, så ringde jag och hörde mig för lite, blev då inbjuden till att stanna kvar en stund, så det lutar åt att jag kommer göra det. Får se hur det känns när vi kommer dit. **************

• Svar på tråden Bada i pool på kalas ???
  • La Lola
    Anonym skrev 2011-06-15 22:57:22 följande:
    Ja, de var lite pinsamma av sig. T ex satt mamma och kissade med öppen dörr när jag hade kompisar hemma. Hennes ursäkt var att hon var tvungen att ha konstant uppsikt över mig så att inget skulle hända. Omtänksamt, men PINSAMT¤
    Då förstår jag att du inte ville ha de med på kalas.

Men jag är säker på att Ts kan uppföra sig.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Topdog
    Indianica skrev 2011-06-15 22:45:50 följande:
    Dessutom får jag uppfattningen att det fåtal barn som drunknar i uppblåsbara plastpooler gjort det då de smitit iväg till poolen i ett obevakat ögonblick. Inte att de drunknat under en planerad badstund.
    Exakt. Eller att de smitit över till grannen och ramlat ner i deras riktiga pool. Min poäng i det hela är att oroa sig för att en barn ska drunkna i en vattenpöl vid busshållplatsen eller i plaskpoolen under kalaset är lika verklighetsfrämmande som att inte låta sin 4åring vara ute på den egna tomten för det kan komma en hund och bita ihjäl den. Visst, det skulle kunna hända, men det är så osannolikt att man inte kan styra sitt liv efter det. Lite sunt förnuft och verklighetsförankring är bra egenskaper.
  • violatricolor
    Anonym skrev 2011-06-15 10:19:33 följande:
    Kan stanna kvar som vissa sagt, eller så lämnar jag henne ändå, trots min egen rädsla. Får se hur situatinen ser ut/ känns när jag lämnar..

Men jag hoppas på dåligt väder så är ju problemet löst
    Gör så. Åk dit och se om du vill stanna eller inte!
  • Aniko

Jag hade frågat om det var okej att jag fick stanna på kalaset, du behöver ju inte säga att du inte litar på dem men säg att din dotter är lite rädd för vatten och/ eller att du kam hjälpa till med kalaset. Jag hade aldrig lämnat min 4-åring själv på ett pool-kalas! Gillar de inte det så tacka nej till inbjudan.

• Anonym

Du vet ju inte ens hur stor poolen är, många fyra åringar kan ju inte simma, det lär ju vara en liten plaskdamm bara där man kan doppa fötterna typ.

• SofiaEmmy
    Aniko skrev 2011-06-15 23:51:23 följande:
    Jag hade frågat om det var okej att jag fick stanna på kalaset, du behöver ju inte säga att du inte litar på dem men säg att din dotter är lite rädd för vatten och/ eller att du kam hjälpa till med kalaset. Jag hade aldrig lämnat min 4-åring själv på ett pool-kalas! Gillar de inte det så tacka nej till inbjudan.
    Är jag helt ute och cyklar eller brukar man lämna 4-åringar själva hemma hos någon kompis? och framför allt brukar man verkligt lämna dem på kalas själva?

Jag har en 3-åring och har inte lämnat henne mer än hos släktingar - inte hos ngn kompis själv - men det kanske händer mkt på ett år, jag vet inte. Hur ser det ut? lämnar man en 4-åring själv på kalas öht?

Eftersom detta är FL så vill jag bara påpeka att frågan är ärlig och jag är fullkomligt ovetande om man lämnar barnen vid 4års ålder eller ej. Jag undanber påhopp om att jag är sjåpig och överbeskyddande om min 3-åring. Så var det klart, ursäkta mina fördomar men påhoppad blir man lätt på FL-forum Solig 
  • Bonanza
    Butterscotch skrev 2011-06-15 22:18:42 följande:
    Till #299: "det normala förfarandet"? Här är det än så länge standard att föräldrarna stannar kvar på kalasen (barnen på dagis fyller 4 i år) och (främst) pratar med de andra föräldrarna. Jag skulle aldrig komma på tanken att fråga om det är ok att jag stannar, däremot skulle jag fråga om det är ok att jag lämnar mitt barn om jag av någon anledning måste gå iväg och göra någo annat under tiden kalaset varar. Hade jag varit ts hade jag definitivt stannat kvar och haft lite koll på mitt barn, hon är inte simkunnig.
    Här var det EN förälder som stannade när dottern hade treårskalas. När sonen hade femårskalas var det ingen som stannade och då var det 4- och 5-åringar, 15 stycken.

Jag stannar inte med min treåring (som fyller fyra i augusti), eller med min sexåring. Om det inte är så långt bort att det blir onödigt tidsmässigt att åka hem, men då är det därför jag stannar.

Så är kutym på barnkalasen här.
  • Bonanza
    SofiaEmmy skrev 2011-06-16 07:58:09 följande:
    Är jag helt ute och cyklar eller brukar man lämna 4-åringar själva hemma hos någon kompis? och framför allt brukar man verkligt lämna dem på kalas själva?

Jag har en 3-åring och har inte lämnat henne mer än hos släktingar - inte hos ngn kompis själv - men det kanske händer mkt på ett år, jag vet inte. Hur ser det ut? lämnar man en 4-åring själv på kalas öht?

Eftersom detta är FL så vill jag bara påpeka att frågan är ärlig och jag är fullkomligt ovetande om man lämnar barnen vid 4års ålder eller ej. Jag undanber påhopp om att jag är sjåpig och överbeskyddande om min 3-åring. Så var det klart, ursäkta mina fördomar men påhoppad blir man lätt på FL-forum Solig 
    Se mitt svar. Min dotter som fyller fyra i augusti har lekt ensam hemma hos kompisar sedan hon var tre för övrigt.

Det kan väl kanske vara lite skillnad här där jag bor dock eftersom jag bor på landet och här känner nästan alla varandra. Inte riktigt, men nästan.
  • Bonanza
    Bonanza skrev 2011-06-16 08:03:51 följande:
    Se mitt svar. Min dotter som fyller fyra i augusti har lekt ensam hemma hos kompisar sedan hon var tre för övrigt.

Det kan väl kanske vara lite skillnad här där jag bor dock eftersom jag bor på landet och här känner nästan alla varandra. Inte riktigt, men nästan.
    Eller alltså, känner och känner. Men alla vet vilka alla är i alla fall, på ett ungefär.
Svar på tråden Bada i pool på kalas ???