Vårt barn 2,5 vid ankomst kunde slå och sparka rätt mycket på oss, mest mig mamman efter ca 2 månader, när barnet var argt eller när vi inte förstod. Det är så mycket känslor i kroppen som de inte kan hantera. Nu ser jag det som positivt, att barnet tordes leva ut ilskan. Det höll i sig i halvår och sen har det lugnat ned sig. Jag blev frustrerad och det där med att hålla om fungerade inte. Vad jag gjorde var att finnas där, satt brevid, höll bort slag och talade lugnt, inte argt men inte mesigt utan försökte vara som vanligt och sätta ord på barnets känslor. "Jag tror att du är arg nu, du ser arg ut, då känns det som om man håller på att spricka i kroppen. Att vara arg och rädd samtidigt. Jag sitter här hos dig. Typ så. Vad jag inte gjorde var att försöka lösa problemet, inte prata om det som var så laddat just då. Ibland tog jag det efteråt - var det så att ?- eller?. I det tillsånd som mitt barn var i så går det inte att ta en konflikt, det är kaos i kroppen och då bränner jag inte chansen att vara det barnet behöver - ett stöd.
Efter ett tag kunde jag känna av om det barkade hän mot ett stort utbrott eller om det var en gränsdragning som jag skulle ta - men det lärde jag mig efterhand. Ooch allt fungerade bättre om både jag och barnet fick mat och sömn i god tid ;).
Samtidigt har barnen en stark vilja som gjort att de klarat sig själva hitills. En bäbi accepterar man att den ger uttryck för att den vill något annat högljutt men en fyraåring ska bara acceptera ett motbud/ lyda utan att det syns/ hörs? Inte som nyfådd! Jag kör mycket med förberedelser, vi kan öva olika situationer mm men det kan mycket väl bli scener framför folk ( jobbigt för mig). Då går vi iväg från situationen. Vissa situationer utsätter vi oss inte för, det är också en sorts förberedelse. I början skulle jag absolut inte utsätta mitt barn för känsliga situationer -vår relation måster bli stark först - minimera konflikter.
Tulipanen - jag tror att du känner själv var gränsen går, du ser hur påverkad dottern blir. Jag skulle inte låta andra goa med barnet efter så kort tid men de kan få leka ihop. Barnet ska inte få en sån relation till andra så att det saknar andra. Det är du (och pappan som gäller). Låt det ta tid. Det har ni igen. Mitt barn har en mycket nära relation till sin mormor och jag har låtit henne komma till vad gäller tid och närhet först, men det tog nog nog mer än ett halvår innan jag släppte till alls :). Och inte kram och matning förrän efter ett år och nu bestämmer barnet själv.