Inlägg från: Anonym (Vill bli lärd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vill bli lärd)

Universitetsstudier, hur mycket svårare än komvux?

Om man jämför gymnasiestudier (går på komvux just nu) med högskole- eller universitetsstudier, vad är skillnaden?

Jag tycker att komvuxstudierna går bra, men oroar mig för att vidare studier ska vara för svårt för mig. Tentor, examen, uppsatser, svår kurslitteratur, mycket att läsa in. Fixar jag verkligen det?

Måste man vara extra skärpt för att läsa på universitetet?

Dessutom har jag barn! Det fungerar att kombinera barn och komvuxstudier på distans, men högre studier. Är det kört då?

Hur svårt är det att studera på universitet? Hur skiljer det sig från komvuxstudier?

• Svar på tråden Universitetsstudier, hur mycket svårare än komvux?
  • Anonym (Vill bli lärd)
    Kjell2 skrev 2011-06-16 10:51:28 följande:
    Väldigt svårt att säga om det är svårare eller ej, det skiljer en hel del mellan olika ämnen och vad man har har lätt för.

Extremt generellt.
    Högskolerstudier är ofta mer självständiga under eget ansvar, mindre schemalag och mer egenstudier.
    vanligare att kurslitteratur är på engelska
    Ofta mer litteratur där fokus är på att förstå istället för att lära sig en massa saker.
    Lärarna bryr sig mindre, klarar du dig inte är det ditt problem.
    Inte ovanligt med en tenta på varje kurs som avgör allt.

Man behöver inet vara extremt skärpt för att klara högskolestudeir men får vara beredd att jobba en del. Undvik också ämnen du vet du tycker är tråkigt och har svårt för. Jag t ex skulle aldrig komma på idén att läsa språk på universitet, det skulle vara totalt dödsdöm för mig.

Funkar utmärkt att plugga med barn men det kräver planering, diciplin och stöd hemmifrån.
    Tack för ditt svar. Du har rätt, man måste nog läsa något man brinner för om det ska gå.

Just nu läser jag på distans så eget ansvar och egenstudier är något jag vet att jag kan.

Jag har fått en inre bild av att kurserna på komvux är löjligt enkla jämfört med kurserna på högskola/universitet. Det kanske inte stämmer, men bilden gör att jag inte vet om jag kommer att våga läsa vidare....
  • Anonym (Vill bli lärd)
    Afterlife skrev 2011-06-16 10:57:44 följande:
    Jag har läst både på KomVux och på universitet.
    Den stora skillnaden, som jag upplever, är att när man läser på universitet så får man själv i större utsträckning bedöma vilken kunskap som är viktig. När jag läste på KomVux var det väldigt specificerat vilken kunskap  de var meningen att man skulle inhämta under ett visst kursmoment. (Precis som på gymnasiet). På universitetet är målen ofta inte lika tydliga. (Jag har nästan uteslutande läst humaniora, jag kan tänka mig att det är viss skillnad på det och till exempel tekniska utbildningar).

En annan skillnad är att man på universitetet måste planera sin inlärning mer själv. På KomVux fick man det mesta serverat. På universitetet har jag varit tvungen att planera och lägga upp studierna mer individuellt. Naturligtvis är det en fördel också. Många av mina kompisar tycker det är lättare att ha barn när man går på universitetet, eftersom en hel del kurser inte är så "salsbundna" (mycket självstudier och grupparbeten, så det går att planera in alla dagar i veckan istället för lektionstid måndag-fredag)

Kurslitteraturen är självklart tyngre på universitetet, men det brukar ju inte vara något problem om man bara är intresserad av ämnet. Man ska nog inte vara rädd för att erkänna för sig själv om man valt fel inriktning heller, det är inte hela världen om man behöver byta "huvudämne" efter ett tag.

Man måste inte vara extra skärpt för att gå på universitet. Några av de mest korkade människorna jag träffat, träffade jag när jag läste en gemensam kurs med blivande lärare (skrämmande). Det underlättar ju om man har lite läshuvud men jag skulle säga att det viktigaste är att kunna vara strukturerad och kunna lägga upp sina studier och sätta egna mål.

Vad har du tänkt dig att läsa?
    Tack för ditt svar, det var en tydlig förklaring på vad skillnaden är. Så struktur och självdisciplin är viktiga bitar.

Jag är intresserad av att ta hand om människor och kikar på bland annat socionomutbildningen.
  • Anonym (Vill bli lärd)

Tack för era svar! Mycket konkret och beskrivande. Så det måste nödvändigtsvis inte vara svårare än komvux, men det är på ett annat sätt om jag har förstått det rätt.

Men får man ingen hjälp med HUR man ska studera, vad man ska söka för infomation och hur man ska lägga upp sina studier?

• Anonym (Vill bli lärd)

Ja, att fråga andra är ingen dum idé. Varför vara onödigt stolt och försöka själv fast det inte går när man kan fråga de som kan och vet om hjälp?

Om man ser till mina studier just nu, som sker på komvux, distans. Nu får jag uppgifter på en låååång lista som säger exakt vad jag ska skriva om och när det ska vara inlämnat. Och jag har fått instruktioner om vad jag ska skriva om till slutuppsatsen och hur jag ska lägga upp det.

Jag gör som jag ska och måste snarare än att jag lär mig något, om jag ska hårddra det.

Svar på tråden Universitetsstudier, hur mycket svårare än komvux?