Kjell2 skrev 2011-06-16 10:51:28 följande:
Väldigt svårt att säga om det är svårare eller ej, det skiljer en hel del mellan olika ämnen och vad man har har lätt för.
Extremt generellt.
Högskolerstudier är ofta mer självständiga under eget ansvar, mindre schemalag och mer egenstudier.
vanligare att kurslitteratur är på engelska
Ofta mer litteratur där fokus är på att förstå istället för att lära sig en massa saker.
Lärarna bryr sig mindre, klarar du dig inte är det ditt problem.
Inte ovanligt med en tenta på varje kurs som avgör allt.
Man behöver inet vara extremt skärpt för att klara högskolestudeir men får vara beredd att jobba en del. Undvik också ämnen du vet du tycker är tråkigt och har svårt för. Jag t ex skulle aldrig komma på idén att läsa språk på universitet, det skulle vara totalt dödsdöm för mig.
Funkar utmärkt att plugga med barn men det kräver planering, diciplin och stöd hemmifrån.
Tack för ditt svar. Du har rätt, man måste nog läsa något man brinner för om det ska gå.
Just nu läser jag på distans så eget ansvar och egenstudier är något jag vet att jag kan.
Jag har fått en inre bild av att kurserna på komvux är löjligt enkla jämfört med kurserna på högskola/universitet. Det kanske inte stämmer, men bilden gör att jag inte vet om jag kommer att våga läsa vidare....