Inlägg från: Afterlife |Visa alla inlägg
  • Afterlife

Universitetsstudier, hur mycket svårare än komvux?

Jag har läst både på KomVux och på universitet.
    Den stora skillnaden, som jag upplever, är att när man läser på universitet så får man själv i större utsträckning bedöma vilken kunskap som är viktig. När jag läste på KomVux var det väldigt specificerat vilken kunskap  de var meningen att man skulle inhämta under ett visst kursmoment. (Precis som på gymnasiet). På universitetet är målen ofta inte lika tydliga. (Jag har nästan uteslutande läst humaniora, jag kan tänka mig att det är viss skillnad på det och till exempel tekniska utbildningar).

En annan skillnad är att man på universitetet måste planera sin inlärning mer själv. På KomVux fick man det mesta serverat. På universitetet har jag varit tvungen att planera och lägga upp studierna mer individuellt. Naturligtvis är det en fördel också. Många av mina kompisar tycker det är lättare att ha barn när man går på universitetet, eftersom en hel del kurser inte är så "salsbundna" (mycket självstudier och grupparbeten, så det går att planera in alla dagar i veckan istället för lektionstid måndag-fredag)

Kurslitteraturen är självklart tyngre på universitetet, men det brukar ju inte vara något problem om man bara är intresserad av ämnet. Man ska nog inte vara rädd för att erkänna för sig själv om man valt fel inriktning heller, det är inte hela världen om man behöver byta "huvudämne" efter ett tag.

Man måste inte vara extra skärpt för att gå på universitet. Några av de mest korkade människorna jag träffat, träffade jag när jag läste en gemensam kurs med blivande lärare (skrämmande). Det underlättar ju om man har lite läshuvud men jag skulle säga att det viktigaste är att kunna vara strukturerad och kunna lägga upp sina studier och sätta egna mål.

Vad har du tänkt dig att läsa?

• Afterlife

Jag upplever nästan att universitetet är lättare på vissa sätt. Allra främst är det ju så att man väljer mycket mer specifikt efter sitt intresse. PÅ KomVux läste jag många ämnen som jag bara var halvintresserad av. (Läste in Natur/teknisk). På universitetet har jag endast valt sådant som jag är riktigt intresserad av och det gör väldigt stor skillnad.

Jag tror inte att du ska vara rädd för att universitetet är svårt. Jag har hört det resonemanget förut, mest bland folk som inte känner så många som gått på universitetet. Ofta får folk uppfattningen av att det är svårare än det är. Jag brukar hävda att ALLA kan läsa på universitetet, under förutsättning att man hittar SITT ämne, det man verkligen brinner för!

Svar på tråden Universitetsstudier, hur mycket svårare än komvux?