Inlägg från: Anonym (socionomstudent) |Visa alla inlägg
  • Anonym (socionomstudent)

Universitetsstudier, hur mycket svårare än komvux?

Jag läser till socionom just nu. Jag har en son som blir två i augusti ( som alltså var ett år precis när jag började läsa) och pendlar dessutom 12 mil till universitetet. Det jag kan säga om studierna är att det är mycket kurslitteratur att läsa. Dock inte så mkt på engelska. Det är schemalagt ca tre dagar/ vecka. Dock är det alltid mer i början på varje ny kurs och avtar sedan med tiden. Dock är det väldigt mycket grupparbete på socionomprogrammet, men det går att lösa genom att planera in arbete de dagar som det är föreläsningar m.m så att man får ett par lediga dagar i veckan då och då. Så ser det ut på det universitet jag läser. Vad gällande barn och studier kan jag säga att vi som har barn, och dessutom pendlar, ofta är de som är bäst förberedda och strukturerade, eftersom vi inte har något val än att läsa på de tider när det passar med barnen. De som är singlar och bor fem min från universitet har för mycket tid över och har svårare att få nåt gjort ;)

Jag har själv inte läst på komvus men mina två studiekompisar har gjort de och deras upplevelse var att komvux var mycket mer fritt än universitetet vad gällande scehma, uppgifter och lektioner. Så tror inte du behöver vara rädd att arbetet inte struktureras upp av lärarna. Däremot måste man ju givetvis ta ett stort eget ansvar för att de uppgifter man får blir genomförda.

Själv tycker jag att socionomstudierna är oerhört intressanta och känner ofta att jag vill läsa mer utöver det man behöver bara för att det finns så mycket spännande att lära sig. En mycket bra och lärorik utbildning. Så jag tycker absolut att du ska satsa på universtitetsstudier. Du kommer säkert klara det galant och barn är inget hinder utan en motivation :)
    Lycka till!

Svar på tråden Universitetsstudier, hur mycket svårare än komvux?