Inlägg från: dundra1980 |Visa alla inlägg
  • dundra1980

Endometrios?

Hej!

Jag har haft två missfall, kanske inte anses som många, men jag har efter det börjat läsa en massa och har så många funderingar kring endometrios. Hoppas på att nån kan svara...

Jag har inte haft särskilt ont när jag har mens men har väldiga problem med min mage, ofta förstoppad och magen är ofta som en boll. Jag har alltid trott det har varit IBS. Har även under lång tid haft problem med kisseriet, känns som jag har urinvägsinf. Under min senaste graviditet innan missfallet hade jag väldigt ont i bäckenet. jag känner även smärta vid ägglossning och samlag ibland.

Eftersom jag har lite läkarskräck så har jag bara kollat upp min urinblåsa med ultraljud en gång och de hittade inget. Mina smärtor har inte varit jättesvåra så därför har jag hela tiden tänkt att jag bara inbillar mig men nu efter två missfall känner jag att jag vill kollas upp och utredas. Jag tror det kan bli svårt för mig att övertyga en läkare att göra en titthålsoperation på mig med dessa symtomer och endast två missfall.

Men jag undrar hur ni andra har lyckats få eran diagnos, kan man söka privata läkare och få hjälp, eller är den gyllene regeln att man måste ha haft tre missfall innan utredning??

• Svar på tråden Endometrios?
  • dundra1980

Ursch vilken pärs, det är såklart lättare att bli tagen på allvar med så starka smärtor. Vad kul att höra att det slutade lyckligt för er.

Jag ska på återbesök om två veckor efter en medicinsk ab, och se om det finns rester kvar, hoppas då kunna få svar på en del frågor..

Henrietta83 skrev 2011-06-16 12:56:29 följande:
    Hejsan.

Jag fick extrem smärta i maj 2009 och jag kunde knappt stå, orkade inget, ville kräkas samtidigt som jag ville sitta på toa. Jag hade så ont att knappt värk tabletterna hjälpte.
    Månaden efter var de samma sak igen, tror de var i juni el juli månad som jag tuppade av utav smärtan när jag hade varit på toa en morgon och var på väg in till sovrummet igen. Men hann inte så långt. Minns bara hallen och sedan när jag vaknade upp igen så låg jag på golvet i sovrummet, på byrån hade allt ramlat ner, öm i ryggen, var helt borta, vet att karln försökte få mig o prata med mig men jag ville inte....svårt att förklara, efter ett tag så började jag prata och röra mig lite. Karln ringde till kvinnokliniken, ringde aldrig ambulans, jag vet inte hur länge jag var borta heller....
    Men i ca 8-9månader var de såna hemska smärtor, jag klarade knappt av att jobba, for in och ut på sjukhuset men ingen ville ge mig svar.
    December 09 fick jag träffa en överläkare, han misstänkte sjukdomen, fick gå på p-piller inför titthålls operationen i feb -10, misstankarna blev bekräftad, de var choklad cystor=endometrios.
    jag gav inte upp med läkaren, dom fick ta att jag var jobbig, för jag ville ha svar på varför jag hade så ont så att jag klarar knappt av något el tuppar av utav smärtan....
    Jag ringde till kvinnokliniken, el så gick jag in på akuten....

några månader efter op så blev ja gravid, hade 50/50% chans, är idag stolt moder till underbara Isac som kom den 22jan 2011
  • dundra1980

Tack! Ja jag ska verkligen va påstridig, känns som man ska ha lite tur också vilken läkare man får träffa. Hoppas på en bra och förstående läkare...

• dundra1980

Tack för svaren, mkt bra tips och råd...

Svar på tråden Endometrios?