• Lovisa09

Endometrios?

Jag fick min diagnos 2002, tror jag började få ont när jag var kring 18 år, hade inga jättesmärtor men konstant molande värk i magen, oavsett om jag hade mens eller inte.. och ont vid sex, speciellt vid djupa stötar. Hade ont hela tiden, kom ihåg att jag alltid sov på magen och låg på ett speciellt sätt med benen för att minska smärtan.
    Jag sökte vård flera gånger,via vårdcentral och via kvinnokliniken.
    Jag blev undersökt flera gånger med ultraljud men det såg normalt ut. Till slut trodde dem att jag var förstoppad trots att jag gick på toa varje dag.
    Tillslut ringde jag till vc ytterliggare en gång och sa att jag fått nog. Fick träffa en kvinnlig läkare som misstänkte endometrios, jag hade då själv läst om sjukdomen innan och själv misstänkt att jag hade det. Fick vänta 9 månader på titthålsop som bekräftade diagnosen.
    Fick hormonsprutor i ett halvår som försatte mig i ett konstgjort klimakterium och det är det enda sättet att få sjukdomen att gå tillbaka,och peppar peppar så har jag sedan dess varit i stort sett smärtfri. Nu är jag ju såklart som vanligt och har mens som vanligt men smärtorna har inte kommit tillbaka. Har haft ett par episoder med rejäl smärta som gjort att jag sökt kvinnokliniken men det har aldrig varit något annat fel och smärtorna har försvunnit av sig själv.
    Jag belv också gravid på egen hand och det hjälper ju också att hålla sjukdomen i schack.

Tycker absolut du ska ligga på och få en utredning, jag hade inga rejäla smärtor vilket talar emot sjukdomen men titthålsop visade precis på endomentrios ändå.

Lycka till!

• Lovisa09
    dundra1980 skrev 2011-06-16 21:02:46 följande:
    Tack! Ja jag ska verkligen va påstridig, känns som man ska ha lite tur också vilken läkare man får träffa. Hoppas på en bra och förstående läkare...
    ja så var det för mig, fick äntligen träffa rättläkare som tog problemet på allvar!

Lycka till!
Svar på tråden Endometrios?