• augustisten

Potträning bakslag - gör vi rätt?

Jag hade nog låtit det vänta - men det beror mycket på att min unge är sådan att han lätt blir väldigt negativ till saker som vi envisas med - och då hade risken varit stor att vi skapat en riktig låsning istället för att underlätta.

Vi hade inte "tränat" något  alls (men förstås erbjudit potta som han konsekvent vägrat) när han bara bestämde sig för att sluta med blöja då han var precis tre år. Och sedan skedde kanske totalt två/tre olyckor... så för oss var det rätt beslut att låta honom styra.

Tror du att det kommer att fungera så här är det bara att köra på, men jag tror inte att det skadar att ta en paus heller.

• augustisten
    Tummelisa skrev 2011-06-16 14:11:43 följande:
    Bra att höra olika erfarenheter, uppskattar det! Och jo det är ju just det jag är rädd att han bara blir mer negativ och att det blir en låsning.

Sa er son då bara en dag plötsligt att han inte ville ta på blöjan eller? Och gick han på potta då eller toaletten direkt? Och var han utan på dagis då också direkt? Inte på natten också då direkt eller?
    Ja, vi frågade väl ibland och en dag ville han inte ha blöja mer. Det var mitt i vintern så vi var faktiskt lite skeptiska och höll nästan emot lite - kanske var det det som gjorde det nu när jag tänker efter. Han är som sagt mycket envis om att det ska vara han själv som bestämmer.

På dagis fungerade det med en gång. Jag har nog bara haft med tvättpåsar hem ett par gånger och då har det blivit några droppar i kläderna för att han haft besvärliga byxor eller så. Men de var nog också lite oangelägna om att ha honom utan blöja i värsta overalltiden - men det gick väldigt bra.

På natten har han däremot fortfarande blöja (han är fyra nu) men jag var själv inte nattorr förrän jag var i åttaårsåldern och min son sover lika tungt som jag - så det räknar jag inte riktigt med än på ett tag. Han vaknar helt enkelt inte av att han är kissnödig.
  • augustisten
    vittra skrev 2011-06-16 17:37:31 följande:
    Enligt egen erfarenhet är det just den åldern (hör väl till trotsen) som de gärna vill försöka styra över allt möjligt, mamma, pappa, omgivningen, men också just sådant som kissblåsan och annat inom den egna kroppen. Vår dotter var redan torr sedan länge så antar att det märktes särskilt tydligt på henne. Hon togvägrade, envisades och skrek jag VILL inte kissa!!!!! oavsett hur kissnödig hon må ha varit. Jag tycker att man i det läget har två alternativ. Låt barnet lära sig detta på egen hand och ta att det blir kiss överallt en period, kanske en dag eller kanske flera veckor... Eller var lite envis du också och förklara att man inte alltid kan få som man vill och är blåsan full av kiss så måste det faktiskt ut någon gång. Så enkelt är det. Det är en hård lärdom för somliga barn att inse detta, oavsett vad, även att man måste tömma blåsan emellanåt, mitt i lek ibland, och trots att man verkligen absolut inte vill kissa just då.

Däremot anser jag inte att lösningen är att återgå till blöja.

Fast det är ju ganska stor skillnad om den här perioden kommer när barnet redan varit helt torrt ett tag - eller om det är precis i början av att lära sig och ännu inte slutat med blöjor helt. I det första fallet skulle jag inte heller börja med blöjor igen, men i det andra fallet skulle jag nog avvakta lite så att det inte blir onödiga låsningar. Men det beror ju som sagt lite på hur barnets personlighet är också.

Att som ts vilja att barnet går på pottan innan det får blöja på morgonen låter helt okej för mig, så skulle jag nog också göra... men inte óm det blev en allt för stor grej av det. För min erfarenhet är att det sällan kommer något bra ur sådana riktiga maktkamper utan att det är bättre att låta det lugna sig lite då.

Svar på tråden Potträning bakslag - gör vi rätt?