• vittra

Potträning bakslag - gör vi rätt?

Enligt egen erfarenhet är det just den åldern (hör väl till trotsen) som de gärna vill försöka styra över allt möjligt, mamma, pappa, omgivningen, men också just sådant som kissblåsan och annat inom den egna kroppen. Vår dotter var redan torr sedan länge så antar att det märktes särskilt tydligt på henne. Hon togvägrade, envisades och skrek jag VILL inte kissa!!!!! oavsett hur kissnödig hon må ha varit. Jag tycker att man i det läget har två alternativ. Låt barnet lära sig detta på egen hand och ta att det blir kiss överallt en period, kanske en dag eller kanske flera veckor... Eller var lite envis du också och förklara att man inte alltid kan få som man vill och är blåsan full av kiss så måste det faktiskt ut någon gång. Så enkelt är det. Det är en hård lärdom för somliga barn att inse detta, oavsett vad, även att man måste tömma blåsan emellanåt, mitt i lek ibland, och trots att man verkligen absolut inte vill kissa just då.

Däremot anser jag inte att lösningen är att återgå till blöja.

• vittra
    Linnea84a skrev 2011-06-16 16:39:57 följande:
    ja jag har pott tränat mina men ibland så blir det bakslag och då har jag väntat tills de har velat igen, finns ingen anledning när de faktiskt BARA är 2½ år att stressa fram det...min kille håller på just nu, han vill inte ha blöja, han vill gå på toaletten men det sker fortfarande många olyckor. Min första pojk blev blöj fri när han var 2 år å 4 månader, den andra som håller på nu blir 3 i oktober.
    Så du menar att vid varje bakslag ska man springa och köpa blöjor igen..? Ursäkta men skulle aldrig komma på tanken... känns ju helt absurt att ta på ett barn som kanske varit blöjfri i evigheter bara för diverse utvecklingsfaser som dessutom är något de måste lära sig!
  • vittra
    augustisten skrev 2011-06-16 21:21:18 följande:

Fast det är ju ganska stor skillnad om den här perioden kommer när barnet redan varit helt torrt ett tag - eller om det är precis i början av att lära sig och ännu inte slutat med blöjor helt. I det första fallet skulle jag inte heller börja med blöjor igen, men i det andra fallet skulle jag nog avvakta lite så att det inte blir onödiga låsningar. Men det beror ju som sagt lite på hur barnets personlighet är också.

Att som ts vilja att barnet går på pottan innan det får blöja på morgonen låter helt okej för mig, så skulle jag nog också göra... men inte óm det blev en allt för stor grej av det. För min erfarenhet är att det sällan kommer något bra ur sådana riktiga maktkamper utan att det är bättre att låta det lugna sig lite då.

Nej jag håller helt med om detta i att om det blir för stor grej, då får man ta det lite lugnare. Självklart får man lyssna av barnet, det hoppas jag att TS förstår Man får väl känna lite vart gränsen går, det jag menar är att jag tycker inte att man bara ske ge upp utan helt enkelt vara lite envis själv... det är ju absolut inte ovanligt att barnen säger att de inte vill kissa trots att de behöver. Då behövs kanske lite envishet även hos föräldern!
  • vittra
    Tummelisa skrev 2011-06-16 21:36:31 följande:

Nä jag tycker faktiskt inte alls att jag stressar, och anser absolut inte att jag tävlar. Jag vill göra vad som är bäst för vår pojk och för oss. Men jag tycker inte heller att 2.5 är en extremt låg ålder för att prova blöjfrihet. Sommaren känns som en bra tid då det är mer praktiskt då. Och han har som sagt under ett års tid provat sitta på pottan och både kissat och bajsat då och då helt utan krav, så det kändes som att han var ganska redo.

Verkar ju finnas lite olika åsikter (kanske eftersom barnen är olika). Vissa har kunnat låta barnen styra helt själva, barnen har plötsligt en dag bestämt att de inte vill ha blöja längre utan gå på potta och klarat detta bra. Vissa andra har fått pusha lite mer och sagt att "nu börjar det vara dags att träna utan blöja, nu tar vi av den" och också fått påminna sina barn att "nu är det dags att prova kissa för det var ett bra tag sen sist".

Är ju också ganska jämt i omröstningen. 43% tycker släpp det (under en period eller tills han frågar efter att prova igen), 40% tycker var lite envis låt honomprova utan och 17% tycker att kör potta på morgonen, men skippa resten ett tag.

Låter som väldigt vettiga resonemang, självklart fungerar barn väldigt olika beroende på personlighet och vissa behöver helt klart att man pushar på lite extra. Inte bara med pottandet utan kanske överlag i övrigt. Man lär sig nog förstå vilken typ av personlighet just det egna barnet har. Och som du säger är ju pottan ingen nyhet för honom heller.
Svar på tråden Potträning bakslag - gör vi rätt?