• Neblina

Om sverige skulle bli religiöst

Nu kommer detta med sannorlikhet aldrig inträffa, men låt säga att en dag blir vi som medborgare
    tvingade att rösta fram en av dessa religioner givna, som sedan ska bli styrande.
    Det vill säga Sverige blir ett religiöst land, med religiöst styrende och alla måste följa religionen och leva efter den. Utan några undantag. Vilken religion skulle du rösta fram då.
    Här handlar det alltså om att tänka sig in i situationen, vad väljer du, varför, vad tror du blir det mest demokratiska samhället osv.
    Det är en svår fråga i know men försök :)
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om sverige skulle bli religiöst
  • trettioplus
    Ásgrímur skrev 2011-06-20 13:52:49 följande:

Det är ju helt obegripligt att så många vill importera buddismen. Varför klänga vid något som är så absolut utländskt? Det som skrivs om kristendomen angående inkvisitionen, våld, intolerans etc. är helt taget ur sitt sammanhang och har sina orsaker, precis som våld begått av personer tillhörandes andra religioner. En äkta kristen avskyr våld.

Själv så skulle jag däremot inte föredra någon av ovanstående religioner. Jag skulle hellre se att svenska folket blev hedningar igen. De stora världsreliginerna har kört över tillräckligt mycket kultur redan som det är.

På vilket sätt är det obegripligt att personer i ett sekulariserat land som Sverige helst skulle vilja ha en religion som saknar gudomar?
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Ásgrímur
    trettioplus skrev 2011-06-20 14:05:51 följande:
    På vilket sätt är det obegripligt att personer i ett sekulariserat land som Sverige helst skulle vilja ha en religion som saknar gudomar?
    Att buddismen "saknar gudomar" har inget med saken att göra. Det är budskapet i en religion som är av betydelse. Tyvärr så tvingar vår kära regering folk att älska allt som är utländskt bara för att det är utländskt. Däri ligger problemet. Däri ligger det stora felet med dagens Sverige. Att det som är svenskt bespottas och det som är utländskt höjs till skyarna. Allt för att fösa in Sverige i internationalismens lögnaktiga fotspår.
  • trettioplus
    Ásgrímur skrev 2011-06-20 14:10:23 följande:
    Att buddismen "saknar gudomar" har inget med saken att göra. Det är budskapet i en religion som är av betydelse. Tyvärr så tvingar vår kära regering folk att älska allt som är utländskt bara för att det är utländskt. Däri ligger problemet. Däri ligger det stora felet med dagens Sverige. Att det som är svenskt bespottas och det som är utländskt höjs till skyarna. Allt för att fösa in Sverige i internationalismens lögnaktiga fotspår.
    Budskapet i Buddhismen tror jag tilltalar Svenskar väldigt mycket. De är jordnära och begripliga, precis så som svensken i allmänhet ser på sig själv.
  • Ásgrímur
    trettioplus skrev 2011-06-20 14:35:05 följande:
    Budskapet i Buddhismen tror jag tilltalar Svenskar väldigt mycket. De är jordnära och begripliga, precis så som svensken i allmänhet ser på sig själv.
    Det håller jag inte med om. Buddismen har växt fram ur österländsk kultur, främmande för svenskarna.
  • trettioplus
    Ásgrímur skrev 2011-06-20 19:10:46 följande:
    Det håller jag inte med om. Buddismen har växt fram ur österländsk kultur, främmande för svenskarna.
    Jag skulle kalla grunden för allmänmänsklig. Har du någon kunskap om vad Buddhismen innebär?
  • Ásgrímur
    trettioplus skrev 2011-06-20 19:43:20 följande:
    Jag skulle kalla grunden för allmänmänsklig. Har du någon kunskap om vad Buddhismen innebär?
    Jag skulle kalla dina åsikter för allmänflummiga i retur. Ja, jag förfogar över en viss allmänbildning, men finner religion överlag ointressant. I synnerhet främmande religioner från andra delar av världen.
  • frida20

jag valde kristendomen..

tycker väl det låter mest bekant för oss svenskar än nått annat men vad vet jag

• trettioplus

Anser du att min tro på vad som får många svenskar att föredra buddhismen framför andra religioner som flummiga, eller upplever du att buddhismen som sådan är flummig, Asgrimur?

Gällande det senare, så är det väl snarast så att Buddhismen är den minst flummiga av världsreligionerna.

• Velour
    Ásgrímur skrev 2011-06-20 19:47:31 följande:
    Jag skulle kalla dina åsikter för allmänflummiga i retur. Ja, jag förfogar över en viss allmänbildning, men finner religion överlag ointressant. I synnerhet främmande religioner från andra delar av världen.
    Men shit! Du framställer ju oss svenskar som om vi precis har krupit fram från under en sten och aldrig sett något annat än "svenskt". Mao, du främmandegör oss svenskar istället för resten av världen. Lugna ner dig lite...
Svar på tråden Om sverige skulle bli religiöst