• Neblina

Om sverige skulle bli religiöst

Nu kommer detta med sannorlikhet aldrig inträffa, men låt säga att en dag blir vi som medborgare
    tvingade att rösta fram en av dessa religioner givna, som sedan ska bli styrande.
    Det vill säga Sverige blir ett religiöst land, med religiöst styrende och alla måste följa religionen och leva efter den. Utan några undantag. Vilken religion skulle du rösta fram då.
    Här handlar det alltså om att tänka sig in i situationen, vad väljer du, varför, vad tror du blir det mest demokratiska samhället osv.
    Det är en svår fråga i know men försök :)
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om sverige skulle bli religiöst
  • Velour
    Birdie skrev 2011-06-21 09:43:45 följande:
    Som sagt sionism är en politisk rörelse, det är ingen religion.
    Mycket av det grundas i religionen...

Dock var jämförelsen mellan islam och sionism, inte islam och judendom. Ändå har de alla väldigt mycket gemensamt. 
  • Ásgrímur
    Velour skrev 2011-06-21 01:17:47 följande:
    Skulle det inte bli någon "megaförändring" om Sverige blev kristet? Där har du megafel. Sedan beror det ju även på vilken inriktning isåfall. Om Sverige skulle bli katolskt skulle det faktiskt bli en "megaförändring". Samma sak om det skulle bli judiskt, eller sionistiskt ve och fasa!

Islam, judendom, kristendom - same shit different name, rätt och slätt  
    Nej, det skulle inte bli en megaförändring eftersom att kristendomen trots allt har varit svenska folkets religion iflera hundra år.
  • Pentagram
    Ásgrímur skrev 2011-06-21 18:14:38 följande:
    Nej, det skulle inte bli en megaförändring eftersom att kristendomen trots allt har varit svenska folkets religion iflera hundra år.
    Förutsatt att vi pratar om den ganska urvattnade kristendom som representeras av Svenska Kyrkan. Jag tror inte jag skulle uppskatta om Jehovas Vittnen styrde samhället eller någon av de mer konservativa eller toppstyrda inriktningarna.
  • M C

Buddism solklart för det är en en bra livsfilosofi än en religion.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • stresss

Buddism, eftersom det inte är så dömande och lämnar mer frihet till den enskilde

• Ásgrímur
    Pentagram skrev 2011-06-21 19:14:34 följande:
    Förutsatt att vi pratar om den ganska urvattnade kristendom som representeras av Svenska Kyrkan. Jag tror inte jag skulle uppskatta om Jehovas Vittnen styrde samhället eller någon av de mer konservativa eller toppstyrda inriktningarna.
    Jehovas vittnen är dock mer sekt än kristet samfund. Det går inte riktigt att jämföra. 
  • Velour
    Ásgrímur skrev 2011-06-21 18:14:38 följande:
    Nja, aningen längre än så, men som sagt, det beror helt på vilken gren av kristendomen det skulle handla om. Dessutom skulle det återigen bli en förändring i folks liv om kristendomen fick regera, som den gjorde förr. Det var bland annat pga kyrkans förtryck som många svenskar lämnade Sverige för Amerika.
  • Velour
    hilah skrev 2011-06-21 07:50:34 följande:

"Samma sak om det skulle bli ateistiskt - eller stalinistiskt ve och fasa!"

Eller så kan du börja snacka om den kinesiska imperialismen och okkupationen av Tibet med alla dem som röstade på buddism här.
    Hjälp vad trött jag är på judar aldrig bara får vara judar utan att allting måste handla om politik.

Precis, vilken ideologi som helst egentligen.

Judar får vara judar hur mycket de vill, samma sak med kristna/muslimer/annan religion, men de som driver en propaganda är inte vilken jude/kristen/muslim/whatever som helst. Då blir det ideologiskt eller politiskt.  
  • Jamo

Röstade inte. Hade alternativet "Jag hade tagit mitt pick och pack och lämnat landet" varit med hade jag röstat.

Och ni som tror att buddismen är en öppen och förlåtande religion, kolla in vad det tycker om tex. homosexualitet.

• Insatt

Vad är sannorlikhet för något? Någon mystisk form av blandning som liknar Xanor och snor?

Hade Sverige blivit religiöst hade jag flyttat. Jag tänker inte bli mästrad av idioter som tror på sagor. 

Svar på tråden Om sverige skulle bli religiöst