• Annacbj

Hur fick ni eran valp rumsren?

Som rubiken lyder..
    Har en 9 veckors amstaff valp =)
    Fick hem honom igår och han är världens sötaste lilla kille.
    Någr tips på hur man kan få honom rumsren på bästa sett?

Just nu så går ja ut så fort ja ser att han börjar sniffa runtomkring sej, efter att han sovit eller ätit. När han kissat får han beröm och vi går in igen.
    Försöker att ta honom till samma "kiss ställe"
    Om ja ser honom sätta sig för att kissa lyfter ja upp honom och tar ut honom. Har läst och hört att man inte ska "fya" hunden. Stämmer de?

• Svar på tråden Hur fick ni eran valp rumsren?
  • Becka 77

Du gör helt rätt! Bara att fortsätta så. Gå ut efter mat, sömn och bus. I början till samma ställe så valpen förstår. Beröm och en gobit när den gör i från sig. Beröm och godis ska komma när hunden börjar/medans den gör ifrån sig och inte efter. Om det sker olyckor inne är det bara att torka upp. Inga fy eller nej, bara att städa. Små valpar kissar väldigt ofta, men allt eftersom de växer blir det mer sällan. Och så blir vi människor bättre på att läsa hundens signaler. Till slut ger det med sig, ibland nästan från en dag till en annan. Lycka till med din nya bästis!

• Birgitta2

Aldrig straffa en valp som kissar inne. Helt rätt. Och ta ut direkt efter mat, lek och sömn. Räkna inte med rumsrenhet över en natt. Valpen kan inte vänta när den den skall kissa, utan gör det omedelbart.

Vår hund blev rumsren med enstaka olycka inne, vid 5 månaders ålder. Vi tog ut henne till samma gräsplätt alltid. Dessutom lekte vi inte med henne just där. Där var vi tråkiga. Och så fort hon kissat eller bajsat fick hon beröm. Vi gick inga promenader utan lullade mest runt i området med vilopauser för hennes del.

Enligt din beskrivning känns det som om du gör helt rätt.

• Lovisa09

Vår tik blev rumsren på en månad ungefär och vi gjorde som du gör. Ut och rasta efter sömn, mat och lek, blev det en olycka inne så var vi snabbt ute med henne efter det. en månad tog det ungefär, sen hände det väl någon olycka inne efter det men inte ofta. Beröm när hon gör ifrån sig ute.

• Annacbj

Åh va skönt att höra att man gör rätt iaf.
    Finns ju såååå mycket att lära om lilla Sune (som han heter) =)
    Men det är bara kul.
    Snart så har man nog kommit in i allt lite bättre och lärt sej läsa Sunes signaler allt bättre och bättre.

En fråga till.
    Han har får hicka ganska ofta. Varför?
    Han har haft 4 hickattacker bara idag.
    Är han för glupsk? ;)

• iaseia

Absolut gör du rätt. Om de blir mycket kiss på natten och man inte vaknar (av valpens små signlar) kan man ha en bur/hage och så ställer man klockan på varannan, var tredje, var fjärde (berpende på hur lång tid de tar i mellan) timme så går man ut då. Sen kan man öka tiden och när hunden inte kissar på natten så tar man bot buren helt enkelt.
    Vi hade en jätte jobbig tik, vi tog henne på sommaren och vi hade en liten gård så hon kunde gå in och ut, bra trodde vi men de var jätte jobbigt att få henne rumsren, på vintern sen så kunde hon ju inte gå ut som hon ville och då blev de inne istället, så de är bra att lära huden att hålla sig en liten stund också.

• riboflavin
    Annacbj skrev 2011-06-17 10:47:26 följande:
    Åh va skönt att höra att man gör rätt iaf.
    Finns ju såååå mycket att lära om lilla Sune (som han heter) =)
    Men det är bara kul.
    Snart så har man nog kommit in i allt lite bättre och lärt sej läsa Sunes signaler allt bättre och bättre.

En fråga till.
    Han har får hicka ganska ofta. Varför?
    Han har haft 4 hickattacker bara idag.
    Är han för glupsk? ;)
    Äter han torrfoder torrt? Då kan det vara så att det helt enkelt går lite för fort, eller att han blir lite "torr" i magen och därför får hicka. Att valpar hickar har jag förstått inte är så ovanligt, men det brukar växa bort.

Tips:
    Sprid ut maten istället för att ge i skål, då går det inte lika fort. 
    Blötlögg maten 
  • iamknox

När jag skulle få min hund rumsren så gick jag ut med honom precis som du gör, så fort han ätit, sovit, lekt eller visade tendenser till att vilja pinka.
    Hände det någon olycka inne någon gång så fyade jag inte alls, jag ignorerade det som hänt, lyfte upp honom och gick ut så han fick göra ifrån sig ute.
    När jag sen kom in igen så torkade jag upp kisset och rengjorde med rengöringsmedel. På nätterna vaknade han ungefär var tredje timma och ville ut.

Fortsätt som du gör, så ska du se att det blir bra :)

• katarina k

vår hund blivit rumsren efter 2 veckor vi har fått honom :)

fortsätt göra so du gör och ett tips att köpa typ en bur lr räcker med kompostgallrer lr nått likandne och låt han sova där på nätterna, då lär han sig och hålla sig eftersom hundar kissar inte där de sover :) så gjorde vi med vår huund och det funkade utmärkt! :)

• vårankärlek

Våran valp är 14 veckor. Har gjort precis som du och den senaste veckan har hon bara råkat bajsa inne en gång. Totalt har hiv gjort ettan inne kanske 10 gånger och tvåan tre gånger. På natten sover hon i bur minst 8 timmar kan hon hålla sig. Så om inte allt för länge är hon nog helt rumsren, man märker att dom blir bättre och bättre på att hålla sig!

• Helle333
    Annacbj skrev 2011-06-17 10:27:03 följande:

Som rubiken lyder..
    Har en 9 veckors amstaff valp =)
    Fick hem honom igår och han är världens sötaste lilla kille.
    Någr tips på hur man kan få honom rumsren på bästa sett?

Just nu så går ja ut så fort ja ser att han börjar sniffa runtomkring sej, efter att han sovit eller ätit. När han kissat får han beröm och vi går in igen.
    Försöker att ta honom till samma "kiss ställe"
    Om ja ser honom sätta sig för att kissa lyfter ja upp honom och tar ut honom. Har läst och hört att man inte ska "fya" hunden. Stämmer de?

Fortsätt som ni gör, (jag tar förgivet att ni lyfter upp hunden precis bakom frambenen enbart om han hukar sig ner för att kissa???), gå ut så fort hunden ätit mat osv. Det tar några veckor, mina kompisar fick kämpa några månader eftersom det blev vinter mitt uppi deras hunds träning och hon tyckte inte om kyla den där första vintern så då började hon göra ifrån sig inomhus igen men efter någon vecka till så var hon rumsren och nu händer bara olyckor om hon är dålig
  • hannis

Ta ut valpen efter sömn, mat och lek. Går gärna till samma ställe och ta det lungt, inte massa lek och stoj så att valpen glömmer att kissa. Beröm när han lyckas och kom ihåg att det tar tid. Mina valpar har varit mellan 6-8 månader när de har börjat vara mer pålitliga vad gäller rumsrenhet.

• Mrs Lilac

Du ska absolut inte fya hunden. Att fya en valp är ungefär lika elakt och onödigt som att fya en 6 månadersbebis som kissar på sig. Valpen blir rumsren automatiskt när dens nervsystem och urinvägar är utvecklade nog att den ska kunna kontrollera sug själv. För det kan den inte nu. Därför meningslöst att fya. Den enda som bär skulden vid en olycka är du.

• vilms07

Verkar ju som du vet hur man ska göra TS! Hade bara fortsatt som du gör. 

Vill bara inflika att det är väldigt individuellt hur lång tid det tar innan dom blir rumsrena. Vår första hund tog det högst 2 veckor. Vår andra hund tog det nästan 6 månader, dvs då var hon väl runt 8 månader gammal. Oerhört frustrerande var det men tillslut gav hon upp (hon är hunden som inte skäms för något) kändes det som och började gå på toa ute istället.
    Min systers hund blev rumsren efter 2-3 dagar och jag vet hundar som det tagit ett år för.

Tålamod tålamod tålamod med andra ord!

• katarina k
    Irme skrev 2011-06-18 11:48:22 följande:
    Är det lagligt att ha hunden i bur överhuvudtaget? Läs här: www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hund... Hundar får inte förvaras i bur annat än vid särskilda tillfällen, dessa är jakt, utställning och transport. Man får göra en box av kompostgaller, men då måste den vara en viss storlek som beror på hundens mankhöjd som vuxen.
    ja men vi körde med gallret och det är precis lagom för en liten valp :)
Svar på tråden Hur fick ni eran valp rumsren?