• Sagoflickan

Åka flumeride med en 2- åring?

Vi ska snart till Liseberg och vi har mätt dottern för att se om hon kommit över 90 cm- gränsen vilket hon hade. Det är vi glada för eftersom det blir så mycket roligare för henne nu när hon kan åka några fler karuseller. När man tittar på hemsidan över vilka karuseller man får åka när man är 90 cm står det att Flumeride får åkas tillsammans med en vuxen. Jag litar på Lisebergs bedömning av vem som kan åka deras attraktioner sedan är det upp till var och en förälder att bedöma vad man kan låta sitt lilla barn åka. Jag blev i alla fall lite förvånad över att så små barn får åka den för det trodde jag faktiskt inte. 

Hade ni åkt Flumeride med er 90+?

• Svar på tråden Åka flumeride med en 2- åring?
  • LeIlebror

Min dotter var 2år 91cm och hon bara älskade flumeride, åkte 3ggr på raken.
    Och alla åren vi har varit där efter det så är det direkt hon går, men se till att taa på barnet ett par skor med lite klack, min mättes varje gång och höll på att inte få åka sista gången

• Kimona

Nej jag hade inte gjort det. Barnet måste kunna hålla sig i räcket i stocken själv för du får inte lov att åka om du inte gör det (alltså får du inte lov att hålla i barnet), och sedan skvätter det ju en del vatten som mycket väl kan hamna i ansiktet på ett sånt litet barn.

• NenneLo

Jag har inga barn, men jag tror inte jag hade åkt den med en tvååring.. jag tycker den är ganska otäck? Sista backen där och det bara skvätter vatten och vänder sig i magen!

• Mariohn

Nej, eftersom jag har någon form av ansvarskänsla hade jag inte gjort det. Det går utmärkt för en så liten att dänga i huvudet. Dessutom vet man inte hur en så liten reagerar när man väl är högt upp. Ungen kanske blir skiträdd ÄVEN om h*n var säker på att inte bli det när h*n tillfrågades på marken. Och då sitter man i klistret. 

• Mariohn
    NenneLo skrev 2011-06-17 11:43:55 följande:
    Jag har inga barn, men jag tror inte jag hade åkt den med en tvååring.. jag tycker den är ganska otäck? Sista backen där och det bara skvätter vatten och vänder sig i magen!
    Precis. Och det kan en tvååring inte förstå när tvååringen gör valet att göra som mamma och pappa!
  • Mariohn
    Lena skrev 2011-06-17 11:45:07 följande:
    Dotter åkte när hon var två och älskade det.
    Vilken tur. För hade hon fått panik efter första backen hade det verkligen varit en risk värd att ta! Bra val! Känn dig stolt! 
  • Sophiebysophie

Jag dömmer ingen här som låtit sin 2 åring åka flumride, alla barn är olika, utvecklingsnivå, mognad osv.
    Min 2 åring hade jag dock inte åkt med, känner inte att han är redo för det, tror att han skulle bli väldigt rädd..
    Jag själv skulle vara rädd att pojken skulle få panik i sista backen speciellt och kanske försöka ställa sig upp eller bli helt hysterisk.

Finns väldigt mkt annat man kan åka med sin 2 åring, vi va där igår och åkte, han klarade tyvärr inte längdgränsen på 90 cm, det såg till och med ut att han va några cm från 90 tyvärr, men undra om deras mått stämde, för vi mätte hemma, och då va han precis på gränsen.

Men vi åkte kaninresan ( en favorit, som colorado fast anpassat för små barn), ponnyexpressen, trummeliten, drakbåtarna, sagoslottet, farfarsbilarna. Vi missade tyvärr dom små båtarna man kan åka, tror dom ligger högre upp vid flumride eller liknande. Dom fick man åka om man va under 90 cm.
    Pojken va skit nöjd med detta, han ville ju dessutom åka grejerna om och om igen.
    Va perfekt att åka igår, strålande sol och lagom med folk, va inte mkt köer på barngrejorna, vissa kunde han gå om o åka direkt. Men är man 90 cm får man ju åka väldigt mkt! Det får vi göra nästa år.

Rekommenderar att köpa nån form av åkband till vuxen om man tänkt att åka mkt, kupongerna skit dyra 20 spänn st. Finns inte rabatthäften längre med flera kuponger i som man kunde köpa förr tyvärr.
    Nästa år ska vi göra så att vi köper entré och åkbiljetter  på nätet innan vi åker dit, så man slipper köa, för våran 2 åring hatade att stå i kö, han bara grät o skrek och skulle gå före, helt omöjlig, blev ju kö i entren och till biljettkassorna.

• Mariohn
    LeIlebror skrev 2011-06-17 11:48:38 följande:
    jösses vilken kass förälder jag måste va som lyssnar på vad mitt barn vill
    Ja precis. En tvååring har inget konsekvenstänk och behöver hjälp med sådant. Om din tvååring vill springa efter sin boll som rullar över en trafikerad väg, får h*n göra det då? Eftersom du tror att det är bra föräldraskap? 

Bara fatta att en bra förälder skyddar sitt barn från det som kan vara farligt eller traumatiserande även om barnet inte förstår det. Men så kommer väl din unge att få cykla utan hjälm också. Och åka bil utan bilbälte. Om h*n vill!  
Svar på tråden Åka flumeride med en 2- åring?