• Sagoflickan

Åka flumeride med en 2- åring?

Vi ska snart till Liseberg och vi har mätt dottern för att se om hon kommit över 90 cm- gränsen vilket hon hade. Det är vi glada för eftersom det blir så mycket roligare för henne nu när hon kan åka några fler karuseller. När man tittar på hemsidan över vilka karuseller man får åka när man är 90 cm står det att Flumeride får åkas tillsammans med en vuxen. Jag litar på Lisebergs bedömning av vem som kan åka deras attraktioner sedan är det upp till var och en förälder att bedöma vad man kan låta sitt lilla barn åka. Jag blev i alla fall lite förvånad över att så små barn får åka den för det trodde jag faktiskt inte. 

Hade ni åkt Flumeride med er 90+?

• Svar på tråden Åka flumeride med en 2- åring?
  • zygoma girl
    Topdog skrev 2011-06-17 15:13:29 följande:
    Men självklart gör alla som dom vill. Jag försöker bara förstå VARFÖR. Precis som jag undrar varför somliga låter sina 6åringar titta på Sagan om Ringen.

Varför? För att alla föräldrar vill sina barns bästa. För att vara förälder är att lära barnen var deras gränser och förmågor går (och helst tänja lite på dem också). Det gäller i stort som i smått.

Att hålla tillbaka barnens utveckling (om det nu är att åka Flumeride eller gå och handla själv eller något annat) är som regel något man ska undvika som förälder enligt mitt sätt att se. Jag ser det som min uppgift att förbereda barnen på ett liv som självständiga vuxna, inte att hålla tillbaka dem för att jag tycker att de kan vänta med upplevelser tills de blir äldre.

• HäckHäxan
    DragonWoman skrev 2011-06-17 15:08:31 följande:
    Mina grabbar hade fått åka flumride vid 2 års ålder om de velat. Båda är galet förtjusta i "farliga" aktiviteter
    Min har inte gjort det ännu. Men jag älskade den som barn och då menar jag litet barn, jag vägrade konsekvent ha regnkappa på mig och satt alltid längst fram
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • DragonWoman
    HäxanSurtant skrev 2011-06-17 15:24:34 följande:
    Min har inte gjort det ännu. Men jag älskade den som barn och då menar jag litet barn, jag vägrade konsekvent ha regnkappa på mig och satt alltid längst fram
    Är faktiskt snudd på uppvuxen i den 

Bodde ju i Gbg då och det fanns ju inget roligare än Liseberg... men flumride var bäst... fart, kittel i magen o bäst av allt... vattnet
    En kvinnas list övergår mannens förstånd
  • PerG

Att starta med flumeride det första man gör med en tvååring låter inte så bra. Det finns ju gott om attraktioner på Liseberg som passar en tvååring nog att man har att göra en hel dag ändå!

Men! Man får ju testa vad barnet tycker är okej och öka på innan man tar de "läskiga" sakerna. Rent "skräckmässigt" (tycker jag) Flumeride motsvarar Rabalder (http://liseberg.se/sv/hem/Nojesparken/Attraktioner/Rabalder--glad-nyhet-for-alla-barn-20091/), så om man har kommit så långt att barnet tycker att Rabalder är roligt (och vill åka den igen flera gånger) så skulle nog flumeride kunna funka. Rabalder är ju på sätt och vis läskigare eftersom den åker i backar nästan hela tiden. Flumeride har ju bara två backar varav den ena är ganska kort och den andra är riktigt läskig (men är snabbt över).

Man skulle nog kunna traumatisera en 5-åring med flumeride också så det har nog mer att göra med barnet och på vilket sätt man introducerar åkturen!

• Lena
    Topdog skrev 2011-06-17 15:05:31 följande:
    Men snälla nån. Jag pratar inte om karuseller. Det är en fullkomligt åldersadekvat attraktion för en tvååring. Jag pratar om Flumeride, bergådalbanor och andra nöjesparksattraktioner som är tänkta för barn som börjat skolan. Jag pratar om samhällsfenomenet att allt mindre barn gör alltfler saker som inte är anpassade eller tänkta för deras ålder. Och de får göra det allt tidigare.
    Flumeride är åldersadekvat för någon som är 2-3 år och uppåt. Lisebergsbanan är däremot tänkt från ungefär skolåldern men den kittlar mycket mera. Har du ens åkt attraktionen?
  • SofiaEmmy

jag hade inte åkt flumride med min tvååring=)

TS - gör som du själv vill och strunta i vad vi säger här på FL - när du står där och barnet bara hoppar av glädje över att vilja prova tror jag inte att du säger : " nä lilla vän - min vänner på FL tycker inte du ska åka så då får inte du det". Solig  eller tvärtom: "åk nu! mina vänner på FL säger att det är okej" Skrattande

• sextiotalist

Nu var mitt barn en kortväxt sak, så han fick vackert vänta tills han fyllt tre innan han nådde upp till de magiska 90 cm. Men han fick åka, han har älskat sådant sedan han satt på den första karusellen, precis lika galen som sin mor.
    Min systerdotter, lite längre barn, fick åka direkt när hon passerade gränserna. Min systerson fick vänta lite längre, var lite försiktigare och tyckte mycket av detta var lite läskigt.

• sextiotalist
    Topdog skrev 2011-06-17 15:13:29 följande:
    Men självklart gör alla som dom vill. Jag försöker bara förstå VARFÖR. Precis som jag undrar varför somliga låter sina 6åringar titta på Sagan om Ringen.
    Kanske för att de tycker de vanliga barnprogramen är så tråkiga.
    Mitt barn dissade bolibompa redan vid 4-års-åldern för att han tyckte att de var så löjliga (han ogillade när vuxna skulle vara barntillvända).
  • Modesty Blaise

Mina barn fick inte åka Flumeride när de var två år. 

• Raskask

Men alltså vadå? Skulle barn som fått gå på tivoli innan sex års ålder inte längta och vänta till nästa gång de får åka karusell? Mina var med som "kollin" första gången vid ett par veckors ålder och började åka vid 8-9 månader (dock inte flumride eller bergochdalbanor kanske jag ska förtydliga). Tivolin är bland det bästa de vet. Både min fyraåring och min sexåring ritar tivolin, längtar till tivolin och diskuterar sakkunnigt olika tivolins för och nackdelar, vilka karuseller som kittlar mest och vilka som är snabbast. Sexåringen snokar gärna upp nya tivolin som vi inte besökt på internet och sparar för tillfället pengar för att kunna åka till en Six Flagsanläggning i USA.

• Lenora

Nej det hade jag inte, min dotter vill inte ens åka de där små åkmaskinerna utanför matvaruaffärer som man stoppar mynt i för att starta. Jag hoppas på att hon blir sugen på karuseller så småningom då vi går till nöjesparker ganska ofta. 

• Frankofilen

Jag åkte med min tvååring när han var 92 cm lång och han älskade det. Men jag är inte säker på att hans lillebror skulle känna likadant. Tror man får göra en bedömning för varje individ, vilket kan bli rätt eller fel...

• kutiom

Jag åkte med min dotter när hon var två, hon tyckte det var skoj. Själv skulle jag inte göra om det men jag är ju en fegare sorts människa.

• Mariohn
    LeIlebror skrev 2011-06-17 14:12:11 följande:
    Och du tror att flumeride var det första som vi gick till och åkte?

Funderar starkt på att rapportera ditt inlägg för det du skrev ser jag som ett rent personangrepp

Du vet ingenting om hur jag, min dotter eller mina andra barn fungerar.
    Min stora dotter skulle jag aldrig tagit med upp i flumeride.

Sen vet du inte ett skit om hur jag fungerar som förälder, men jag tycker synd om dina eventuella barn som kommer växa upp i en i mina ögon skyddad verkstad och aldrig få lära sig något själva utan alltid lita på att mamma finns där o räddar.
    Cykelhjälm är ett krav hos mig och jag skulle aldrig låta henne cykla utan, men du sätter säkert på knä o armbågsskydd samt en kudde på lilla rumpan för att vara helt säker på att barnet inte ska få några små skrapsår.

Undrar vem som är den bättre föräldern i det läget!!!!
    Anmäl på för tusan! Min son växer i en värld som är allt annat än svartvit. Man måste inte välja mellan att utsätta sina barn för livsfara eller att lägga dem i en säng med mjukas kanter tills de är myndiga. Det finns en massa bra mellanting! 
  • u77

Flumeride är ju eg rätt menlös, det är bara slutet som kan va lite magkittlande.
    Då finns det ju andra karuseller på Liseberg som är betydligt mer läskiga för barn som är strax över 90 cm.

Tex Rabalder, heter den va? liten berg och dalbana för de minsta, samt de små båtarna som går fort som fan runtrunt på en guppig bana vid flumeride.

• Raskask
    u77 skrev 2011-06-20 17:48:57 följande:
    Flumeride är ju eg rätt menlös, det är bara slutet som kan va lite magkittlande.
    Precis min mening. Jag förstår inte alls vad som är så farligt med Flumride.  Jag tror den är något i stil med 40 år gammal också, så den är ju inte precis det senaste inom berg-ochdalbanebyggande.

Denna däremot den får det att kittla i magen .

• Miss Obsessive
    LeIlebror skrev 2011-06-17 14:41:39 följande:
    hmm min lilla tyckte att kållerado var mer otäck än flumeride
    Så kan det ju förstås vara. Men Kållerado innehåller  åtminstone inga höga höjder som flumeriden. Även om olyckor är ovanligt och man som förälder ska hålla ordning på sitt barn, så är det inte så lätt att lugna en hysterisk tvååring i en trång liten båt. Är inte så många år sen en kvinna avled efter att ha ramlat ur flumeride-båten i sista backen och fått båten i huvudet. Det skulle lika gärna kunnat ha hänt med ett barn.. 
  • Raskask
    Miss Obsessive skrev 2011-06-22 00:39:24 följande:
    Så kan det ju förstås vara. Men Kållerado innehåller  åtminstone inga höga höjder som flumeriden. Även om olyckor är ovanligt och man som förälder ska hålla ordning på sitt barn, så är det inte så lätt att lugna en hysterisk tvååring i en trång liten båt. Är inte så många år sen en kvinna avled efter att ha ramlat ur flumeride-båten i sista backen och fått båten i huvudet. Det skulle lika gärna kunnat ha hänt med ett barn.. 
    En tvååring sitter ju inte själv i flumride. Inte heller sätter man väl sig med sitt barn i en bergochdalbana som första åkattraktion får man hoppas. Inte ens en liten bergochdalbana som Flumride. Så svårt är det inte att få ett hum om ens tvååring gillar när det är fart eller om det är en person som föredrar lugnare upplevelser. Jag har en av varje och det har aldrig varit  svårigheter att se vilka attraktioner som passar vilket barn. Rent krasst är det väl också så att man inte sätter barnet först i båten och det har därför inte något större hum om att det  kommer en liten backe på slutet.
  • Miss Obsessive
    Raskask skrev 2011-06-22 09:30:50 följande:
    En tvååring sitter ju inte själv i flumride. Inte heller sätter man väl sig med sitt barn i en bergochdalbana som första åkattraktion får man hoppas. Inte ens en liten bergochdalbana som Flumride. Så svårt är det inte att få ett hum om ens tvååring gillar när det är fart eller om det är en person som föredrar lugnare upplevelser. Jag har en av varje och det har aldrig varit  svårigheter att se vilka attraktioner som passar vilket barn. Rent krasst är det väl också så att man inte sätter barnet först i båten och det har därför inte något större hum om att det  kommer en liten backe på slutet.
    Självklart sitter en tvååring inte själv, det påstod jag inte heller. Och jo visst, man känner sitt barn och dess begränsningar bäst, eller hur? Men du kan aldrig förutse hur ett barn, som verkar väl moget och lugnt, kommer att reagera väl "på plats". Man kanske har andra, större barn med sig i samma båt, som helt plötsligt får panik och plötsligt vill gå ur båten, precis som kvinnan i länkarna och samtidigt har du fullt upp med att hålla din tvååring lugn. Jag tycker heller inte att det bara är "en liten backe" på slutet, högst upp så upplevs den ganska brant (inte för alla, men för många). Du gör ju självklart den bedömning du tycker känns rätt, för ditt barn. Jag anser dock att MITT barn inte lider av att vänta några år på att åka flumeride.
Svar på tråden Åka flumeride med en 2- åring?