Anonym (Jag) skrev 2011-07-03 01:28:38 följande:
Jag ger alltid mina barn (15, 17 och 21) ansvaret över barnbidraget när de fyller 13 år.
Överenskommelsen är att det ska räcka till kläder och nöjen men jag hjälper till med vinterjacka och vinterskor samt betalar 200 kr på mobilräkningen (för att de ska känna att de kan ringa mig utan att behöva betala själva).
Mitt mellanbarn handlar helst på typ Dressman och på reor men anses av tjerjerna som snyggast klädda killen i sin årskurs (år 9 i en mellan snobbig förortskola till stockholm), den yngste har dyrare men färre plagg.
Innan de fick pengarna var det endast BjörnBorg kallingar osv men det lämnades kvickt för billigare omärkta kallingar. :D
Sportaktiviter, körkort etc står jag för.
Funkar så skönt för mig som slipper tjat och gnäll. Det svåra är att ge sjutton i att klaga på vad de köper och jag vet nu av erfarenhet att de första två - tre månaderna brukar resultera i rätt tokiga inköp men det gäller bara att ha is i magen
Hur ska man annars lära sig vad det innebär att ha en fungerande ekonomi?
Så gjorde jag med när barnet blev tonåring. Gör inte alla så? Dottern sydde en hel del kläder - och kunde på så sätt spara ihop till tågresor inom landet till något hon brann för. Mobil var inte så vanligt då - och något dottern vägrade.
Visst, som förälder släpper/slipper du den biten - och ungdomen lär sig hur det fungerar med pengar. Bra att kunna om det blir ett antal år med CSN i framtiden, kanske med barn också.