• grönkiwi

Någon som använt sockerpasta?

Jag ska för första gången försöka mig på och göra en egen tårta med sockerpasta. Har några funderingar som jag hoppas nån duktig kan svara på =)

1. När täcker jag tårtan med sockerpastan, dagen före eller samma dag den ska ätas eller spelar det ingen roll?

2. Hur fäster jag dekorationerna sen, tex blommor av sockerpasta och strössel (typ bollar)

• Svar på tråden Någon som använt sockerpasta?
  • Emmalinnéa

man kan göra det dagen innan om man vill och samma dag också. men om du gör det dagen innan så ska du bre ett tunt lager bakmargarin på insidan så inte tårtan börjar svettas.

När du gör dekroationer så använder man oftast flowerpaste och det kan man festa med en liten droppen vatten eller lite glasyr :)

har du gjort din egen sugerpaste?
    jag har prövat på mina doptårtor och det blev kanon bra :) jätte bra för dom som inte tål marsipan :) och snabbt går det att göra 

• grönkiwi

Vad är skillnaden på flowerpaste och sugarpaste?

Nej jag har köpt färdig sugarpaste, vit. visst går den färga med hushållsfärg?

Kan man inte använda det till dekorationer? Jag ska inte göra nåt avancerat tänkte bara göra nåt blommor eller nåt, alltså platta blommor. bara för och testa nåt enkelt först =)

• Emmalinnéa

Flowerpaste blir lite stabilare och hårdare i konsistensen bra om man ska göra detaljerade eller lite större dekoratoner. Den går också att lätt göra själv. men om du bara ska göra platta blommor går nog sugarpaste jätte bra också :)

Dom rekomenderar inte att använda vanlig hushållsfärg men det finns färggele man kan köpa där man köper socker pastan. Men jag använde hushållsfärg och det gick jätte bra bara man inte tar  alldelses för mycket så degen blir för kladdig. 

• Liiina89

jag har testat att använda sockerpasta men jag tycker det är svårare att arbeta med än med marsipan för det blir så kladdigt och det är inte alls gott...smakar inte ens socker...bara äckligt....så täck hela tårtan med marsipan isället Tungan ute men om du ska göra figurer så kan du ha flowerpaste som Emmalinnéa säger Glad

• Emmalinnéa
    Liiina89 skrev 2011-06-18 15:49:20 följande:
    jag har testat att använda sockerpasta men jag tycker det är svårare att arbeta med än med marsipan för det blir så kladdigt och det är inte alls gott...smakar inte ens socker...bara äckligt....så täck hela tårtan med marsipan isället Tungan ute men om du ska göra figurer så kan du ha flowerpaste som Emmalinnéa säger Glad
    jag tycker hemmagjord sockerpasta smakar rätt okej faktiskt den är söt tycker jag, men marsipan är godast :) fast detta är ett jätte bra alternativ till allergiker :) själv tycker jag att det var lätt arbetat när man knådat ut det och jobbat med degen ett tag.
  • Liiina89
    Emmalinnéa skrev 2011-06-18 15:51:59 följande:
    jag tycker hemmagjord sockerpasta smakar rätt okej faktiskt den är söt tycker jag, men marsipan är godast :) fast detta är ett jätte bra alternativ till allergiker :) själv tycker jag att det var lätt arbetat när man knådat ut det och jobbat med degen ett tag.
    hemmagjord har jag varken arbetat med eller smakat på så det vet jag inte. Men jag är lite emot för söta bakverk, kanske därför jag inte gillar sockerpastan? Tungan ute

Sen är sockerpastan så himla hård så man får ju ont i fingrarna, haha.
  • grönkiwi

Jag ska ha tårtorna imorgon så jag hinner inte få tag i något och göra flowerpaste med, bor inte i nån större stad så det finns inte så mycket och köpa här..jag har i alla fall ingen aning om vart jag ska leta det i så fall =P

Jag hade tänkt försöka göra nån lite roligare tårta när min son fyller år i september och jag fyller år nu i juni så jag kom bara på lite i sista minuten att jag kan ju prova göra en test tårta nu och se om jag klarar av det =P

Den färdiga sugarpasten hade jag bara tur att den fanns på ica =)

tack så mycket för alla svar, jag ska prova mig fram med det jag har, går det inte så får jag ha hemma så jag kan göra en vanlig tårta som backup =P

• Liiina89

jag gjorde en skit enkel tårta här om dagen som blev måttligt populär ^^, Med marsipan såklart.
  • grönkiwi

Åh vilken häfitg, den skulle min son gilla, han älskar monster =)

• grönkiwi

Har aldrig gjort något med marsipan heller, köper man det i olika färger eller färgar man själv?

Vad har du för innehåll i tårtan då?

Svar på tråden Någon som använt sockerpasta?