• grönkiwi

Någon som använt sockerpasta?

Jag ska för första gången försöka mig på och göra en egen tårta med sockerpasta. Har några funderingar som jag hoppas nån duktig kan svara på =)

1. När täcker jag tårtan med sockerpastan, dagen före eller samma dag den ska ätas eller spelar det ingen roll?

2. Hur fäster jag dekorationerna sen, tex blommor av sockerpasta och strössel (typ bollar)

• Svar på tråden Någon som använt sockerpasta?
  • Liiina89

Den är verkligen super enkel att göra ^^,
    Jag var lat Tungan ute vill man spexa till det kan man ju lägga till armar och ben också

• Liiina89

Jag färgar själv, köper marsipan i korv... färgar med gelefärger som man kan köpa via internet eller i vissa butiker som inriktar sig på just tårtor.
    men det funkar nog med karamellfärg också, bara man inte tar för mycket.
    men färdgia marsipanlock i grönt och rosa finns ju att köpa på typ Ica

• grönkiwi

Jag måste testa göra en sån tårta sen, marsipan är ju så gott =)

Jag kan ju skylla på att jag måste öva så får jag äta tårta ofta =P

• grönkiwi

Köper du såna där färdiga tårtbottnar och gör tårtan av då?

Innan du lägger på marsipanen täcker du tårtan med grädde eller?

För jag läste att grädden kan "äta sig" igenom om man använder det under sockerpasta

• Liiina89

Ja marsipan och grädde är helt otroligt Skrattande Massa grädde! Mums
    Glömde svara på innehåll, jag är nog rätt tråkig men jag gillar att ha vaniljkräm och chokladpudding i tårtorna ^^,
    Har testat att göra bla hallonfluff och vit choklad mousse...men jag tycker det är godast med choklad och vanilj =p

• Liiina89

ibland köper jag färdiga tårtbottnar, ibland gör jag egna...beror på om jag ska ha en rund tårta eller en fyrkantig eller hur lat jag är =p
    täcker alltid med grädde...som sagt....grädde är otroligt gott Skrattande

• grönkiwi

Ok då ska jag testa det nästa gång =)

Gör du egen vaniljkräm och chokladpudding?

Jag har testat en hallon och passions mousse och en chokladmousse nu som jag gjort själv, men jag har inte vågat smaka på dom och dom är redan i tårtan så jag hoppas dom blev goda =P

• grönkiwi
    Liiina89 skrev 2011-06-18 16:27:47 följande:
    ibland köper jag färdiga tårtbottnar, ibland gör jag egna...beror på om jag ska ha en rund tårta eller en fyrkantig eller hur lat jag är =p
    täcker alltid med grädde...som sagt....grädde är otroligt gott Skrattande
    Jaa det är ju det, jag älskar och slicka av visparna när man vispat den klart..men nu för tiden får jag bara slicka av en för sonen ska ha den andra..och snart får jag nog ingen för har ännu en son som snart är så gammal så han fattar att han vill ha den andra =P
  • Liiina89

haha modigt att inte smaka på dom innan du lägger i dom i tårtorna Flört
    chokladpudding köper jag färdig som man blandar med kall mjölk, in i kylen 20min. Klart =D

• grönkiwi
    Liiina89 skrev 2011-06-18 16:31:01 följande:
    haha modigt att inte smaka på dom innan du lägger i dom i tårtorna Flört
    chokladpudding köper jag färdig som man blandar med kall mjölk, in i kylen 20min. Klart =D
    haha jo jag vet men jag tänkte dom kanske smakar bäst tillsammans i tårtan och sen orkade jag inte kolla upp nån annan fyllning eller fara och handla ifall den inte var god =P

Sen brukar ju aldrig gästerna våga säga om den inte smakar bra, dom får skölja ner den med saft =D
  • Liiina89

haha härlig inställning Skrattande
    fast det är säkert jätte gott! Risken är ju att det kan vara lite surt, men hellre lite för surt än lite för sött

Svar på tråden Någon som använt sockerpasta?