Otrevlig bortskämd sjuåring, jag orkar inte mer!
Nu har jag inga egna barn, men arbetar med problembarn på ett HVB-hem. Vi tar endast emot barn som har stora uppförandeproblem.
Mina tips
När hon agerar ut, ignorera ignorera ignorera. Så långt det bara går. Om hon ger sig på någon och slår dom så får man ju säga ifrån på skarpen, men om hon t.ex slår sönder saker på sitt rum så hade jag låtit henne göra det. Som någon skrev, naturliga konsekvenser. Hon slår sönder grejor, då får hon vara utan dom. Och hon ska själv plocka undan. Det kommer hon säkert inte göra frivilligt, men då får du vara hård med att ni inte gör något roligt alls som hon vill förrän hon plockat undan. Även om det så tar flera dagar.
Det ska aldrig löna sig att bete sig illa. Om hon tjatar, tramsar och har sig, dra in hennes förmåner direkt. Ska ni till simhallen och hon uppför sig illa, ge henne en varning. Fortsätter hon så åk hem med henne direkt igen.
Låt henne veta vad konsekvenserna är på förhand, så hon vet priset för sina handlingar. Och om du sagt något, så håll dig till det. Alltid!.