Otrevlig bortskämd sjuåring, jag orkar inte mer!
Du skriver bara att du gapar tillbaka?
Jag skulle om ungen skrikit på mig, utan att säga något fört henne till rummet sagt lugnt att här får du sitta tills du lugnat ner dig hade ungen kommit hade jag fört tillbaka henne lugnt.
Hade hon haft tv, dator eller annat populärt på rummet hade jag burit ut det.
Hade hon sagt "Jag SKA ha" så hade jag sagt "Och jag SKA ha en trevlig unge först"
Allt sagt i lugn (ja vissa dagar någorlunda lugn

Hade min 7-åring betett sig så här så hade jag slutat ge och hitta på saker. Inte pratat med henne om det, då kanske hon upplever det som straff och det ger inte det resultat man vill ha.
Jag hade pratat med henne om mina förväntningar, att man säger tack och att man inte kan kräva något- för det är ingen som vill ge något till någon som kräver. Tydlig konsekvens.
Sen hade jag VARJE gång jag köpt något förväntat mig ett ordentligt tack innan hon fick det. Ffa hade jag inte köpt grejer alls ofta. När det gäller att hitta på grejer, jag hade inte åkt helt enkelt om hon inte hade varit trevlig. JAg har flera gånger vänt i dörren här hemma när ungarna inte gjort annat än gnällt om hur jobbigt det är att ta på sig... Säger till dom "det är för ER skull, men om det är så jobbigt så stannar vi hemma".
Jag hade uppmuntrat henne att spara ihop till saker själv, med motiveringen "du uppskattar ju inte att jag köper något eller gör något och då tycker inte jag det är kul så då får du betala själv. När du visar uppskattning igen så köper jag grejer till dig".