Inlägg från: Anonym (mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamman)

Otrevlig bortskämd sjuåring, jag orkar inte mer!

Jag är just nu sååå trött min bortskämda, elaka, sura och rent ut sagt överjävliga sjuåriga dotter.

Både jag och min man är heeelt slut i skallen, det kvittar precis vad vi gör så bär hon sig så illa åt, hon skriker "jävla idiot" räcker tungan, jag SKA ha ***  annars.....

Jag har verkligen läst lyssnat och åter läst på alla råd både på fl, läst Jesper juuls bok och fått mycket råd från en föräldra coach. Men INGET biter på henne.

Just nu har hon hon lov, men dels är väder ganska dåligt här och så gott som alla hennes kompisar går på fritids, hon är så otroligt rastlös, hon ska göra saker precis hela hela tiden annars går hon bärsärkagång här och gör livet surt för sina syskon. Jag köpte lite nytt trevligt pyssel, pärlor, ritblock och pennor och när min man kom hem så sitter vi själva tillsammans och pysslar och hon älskar att få egen tid. Men man kan ju inte ge henne egen tid HELA tiden. Minst en timme om dagen till varje dag ger vi dom men hon blir aldrig nöjd.

Idag tar jag med henne och hennes kompis på stan, jag bjuder hon och hennes kompis på fikat där och alla är nöjda, men det tar en timme hemma sen är helvetet igång. Hon blir aldrig aldrig nöjd! Jag avskyr skrik men ju högre toner hon tar ju högre gapar jag! Det blir helt fel, jag har försökt att viska, eller prata tyst, för att locka på mig hennes uppmärksamhet, men då flinar hon mig rakt upp i ansiktet, vilket hon gör allt som oftast.

Jag vet att ni kommer säga "med din inställning så kommer inget bli bättre" men jag försöker hela tiden, jag ger henne allt och lite till, med ett leende på läpparna, jag vill bara att hon ska må bra och få en bra sommar, men det har mest varit kattskit

VAD gör jag för fel, och snälla var inte för hårda, jag tar tacksamt emot allt. Jag försöker varje kväll försonas, aldrig somna ledsna eller arga, men sen vaknar man på morgonen kl fem och hela köket är upp och ner, hon stjäl all glass, igår bakade hon och jag chokladbollar tillsammans, och som vi gissat hade hon varit uppe innan hos och klämt i sig hälften (ja, hon blir JÄTTE dålig i magen och blir smått socker stinn)

HJÄLP OSS!!!! Till hösten ska jag gå i coop föräldra utbildning, men detta känns ganska akut just nu, vi behöver komma ur denna dåliga onda cirkel, men det är svårt när man redan idag vet att nästa dag kommer sluta lika tråkigt.

/onda mamman

• Svar på tråden Otrevlig bortskämd sjuåring, jag orkar inte mer!
  • Anonym (mamman)

Jag måste tillägga, en gång hade hon en klasskompis här, och jag hörde henne säga, "varför är du så dum till din mamma, varför gör du inte som hon säger?" DÅ kände jag mig värdelös och totalt misslyckad i min fostran kan jag säga, när till och med hennes kompisar tycker hon bär sig illa åt..

• Anonym (mamman)
    MrsKnapa skrev 2011-06-18 15:58:50 följande:
    Förlåt men vems fel är det att hon är bortskämd? Sätt hårt mot hårt!!!
    jo du, det är vårt! tack eller? jag ville ha en go och harmonisk unge bara, och det blev tvärtom.
  • Anonym (mamman)
    Anonym skrev 2011-06-18 16:00:41 följande:
    Hej! Förstår dig att ni har det jobbigt. 1.provat Easy goaing? Verkligen tänka att det är hon som har mycket just nu, inte ni. Se mellan fingrarna på massa bus, vara underkänslig SAS? 2. Prova "ta det sen". Inte bli arg i stunden. Ge en blick som säger "inte ok, och du vet det". Städa upp tillsammans med henne, men ta inte fighten i affekt. Berätta på kvällen om hur ni vill ha det hemma och hur hon tänkte. Säg sedan hur du tänker, eller berätta någon saga med liknelse. 3. Tänk att hon kommer bli en underbar vuxen människa trots att hon har det jobbigt nu. Visa kärlek
    Vad är easy going?

Vi städar ihop, Ibland får hon göra det själv, men oftast tillsammans.

Jag har gjort allt det där. Vi har en mysstund på kvällen där vi kan prata lite, så som du säger, vad hon känner och tänker och så säger jag vad jag känner, då sitter hon bara och flinar och rycker på axlarna, det gör mig galen när hon rycker på axlarna, så oförskämt.

Jag försöker också att inte förbjuda, inte säga nej. Utan istället få henne att förstå att det inte är en sådan bra ide att slita upp grannens blommor eller kasta ut sina leksaker genom fönstret, eller river sönder våra foto album (tex) förstår ni!! allt är så otroligt destruktivt. Hon stal godis som vi köpt, som inte var hennes och bjöd alla ungarna på gården. V köpte nytt som hon fick betala för med sin veckopeng, detta var ett råd från en föräldracoach, som utbildar active pareting. 

Gud hon får kärlek i massor!!! jag går ju för sjutton med dåligt samvete alla mina vakna timmar, har alltid en klump i magen för att jag misslyckats totalt. Jag kramar henne, sitter med henne i soffan när vi ser film, och håller om henne, jag säger inte bara jag älskar dig, utan visar det mycket i handling.

Och jag tänker på att om 6 år är hon 13 (hur ska det blir då!?)
  • Anonym (mamman)
    Anonym skrev 2011-06-18 16:09:31 följande:
    Får hennes beteende någonsin konsekvenser?
    Du skriver bara att du gapar tillbaka?

Jag skulle om ungen skrikit på mig, utan att säga något fört henne till rummet sagt lugnt att här får du sitta tills du lugnat ner dig hade ungen kommit hade jag fört tillbaka henne lugnt.
    Hade hon haft tv, dator eller annat populärt på rummet hade jag burit ut det.

Hade hon sagt "Jag SKA ha" så hade jag sagt "Och jag SKA ha en trevlig unge först"
    Ja, vi tar ibland paus när det blir skrik, jag bar upp henne bokstavligen på rummet, "du kommer inte ut förän jag säger det, nu tar vi en paus" Men detta går heeelt emot barnpsykologerna, men får absolut inte avvisa till rummet Obestämd om man inte är rädd att man kommer att slå, då får man avvisa.

hon hade x-box, det förstörde hon själv genom att slita sönder sladdarna av, likaså nittendot hon hade innan. Nu får hon vara utan.

Jag svarade så en gång, "jag ska ha godis/glass, och jag vill ha en glad och trevlig unge" väldigt opedagogiskt kanske.
  • Anonym (mamman)

jag svarar ikväll, jag uppskattar verkligen era råd!!! fortsätt gärna komma med dom.

Och ni har helr rätt, det är inte hennes fel att hon är bortskämd, det är vårt! och det är vårt fel att vi ör så jäkla slappa och ger efter och INTE fullföljer konsekvenser, men det ska bli ändring på det. nu är det nog!

• Anonym (mamman)
    Mevea skrev 2011-06-18 16:20:30 följande:
    Men om hon får fixa ALLT då?
    Slänger hon ut leksakerna så slängs dom, hon vill ju inte ha dom?
    River hon ut korten får hon sätta in dom?
    River hon upp blommor får hon plantera?

Naturliga konsekvenser istället för skäll och straff?  
    Vi gör så, hon får konsekvenser av allt!

Hon fick själv gå ut plocka upp vartenda dugg, även gå in till grannen och hämta allt hon slängt ut, och det var inte lika trevligt, hon ville att jag skulle knacka på men aldrig i livet, HON kastade ut grejerna, hon får knacka dörr.

Korten rivs inte bara ut, de rivs sönder. Så ALLT sådant måste gömmas.

Men vi försöker i största mån låta hon reparera den skada hon själv gör, men det biter ofta inte heller.
  • Anonym (mamman)
    Anonym skrev 2011-06-18 16:21:36 följande:
    låter som ungen kommit på med att testa gränser. testa å säg dåligt uppförande = indragena besök på simhallen etc . bra uppförande = besök på badhus eller annat besök .
    har du ungen på fritids? då kan hon ju umgås med sina kompisar under sin visstelse där 
    Nej, hon går inte på fritids. Jag är mammaledig.
  • Anonym (mamman)
    Anonym skrev 2011-06-18 16:23:34 följande:
    Hon gör väl allt som hon vet att hon får uppmärksamhet av er verkar det som. Hon vet att ni reagerar om hon ex förstör. Men hon är nog för liten förstå helheten och att ni oroar er för hennes framtid. Vår son kan ibland också säga helt knäppa saker som "jag är ful" för han vet att vi reagerar då, fast han tycker inte han är ful, han älskar speglar och kameror. Han bara vet att om han är själdestruktiv trycket han på våra knappar. Dom gör massa random saker och puchar/testar gränser. Easy goaing, menar jag att acceptera visst kaos. För mkt prat kan slå tillbaka i form av fula ord och uppmaningar.
    Japp exat såhär är det. All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Det är ju så att jag verkligen VET vad problemet är! men vi fixar inte att lösa det Inget verkar hjälpa på henne. Nej hon kan ju inte alls förstå att vi är oroliga.

Det är så med, jag vill klargöra det, att när hon är med andra så är hon trevlig, vänlig och ödmjuk, väldigt PÅ och frågvis, till gränsen på gränslös. Men ingen kan förstå vilken odräglig unge hon kan vara ibland, det är ju iaf LITE pos. Och det känns som att vi måste som du säger, acceptera visst kaos, men när det kommer över i förstörelse av andras och våra saker,  och mycket skrik, då funkar det inte.
    Anonym (l) skrev 2011-06-18 16:30:37 följande:
    Visar hon inte någon uppskattning? Säger att hon älskar er? Det låter så oerhört destruktivt men jag har inte mycket till tips

När ni pratar på kvällen, vad säger hon? Det låter mer som om du håller en monolog och hon lyssnar med ett halvt öra och flinar av ren osäkerhet. Eller är det så att ni har bra pratstunder också? Kanske tidigare på dagen?

Brukar hon inte roa sig själv alls? Min femåring tar sax, tejp och papper och mixtrar ihop de mest konstiga saker, ibland cyklar hon en sväng här på gatorna och kollar om det finns någon granne att prata med. Även om hennes kompisar är på fritids på dagarna så finns det ju en del att hitta på och ni verkar ju helt klart göra tillräckligt ihop. Det är det där med att göra saker själv som jag inte tycker verkar lika smidigt.

Lite tankar från en som förvisat sitt barn från hemmet eftersom jag själv inte klarade av henne så ta vad jag skriver med en stor nypa salt.
    Nej, detta är med ett stort problem eller en stor del i det hela. Hon har så oerhört svårt att roa sig! Hon kan inte leka! Eller jo, hon kan (har ingen diagnos eller så) men i största del så ska det hända saker ute på gården, eller vi ska gå och leka, vi ska spela kort, åka och bada ect. Men tillslut orkar man inte längre! Man måste lära sig att inte göra något med, det är en del i vardagen, att koppla av. Jag minns när jag var barn. jag kunde rita och måla i timmar för mig själv på mitt rum. Det skulle hon inte göra.

Vi är mycket aktiva och delaktiga föräldrar, hon går på ridskola. Vi reser, åker och badar, leker ja allt man kan tänka sig och vi sååå kul ihop! Men detta räcker inte alltid.
  • Anonym (mamman)
    standby skrev 2011-06-18 16:35:11 följande:
    Du är inte ensam, har en dotter som fyller nio i år som mkt av det du beskriver stämmer in på.
    ja det är jätte jobbigt, många kommer med lätta "åtgärder" men vissa barn är faktiskt svårare än andra.
    Anonym (Förslag) skrev 2011-06-18 16:36:51 följande:
    www.kometprogrammet.se är en utmärkt utbildning där man lär sig att ignorera det oönskade beteendet och fokusera på det bra, man kommer mycket längre med belöningar än med regler och ilska.
    Ska kolla detta!  JAg har med lärt mig detta med ignorera det dåliga och lägga fokus på det bra. Men jag behöver lära mig mer, mycket mer.
  • Anonym (mamman)
    When the Raining Ends skrev 2011-06-18 20:07:01 följande:
    Förlåt mig för att säga detta; men det finns faktiskt människor som är onda i naturen. Som inte bryr sig att man skadar andra. Hon kanske bara är en elak person.
    va, e du dum i huvudet? ursäkta men vad fan e det du skriver. hon är för fan inte ond för hon hittar på bus och kallar mig idiot!

många svordommar.
  • Anonym (mamman)

Tack för alla fantastiska svar!

Jag vill bara skriva det att vår flicka ALDRIG slåss, hon slår inte heller sönder saker (mer än typ slår i dörren eller river sönder sina böcker) och gör inte sig själv heller illa.

Saken är den att hon har en mindre bror som har ett handikapp, jag ville inte skriva det innan eftersom fokus då hamnar på just det.

Dels har han tagit ENORM plats, det blir så med oändliga möten, samtal, samtal om honom, inom familjen. Nu är allt i sin ordning men detta tog ganska hårt på henne. Hon kom i skymundan, dels såg hon själv till att få uppmärksamhet (genom att hitta på bus) dels så tog vi inte buset på allvar direkt, utan såg på det lite mellan fingrarna, eller visste inte helt enkelt vad vi skulle göra. Och sedan så blev hon lite bortskämd av oss och andra familje medlemmar. Det var ju så synd om henne som hade en sådan bror ect. Det var då detta började, hennes uppror och trots.

Nu har det som sagt blivit bättre med honom, men hon har fastnat i den spiralen. Att hitta på bus ger direkt uppmärksamhet.

Jag har en bra man/pappa till barnen och vi hjälps åt. Jag har massor med egentid om jag vill och jag får paus i form av träning och att träffa vänner.

Millans hustru skrev 2011-06-18 21:12:10 följande:
    bara läst ts inlägg men jag vill bara tips om att googla här på familjeliv efter trådar om sexåringar. jag har själv skrivit en del i dem av frustration över hur min nu sjuåriga tös varit/mått/hållt igång oss här. i det finns så många värdefulla tankar att ta stöd av i de trådarna. jag vet inte om det är samma fas för din dotter som vårt barn gått igenom och sopm så många i trådarna beskriver. men är det det så behöver ni säkert stöd. både hur ni ska orka, o hur ni ska hantera o stötta o gränsa utan att fullständigt sänka er flicka. för det är så tufft. o det är ju lika tufft för barnen. jag visst einget om att många barn går igenom "lilla tonåren" när de är runt sex-sju år, hade aldrig hört det, men oj sån tröst det variut bara att höra att många genomlever detta. jag vågar inte säga det knappt, men det vänder, vi börjar se det o kvar finns vår empatiska flicka där innanför all attityd o alla tokigheter. kvar finns en liten tjej som vuxit mer än hon hann med sjhälv och som kämpat SÅ hårt så länge. jag undrar om inte er flicka är i liknande fas jag. var rädda omer och om er flicka.
    Jag ska se om jag hittar någon tråd, tips??. Jag hade hört om lilla tonåren, men detta är ju rent jävligt! Det känns som inget man gör är rätt och många dagar går åt till bråk och tårar.

Till största del är hon så go! hon hämta sitt pyssel och satt sig bredvid mig i soffan, la huvudet mot min axel, jag älskar dig mamma, jag älskar att pyssla med dig. Jag tackar min stjärna att hon är så jäkla go mellan diva fasonerna, annars hade jag sålt henne

Jag hoppas att detta ger sig. Ska kolla upp komet med? är det någon stöd grupp på nätet?
  • Anonym (mamman)
    sextiotalist skrev 2011-06-18 21:07:59 följande:

Lilla puberteten, låter som ett typexempel.

Det är ett h-vete, för barnet, för föräldrar.

Nu har ni testat den pedagogiska vägen, testa den opedagogiska varianten. Bli, om man uttrycker det, heligt förbannad när hon hittar på saker och ting. Få ett frispel, skäll, lev, stampa i golvet, visa att du är så förbannad som du är. Det var det enda son hjälpte när mitt barn var i den åldern, att försöka vara pedagogisk, lugn, förstående, det var kört. Men när vi blev arga och visade det, då förstod han att han passerade våra gränser. När vi hade haft en sådan rejäl urladdning, så var det ofta helt OK ett bra tag.
    Efter en sådan urladdning kunde vi sitta och prata med varandra, där vi alla fick berätta hur vi kände det, på det sättet som kändes bra för var och en.

Du.... jag har faktiskt gett upp den största delen av pedagogik, för länge sedan! OM hon bär sig så jävligt åt att ingen av oss andra kan vistas i samma rum då åker hon upp på sitt rum, DÄR kan hon röja och bära sig åt om hon vill.

Hon är som mig när jag var 16-17, ena dagen söt och go, nästa dag ville jag att mamma skulle ge mig pengar eller köpa ut, och gjorde de inte det då JÄVLAR! Jösses hon är precis som jag fast spriten är godis och killarna är kompisarna på gården..... Lilla puberteten. Usch.
  • Anonym (mamman)

Tack för alla era ord!

Jag citerar inte utan svarar på allt ni skrivit i ett inlägg hoppas ni läser.

Jag har ju som sagt köpt lite nytt pyssel eftersom JAG ville att vi skulle ha något trevligt att göra, som en mamma/dotter grej, men som hon dessutom kan roa sig med när väder är dåligt eller kompisarna är på fritids. Jag tänker lite på det rådet som du Mevea gav. Att hon får säga ifrån när hon vill ha oss lite extra för sig själv, varva ner eller så. Men då blir det så att hon vill pyssla HELA tiden, och jag kan inte sitta med henne hela tiden och lägga pärlor. Tex om jag sagt  att hon ska få mysstund med mig i sängen, då hade hon aldrig nöjt sig sen, utan begärt mer. Det är lite del i problemet, hon blir liksom inte nöjd, utan surar för minsta lilla.

Idag var dom på bio, grabben var med och det tog inte lång tid hemma "filmen var dålig, det är inte roligt att gå på bio" Nähä svarar min man, då slipper du följa med nästa gång. Åter igen.... inte nöjd.

Detta med egen mamma dotter tid, för försöker verkligen få med mig henne i mycket av det jag gör, det är bara trevligt att ha henne med. Men hon visar inget större intresse idet heller. Igår tex, jag skulle åka till ica och handla godis, hon vill följa med, givetvis får hon det.

På väg till bilen "jag vill inte ha  tröja på" -jo det är kallt och du blir sjuk om du tar av dig. "jag bryr mig inte" och tröjan åker av, Jag sätter mig ner på en bänk och säger att vi går inte en meter innan tröjan är på. Den åker på rätt fort, men när vi går mot bilen så ser jag i skuggan att hon går och kastar saker på mig, jag varnar henne en gång, sluta nu annars får du gå hem igen, hon flinar åt mig. (jag tvingar henne att se mig i ögonen) Hon brukar säga att hon inte vill se mig i ögonen för då skrattar hon.

Vi kommer till bilen, då är hon kissnödig och törstig. Vi kan köra hem och kissa och dricka, NEJ jag ska ha vatten i affären och kissa där! Nej, nu kör vi hem..... och det gjorde jag.

Detta var bara en liten monolog om hur det kan vara, förstår ni? hon är så otroligt stingslig och tjurig och grinig hela tiden. Jag varnar en gång sedan är det nog. Och jag kan även blir jävligt förbannad. Jag ser mig själv inte som svag och vek.

Socker har vi märkt har en dålig inverkar på henne, men eftersom hennes lillebror har en diagnos så har vi inget socker hemma (så gott som iaf) Men ibland bakar vi och då blir hon helt tokig, kan gå upp tidigt på morgonen och trycka i sig allt vi bakat, eller om hon vet att det finns glass. (hon är normal viktig /smal) Det har definitivt en dålig inverkan på henne. Till hösten börjar en syskongrupp på barnhab i vår stad, det ska hon få gå på.

Tack för ert stöd, jag fortsätter skriva, jag skriver även lite exempel på saker som händer i vardagen så kan ni se vad som händer och vad jag ev gör för fel? (som när vi skulle åka till ica)

• Anonym (mamman)
    Anonym (l) skrev 2011-06-19 22:40:15 följande:
    Jag tycker hon verkar osäker. Hon straffar dig för att hon fick ha på sig tröjan trots att hon inte ville och du straffar genast tillbaka?! Du är säkert inte varken svag eller vek men varför tvingar du henne att se dig i ögonen? Vad kastade hon som du såg i skuggan men inte kände?

Ursäkta mitt frågande men jag blir inte riktigt klok på varför du beter dig som du gör. Barn vill vara till lags, vuxna också men just nu verkar du lära henne tvärt om.

Säg om du ignorerat hennes kastande men försökt avleda åt det trevligare hållet istället, du kunde pratat om något som hon tycker om, simskola till sommaren, vad ni ska göra till helgen, vad hon vill göra när ni kommer hem eller kanske vad hon tycker är roligast att göra rent allmänt. Ibland är min dotter inne på den negativa stigen och då får jag fråga vad hon tycker är tråkigast och värst med dagis, hemma, mig m.m.

Bara lite tankar från en annan förvirrad mamma.
    Ja, nej du har rätt. Istället för att blivit irriterad så skulle jag avlett henne. Man tänker inte riktigt.

Men, ni säger olika, en säger att hon är för liten för vissa saker, sedan vissa saker är hon stor för. JAG tycker att om det regnar och är kallt (vi har ganska kallt just nu fast det är sommar) jag tog beslutet att hon skulle ha tröja på, om man ser sig omkring så har alla vuxna och barn sina jackor på, men du tycker hon ska vara utan? Då är vi där andra skrev i tråden, hon ska INTE bestämma, jag är vuxen, hon är barn, jag tar den ledande rollen.

Vad blir inte klok på mig?? Vad defensiv du är! om du tycker jag är så jävla värdelös så skit i och skriv i tråden, jag gör så gott jag kan!

Jag försöker vara en bra förstående mamma, men detta är mitt äslta barn och jag har INGEN INGEN som jag kan rådfråga, ingen av mina jämngamla har barn, jo som är typ nyfödda. Jag/vi har fått klara oss själva, chansa och gissa oss fram till vad som är rätt, jag kan inte se att "nu vill hon detta eller detta, för hon gör ju si eller så" Jag hade inte skrivit tråden om jag hade vetat hur man fostrar en sjuåring, jag försöker göra detta på bästa vis och ber om råd.
  • Anonym (mamman)
    Mevea skrev 2011-06-19 22:37:18 följande:
    Men om du ger henne en tidsgräns då? En äggklocka och sätter den på 15 minuter, till att börja med? Så kanske ni får ta oftare pysselpauser ett tag? Säga "jag pysslar gärna med dig en stund, men jag kan bara sitta 15 minuter just nu. Jag sätter på den här äggklockan så ringer den och då behöver jag gå och göra lite annat, men sitt du gärna kvar, jag vill gärna se vad du gör sen".

Och det där med tröjan. Är hon inte stor nog att kunna bestämma det själv? Klädstrider nu på sommaren tar inte jag med barnen. Om dom blir kalla så får dom ta på sig igen. Jag säger bara "ta av dig om du vill, men jag vill inte höra att du klagar sen, ta bara på dig när du fryser". Och så får dom springa så. Det är inte kylan som gör en sjuk och barn springer ju runt och håller uppe värmen på ett annat sätt.

Och när pappan sa "men då behöver du inte följa med nästa gång". Kanske behöver hon istället höra "men VI hade trevligt och jag tyckte det var trevligt att du var med"?

Jag spånar fritt  

Spåna på, det är jätte bra råd! Såg nu att rådet om jackan var ditt så det svaret var riktat till dig. Men ja, jag vet inte hur mycket man ska låta så pass små barn bestämma, om de nu inte kan fatt rätt beslut. Min dotter är så jädra envis att hon skulle nog frysa bara för att hon ska visa sig "vunnit" men det är ingen kamp här, om jag säger något så är det så. Men hon försöker verkligen maktkampa.

Hon försöker strida om precis allt! Säger jag, gå och kissa säger hon nej, säger jag, du FÅR inte gå och kissa, då gör hon det. Om jag säger, vi ska gå till bilen, då säger hon jag vill inte följa med gör jag tvärtom, nu ska JAG hämta bilen själv, då säger hon, jag SKA följa med..... Förstår du, allt allt allt blir en kamp! Det kvittar vad jag säger, vad jag gör så ska det vara på hennes vis, även om det inte gynnar henne i längden.

Vi andvänder oss av en speciell klocka till sonen och det blir så att den används till dottern automatiskt. Ksnske ska göra det ännu oftare?

Ja, han skulle kanske sagt så..... det tänkte varkens han eller jag på. Men jag vet att jag sa efter detta att nästa gång vill jag att vi går hela familjen utom bebisen och det tyckte hon var en bra ide.

Men ja jag vet inte.
  • Anonym (mamman)
    Anonym (l) skrev 2011-06-20 11:26:46 följande:
    Ok, jag är väl ingen bra rådgivare - ber om ursäkt, min mening var faktiskt bara att komma med råd som alla andra men det fungerar tydligen inte.

Jag tycker inte alls att hon skulle få välja att gå utan tröja, vad får du det ifrån? Jag har själv en dotter som helst springer naken mitt i vintern men låter faktiskt inte heller henne göra det. Helt klart ska du bestämma och jag tänker inte säga mer om vad jag tycker då du redan fått bra tips.

Alla chansar vi, det är väl enda sättet. Jag tror du gör så gott du kan och försöker så du spricker. Ta det lite lugnt, jag ska inte störa mer.
    Nej förlåt, det var inte riktat till dig utan till Mevea

Dina råd är välkomna, men det är sååå tufft så du kan inte ana, jag vill bara hålla tonen god och kände mig väl lite tilltryckt. Just att du inte förstår varför jag "beter mig som jag gör"

Jag ber om tips, och alla är välkomna. Tack för din hjälp!
  • Anonym (mamman)
    sextiotalist skrev 2011-06-20 10:16:41 följande:
    Ett annat tips är att välja sina strider, om vi tar t.ex detta med tröjan, istället för att bråka om det, lägg ner en tröja utan att göra någon affär om det.
    När det gäller kisseriet, så säg bara att det är hennes bekymmer om hon är kissnödig och det inte finns tillfälle/möjlighet att kissa.
    Bilen, ja, då går du till bilen.
    Dvs du tar vapnet ur händerna på henne.
    Däremot är det något viktigt, så får du visa att här ger du dig inte.
    Något annat som kanske behövs är att visa dina egna gränser, att hon ser och förhoppnings i längden accepterar dina gränser, självklart skall det vara ömsesidigt. Hon får lära sig att känna sin egna gränser, självklart på en rimlig nivå.
    Det är en träning att bli stor.
    Många gånger fastnar folk i regler och gränser, men för mig är gränser ens personliga.
    Ja, det har du helt rätt i och det säger ju alla, och jag säger till mina vänner med barn i treårs trotts, "välj era strider" lite ironiskt när jag själv inte kan hantera min egen unge

Hur menar du med mina egna gränser?? du får gärna utveckla det mer. Den som gett mig mycket råd är min mamma, och hon känner inte alls igen detta, jag var inte såhär som sjuåring, min dotter är ganska "gränslös" Hur får man henne att INTE vara det? och lära sig hitta sina gränser? hon har inte kommit ur detta med att prata med alla främmande människor, "vad ska ni? vad gör ni, vad heter du ect" Förstår du?

Svårt....
Svar på tråden Otrevlig bortskämd sjuåring, jag orkar inte mer!