• Anonym (l)

Otrevlig bortskämd sjuåring, jag orkar inte mer!

Visar hon inte någon uppskattning? Säger att hon älskar er? Det låter så oerhört destruktivt men jag har inte mycket till tips

När ni pratar på kvällen, vad säger hon? Det låter mer som om du håller en monolog och hon lyssnar med ett halvt öra och flinar av ren osäkerhet. Eller är det så att ni har bra pratstunder också? Kanske tidigare på dagen?

Brukar hon inte roa sig själv alls? Min femåring tar sax, tejp och papper och mixtrar ihop de mest konstiga saker, ibland cyklar hon en sväng här på gatorna och kollar om det finns någon granne att prata med. Även om hennes kompisar är på fritids på dagarna så finns det ju en del att hitta på och ni verkar ju helt klart göra tillräckligt ihop. Det är det där med att göra saker själv som jag inte tycker verkar lika smidigt.

Lite tankar från en som förvisat sitt barn från hemmet eftersom jag själv inte klarade av henne så ta vad jag skriver med en stor nypa salt.

• Anonym (l)

Ja, inte diskuterar du för mycket med henne - det tror jag inte på. Men ja, ni behöver bryta rutinen att hitta på bus och få in en annan uppmärksamhetsgrej istället. Inte lätt att bryta vanor men ibland hamnar man i fel spår.

Min dotter hittade på dumheter ett litet tag men då jag frågade henne om hon ville ha en kram och hon sa ja förstod jag ju att det bara var lite (mycket) uppmärksamhet hon behövde. Då, eftersom detta var i början av dumhetsperioden, sa jag till henne att jag kramar gärna om hon säger till eller kommer till mig, alternativt pratar eller vad hon nu vill göra men jag gör inget om hon bara bråkar. Nu är hon ett relativt lättpratat barn så detta funkade på henne och hon förstod reglerna. Jag fick ju naturligtvis visa att jag menade allvar någon gång men sedan har det varit lugnt.

Den här spiralen tar ni er ut, diskutera på bara!!

• Anonym (l)

Jag tycker hon verkar osäker. Hon straffar dig för att hon fick ha på sig tröjan trots att hon inte ville och du straffar genast tillbaka?! Du är säkert inte varken svag eller vek men varför tvingar du henne att se dig i ögonen? Vad kastade hon som du såg i skuggan men inte kände?

Ursäkta mitt frågande men jag blir inte riktigt klok på varför du beter dig som du gör. Barn vill vara till lags, vuxna också men just nu verkar du lära henne tvärt om.

Säg om du ignorerat hennes kastande men försökt avleda åt det trevligare hållet istället, du kunde pratat om något som hon tycker om, simskola till sommaren, vad ni ska göra till helgen, vad hon vill göra när ni kommer hem eller kanske vad hon tycker är roligast att göra rent allmänt. Ibland är min dotter inne på den negativa stigen och då får jag fråga vad hon tycker är tråkigast och värst med dagis, hemma, mig m.m.

Bara lite tankar från en annan förvirrad mamma.

• Anonym (l)
    Anonym (mamman) skrev 2011-06-20 09:38:10 följande:
    Ja, nej du har rätt. Istället för att blivit irriterad så skulle jag avlett henne. Man tänker inte riktigt.

Men, ni säger olika, en säger att hon är för liten för vissa saker, sedan vissa saker är hon stor för. JAG tycker att om det regnar och är kallt (vi har ganska kallt just nu fast det är sommar) jag tog beslutet att hon skulle ha tröja på, om man ser sig omkring så har alla vuxna och barn sina jackor på, men du tycker hon ska vara utan? Då är vi där andra skrev i tråden, hon ska INTE bestämma, jag är vuxen, hon är barn, jag tar den ledande rollen.

Vad blir inte klok på mig?? Vad defensiv du är! om du tycker jag är så jävla värdelös så skit i och skriv i tråden, jag gör så gott jag kan!

Jag försöker vara en bra förstående mamma, men detta är mitt äslta barn och jag har INGEN INGEN som jag kan rådfråga, ingen av mina jämngamla har barn, jo som är typ nyfödda. Jag/vi har fått klara oss själva, chansa och gissa oss fram till vad som är rätt, jag kan inte se att "nu vill hon detta eller detta, för hon gör ju si eller så" Jag hade inte skrivit tråden om jag hade vetat hur man fostrar en sjuåring, jag försöker göra detta på bästa vis och ber om råd.
    Ok, jag är väl ingen bra rådgivare - ber om ursäkt, min mening var faktiskt bara att komma med råd som alla andra men det fungerar tydligen inte.

Jag tycker inte alls att hon skulle få välja att gå utan tröja, vad får du det ifrån? Jag har själv en dotter som helst springer naken mitt i vintern men låter faktiskt inte heller henne göra det. Helt klart ska du bestämma och jag tänker inte säga mer om vad jag tycker då du redan fått bra tips.

Alla chansar vi, det är väl enda sättet. Jag tror du gör så gott du kan och försöker så du spricker. Ta det lite lugnt, jag ska inte störa mer.
Svar på tråden Otrevlig bortskämd sjuåring, jag orkar inte mer!