• Mummy

Öppen planlösning - för och nackdelar? Erfarenheter?

Vi kollar just nu på lite olika husmodeller. Vi har fastnat för ett hus som har stort kök vardagsrum precis intill. Men är det bara snyggt? Hur är det när man väl bor där? Blir det (som många tror) matos osv i vardagsrummet?

Vilka för och nackdelar har ni upplevt? Ni som har öppet, skulle ni välja mer avskilt om ni fick välja igen?

• Svar på tråden Öppen planlösning - för och nackdelar? Erfarenheter?
  • En Åsa

Vi valde att ta bort en vägg mellan köket och vardagsrummet för att få öppet. Jag är supernöjd med det och skulle välja det igen. Det blir inget matos i vardagsrummet men det krävs ju en ordentlig fläkt för det.

Fördelar:
    Den som lagar mat/fixar i köket kan vara med hela tiden om man har gäster.
    Man har överblick från köket till vardagsrummet, man ser om barnet gör något sattyg när man lagar mat/fixar köket.

Nackdelar:
    Fläkten hörs i vardagsrummet.

• Studentpappa

Vi har öppen planlösning och är riktigt nöjda med det. Vårt hus är enplansvilla på 165kvm. Stor hall som direkt går till vardagsrum nr 1. Köket ligger direkt till höger i hallen och är öppen ingång utan dörr. Rummet är stort och vi har en jättesoffa med dubbla divaner, fåtölj, kakelugn,tv,bokhyllor osv. 
    Det är även ingång till två rum från vardagsrummet, de kommer bli barnrum. Det finns även ett till vardagsrum/matrum i direkt anslutning till vardagsrum 1. Från det går man även ut på altanen. (vi har ett vinkelhus).

Jag tycker det är praktiskt, kommer väl givetvis bli lite sådär att ha tvn i anslutning till barnrummen när de blir äldre och vill göka med sina partners men vi får väl byta tv-rum då :P
    Vi har även en stor WC i hallen.  

• M C

Jag ser inga nackdelar, det är en helt annan atmosfär i huset med öppen planlösning. Man ser varandra hela tiden, har man gäster så blir det aldrig trångt för man kan ha långbord mitt i rummet. Vi har leksaker i ett hörn så våra barn är alltid med oss.
    Matos är bra, man blir hungrig av det. Men det luktar inte ens utan fläkt hos oss.
    Vi håller på att bygga om och fläkten är inte på plats än.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Bettiz

Vi har öppen planlösning med kök och vardagsrum tillsammans, vi har även datorbord i vardagsrumsdelen (det är väldigt avlångt).

Fördel: Alla är samlade, även om några kollar på tv, någon sitter vid datorn och någon lagar mat. Det är lättare att umgås och prata. Det är ljusare och luftigare
    Nackdel: Det blir väldigt mycket ljud. Köksfläkt, barnprogram, dator etc. När jag slamrar med disk höjer barnen ljudet på tv:n vilket leder till att sambon pratar högre för att höras osv.  Iofs har vi ju hörlurar mm, men då blir det ju genast svårare att prata med varann.

Fast jag är mestadels positivt, jag gillar det!

• Susanne905

Vi har ju helt öppet på hela nedervåningen och det är inte störande med ljud eller annat, sitter i matrumsdelen när vi har gäster och då det är i andra änden av den öppna ytan störs vi inte av ljud. Då vi har tvåplanshus så har vi valt att ha tv rummet uppe.

• Guldrosen

Jag är uppvuxen i ett hus med öppen planlösning. Jag uppleved att det ibland var lite störigt med alla ljud som kan uppstå. Ville man sitta i köket och prata stördes man av ljudet från vardagsrummet. Satt man och tittade på TV stördes man ibland av ljudet från köket.

Mina hus har inte haft öppna planlösningar. Husen är gamla och två-plans. Jag tycker att det är bra med en sällskapsvåning och en privat våning. (sovrummen har alltid legat på andra våningsplanet) I mina hus har man alltid kunnat stänga om alla rum. Rum som inte används så ofta stängs dörren till och värmen reduceras i dessa rum. Vill man titta ostört på TV kan man det. Bara att stänga dörren om sig. Vill jag baka eller väsnas på annat sätt i köket är det bara att stänga dörrarna till köket.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Mummy

Tack för svar Om vi fortsätter med det hus jag redan hade i tankarna, så skulle det isf på nederplan även bli föräldrasovrum, två toaletter, ett datarum och ett läsa-bok-rum/gästrum

• Soffen

Jag har bott med många olika typer av planlösningar och tycker bäst om den vi har nu. Jag har alltid tyckt att det är slöseri med utrymme att ha både köksbord och matsalsbord inträngt i vardagsrummet, och med vår öppna planlösning slipper vi det. Dessutom umgås vi alla i köket eller vardagsrummet oavsett om någon sitter vid köksön och ritar, en annan ser på tv, någon lagar mat eller en annan sitter i soffan med datorn.

Det där med matos har jag aldrig tänkt på som ett problem. Lagar man mat doftar det oftast mat i hela huset ändå så en vägg mellan kök och vardagsrum gör nog inte så stor skillnad på den punkten. Jag har småbarn men har hört kritik mot öppen planlösning när barnen är äldre och har olika vanor. Tonårsgrabben kanske inte vill umgås med kompisarna i vardagsrummet om alla andra också är där. Men har man andra ytor också så löser man det problemet också. Vi har planerat ett litet allrum också där man ska kunna spela tv-spel och se på tv.

Jag har inte tänkt på några nackdelar alls med vår öppna planlösning. Tack vare den känns huset rymligt och luftigt och väldigt trivsamt helt enkelt.

Så här ser vår planlösning ut:

• Pirum

Matos märks ibland men mest om man bakar bullar eller bränner något på spisen. Alltså sånt som skulle känts i hela huset annars också.

Vi har öppet och när barnen var pytte var det bra eftersom man ser dem hela tiden. Nu när de är större är det ett problem eftersom ljudnivån blir hög i hela lägenheten. Vill en se på film i vardagsrummet och en annan lyssna på köksradion går det liksom inte. Och jag tycker det känns som att man snubblar lite över varandra hemma. Skulle vilja vid behov kunna stänga lite dörrar mellan rummen.

Det är nog en annan sak om man bor så att man har både kök/vardagsrum och ett allrum/tv-rum som det är i många hus med den planlösningen.

Min drömplanlösning nu är ungefär som de vanligaste mexitegelvillorna från 60-70-taletmed källare: helt galet praktiskt.

• Anna Paulita
    Matos har aldrig varit ett problem, däremot kan jag störa mig lite på när vår dotter hemskt gärna vill se på tv och vi har tex middagsgäster. Tidigare kunde hon kolla i vårat sovrum men nu sover lillebror där så det går inte längre, och hon är för liten för egen tv i sitt rum tycker jag.
  • M C

Tips: man kan skaffa hörlurar med blåtand till TVn och datorn. Vi tar på ungarna sånt när vi inte orkar med ljudet mer.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Pirum
    M C skrev 2011-06-18 23:32:46 följande:
    Tips: man kan skaffa hörlurar med blåtand till TVn och datorn. Vi tar på ungarna sånt när vi inte orkar med ljudet mer.
    Bra idé, tack!
  • modestyclara

att tänka på vid öppen planlösning är dels att ha en bra fläkt dels att ha tysta vitvaror...man vill ju inte att tv:n eller samtal ska överröstas av diskmaskinen

• Thursday

Vi hade öppen planlösning i vår förra lägenhet, med kök/matplats och vardagsrum i ett. Jag gillade det INTE, tyckte inte om att ha köket mitt i vardagsrummet. Är man pedant kanske det funkar, men jag vill slippa se disken som inte gick in i diskmaskinen när jag efter middagen sitter och umgås med mina gäster...

När vi flyttade till vår 60-talskåk med pyttelitet parallellkök, separat matsal och separat vardagsrume så tyckte jag att det var toppentoppen, och ingen begriper varför vi inte ens har tankar på att ta ner någon vägg till köket. Så himla praktiskt att hålla matlagningen för sig, jag funkar ändå inte så att jag bjuder hem en massa folk och så ska vi alla stå och slunga sallad tillsammans utan jag förbereder och så fixar jag det sista själv. Märker att gäster ibland blir lite stressade av att de inte kan stå och hänga och vara ivägen medan jag fixar i köket (för då är de så sjukt mycket ivägen) men det stör inte mig.

Fördel också för oss som är hemmakatter och gärna bjuder hit folk istället för att pallra oss iväg att vi har separata umgängesytor. Om jag bjuder hit tjejerna på det årliga pysseleventet så kan karlarna följa med om umgås i ett annat rum utan att vi ska sitta och överrösta varandra eller känna att alla måste umgås hela tiden.

Nackdel. De nackdelar jag upplever har uppstått med att ha småbarn. Man får springa mycket mellan rummen för att ha koll på sonen (2) och vad han håller på med. Familjen delas upp lite i det dagliga, förut lagade maken och jag alltid maten tillsammans men det är svårt att få plats i köket med barnet. Det beror väl mycket på att köket faktiskt är väldigt litet mer än den öppna planlösningen, men hade nog varit liknande även annars. Sitter man och kollar på film eller bygger Lego slutar man ju inte med det utan då blir middagskocken ensam. Å andra sidan kan det vara jädra skönt efter en lång eftermiddag med en grinig unge - att bara få fixa maten ifred och slippa höra på eländet

Nej, sammanfattningsvis så är jag fortfarande mycket nöjd med att inte ha öppet, även om jag absolut mer och mer har insett fördelarna när man har just små barn. Å andra sidan är det en väldigt kort period av livet så det verkar lite överdrivet att bygga huset just efter småbarnsåren.

• Anna Paulita
    M C skrev 2011-06-18 23:32:46 följande:
    Smart, det har jag inte ens tänkt på! tack för tipset.
  • krokus

Vi har öppen planlösning mellan kök och vardagsrum och det är fruktansvärt opraktiskt!
    Ljuden från diskmaskinen hörs när man vill umgås i lugn och ro i vardagsrummet, och när den inte är på så störs man ändå av brummandena från kyl och frys. Det finns ingen möjlighet att stänga till om stök i köket, eller om ljud från köksassistenter och mixrar när någon lagar mat.
    Det är helt enkelt inte trivsamt i vardagsrummet.

Jag förstår inte alls hur någon med valmöjlighet kan välja bort möjligheten att stänga till om köket.

• pumbalumba

Vi har haft öppen planlösning men har genom åren minskat ner på öppenheten med att bygga upp och förlänga en vägg. Vi trivs med att ha sällskapsytan åtskild från stöket i köket men det är ändå så pass öppet att man har kontakt med övriga ytor.
    Våran vinst på att minska på öppenheten var att inget matos eller matdoft "smiter" ut från köket och inte heller så hörs köksmaskinerna in till vardagsumm och matrum med våran vägg konstruktion. Vi ville inte heller längre ha köket i vardagsrummet, blev trött på att alltid se allt där. Ser bara fördelar med att ha det mer avkilt.
    Är helnöjda idag med denna halvöppna lösning dä alla rum nere är för umgänge och alla sovrum är på ovanplan. Ett mindre hus vinner nog lättare på öppenplanlösning medans ett stort kan bli mer trivsamt med en del väggar. Lycka till med husvalet.

• Mummy

Tack för alla svaren! Jag måste säga att jag är lite kluven nu inför öppen planlösning. I det hus vi kollat på är det som två stora rum intill varandra, och inte ett L som hade varit att föredra.

Jag insåg även saker som jag inte tänkt på innan, tex ljud när någon plockar in/ur diskmaskinen osv. Barnen kommer vara ca 7 och 9 när vi bygger och de kommer ha egen övervåning med sovrum och allrum. Det kanske underlättar?

• Susanne905

Vi har ju alla sovrum uppe samt även tv rummet, det enda som är på nedervåningen är kök, matplatser och vardagsrum, visst hörs det när man grejar i köket osv men jag har aldrig störts av det, diskmaskinen går tyst så den märker vi heller aldrig av.

• YokohamaNr2

Vi har lite mittemellan och det tycker jag är super duper! Köket och matrummet är nästan helt öppna mot varandra, det är en dörr utan en dörr och sen har vi gjort som en serveringslucka så att det öppnas upp mer emellan. Sen är vardagsrummet separat och har en dörr som går att stänga men är nästan alltid öppen.

Fördelarna är ju att när vi har gäster kan man pyssla i köket men även höra och vara med i samtal mm, barnen kan springa mellan matrum och vardagsrum där TVn kan stå på utan att man hör den i matrummet!!

Så jag skulle satsa på en blandning, kanske ett hus där det finns möjlighet att öppna upp efter att ni har 'bott' in er ett tag och känt efter. Vi tänkte nämligen öppna upp mellan matrum och vardagsrum men nu har vi insett att det inte behövs och att det är bättre som vi har det

Svar på tråden Öppen planlösning - för och nackdelar? Erfarenheter?