Vi hade öppen planlösning i vår förra lägenhet, med kök/matplats och vardagsrum i ett. Jag gillade det INTE, tyckte inte om att ha köket mitt i vardagsrummet. Är man pedant kanske det funkar, men jag vill slippa se disken som inte gick in i diskmaskinen när jag efter middagen sitter och umgås med mina gäster...
När vi flyttade till vår 60-talskåk med pyttelitet parallellkök, separat matsal och separat vardagsrume så tyckte jag att det var toppentoppen, och ingen begriper varför vi inte ens har tankar på att ta ner någon vägg till köket. Så himla praktiskt att hålla matlagningen för sig, jag funkar ändå inte så att jag bjuder hem en massa folk och så ska vi alla stå och slunga sallad tillsammans utan jag förbereder och så fixar jag det sista själv. Märker att gäster ibland blir lite stressade av att de inte kan stå och hänga och vara ivägen medan jag fixar i köket (för då är de så sjukt mycket ivägen) men det stör inte mig.
Fördel också för oss som är hemmakatter och gärna bjuder hit folk istället för att pallra oss iväg att vi har separata umgängesytor. Om jag bjuder hit tjejerna på det årliga pysseleventet så kan karlarna följa med om umgås i ett annat rum utan att vi ska sitta och överrösta varandra eller känna att alla måste umgås hela tiden.
Nackdel. De nackdelar jag upplever har uppstått med att ha småbarn. Man får springa mycket mellan rummen för att ha koll på sonen (2) och vad han håller på med. Familjen delas upp lite i det dagliga, förut lagade maken och jag alltid maten tillsammans men det är svårt att få plats i köket med barnet. Det beror väl mycket på att köket faktiskt är väldigt litet mer än den öppna planlösningen, men hade nog varit liknande även annars. Sitter man och kollar på film eller bygger Lego slutar man ju inte med det utan då blir middagskocken ensam. Å andra sidan kan det vara jädra skönt efter en lång eftermiddag med en grinig unge - att bara få fixa maten ifred och slippa höra på eländet
Nej, sammanfattningsvis så är jag fortfarande mycket nöjd med att inte ha öppet, även om jag absolut mer och mer har insett fördelarna när man har just små barn. Å andra sidan är det en väldigt kort period av livet så det verkar lite överdrivet att bygga huset just efter småbarnsåren.