Inlägg från: Soffen |Visa alla inlägg
  • Soffen

Öppen planlösning - för och nackdelar? Erfarenheter?

Jag har bott med många olika typer av planlösningar och tycker bäst om den vi har nu. Jag har alltid tyckt att det är slöseri med utrymme att ha både köksbord och matsalsbord inträngt i vardagsrummet, och med vår öppna planlösning slipper vi det. Dessutom umgås vi alla i köket eller vardagsrummet oavsett om någon sitter vid köksön och ritar, en annan ser på tv, någon lagar mat eller en annan sitter i soffan med datorn.

Det där med matos har jag aldrig tänkt på som ett problem. Lagar man mat doftar det oftast mat i hela huset ändå så en vägg mellan kök och vardagsrum gör nog inte så stor skillnad på den punkten. Jag har småbarn men har hört kritik mot öppen planlösning när barnen är äldre och har olika vanor. Tonårsgrabben kanske inte vill umgås med kompisarna i vardagsrummet om alla andra också är där. Men har man andra ytor också så löser man det problemet också. Vi har planerat ett litet allrum också där man ska kunna spela tv-spel och se på tv.

Jag har inte tänkt på några nackdelar alls med vår öppna planlösning. Tack vare den känns huset rymligt och luftigt och väldigt trivsamt helt enkelt.

Så här ser vår planlösning ut:

Svar på tråden Öppen planlösning - för och nackdelar? Erfarenheter?