Inlägg från: Beckaa |Visa alla inlägg
  • Beckaa

Träningsnördar - här samlas vi!

BloodyDisgusting skrev 2012-01-18 08:18:58 följande:
    Började träna igår och i samråd med min PT så ska vi fokusera på konditionsträning i början. Såhär ser mitt schema ut de två första veckorna

10 min crosstrainer
    10 min intervall med trappmaskin 1 min vanlig träning sedan 30 sek småtrampande
    10 min promenadband 5 km
    10 min cykel

Pulsen ska ligga på 150-155. Är detta en bra början för en nybörjare? Har fått lite övningar också för att stärka bål och rygg efter konditionsträningen.

Tycker inte att jag blev så värst svettig av träningen igår. Det kändes mest bara behagligt. Förutom cykeln då.
    Tror ni man vågar öka på crosstrainern till 20 min istället för 10 och 20 på promenadbandet också? 
    Hade jag varit dig hade jag nog sett till att ta ut mig mer på respektive övning. Allt utom promenadbandet borde du kunna ta ut dig på. Det är ofta inte längden man behöver justera utan intensiteten!

Jag surar lite på min fotled som gör ont.. Körde ett benpass på morgonen och nu känns det. Blir överkropp resten av veckan! Kanske kan ta mig och simma en dag iofs *funderar*
  • Beckaa
    BloodyDisgusting skrev 2012-01-18 08:35:13 följande:
    Okej. Det är ju typ det jag vill köra men det här med pulsen. Den stiger ganska fort och så fort jag tar i lite extra så skjuter den iväg mot 160. Vi gjorde ett kondistest på ergometercykel och jag hade låga siffror på allt som behövde ökas så jag skulle vara noga med pulsen. Trappmaskinen och cykeln tyckte jag va svinjobbig så där lär jag ju svettas men det är OK att öka tempot lite på CT ändå?
    Ahh, tänkte inte på det du skrev om pulsen.. Kolla med din PT, det är väl ändå hans eller hennes råd du ska följa antar jag.. Lycka till! : )
  • Beckaa
    godisgrisen skrev 2012-01-18 09:36:46 följande:
    Hittade denna video om plankan: blogg.alltforforaldrar.se/lofsan/2012/01/18/s.../

kan ju lugnt säga att den blir jobbigare när man gör rätt, och kanske den även tar bättre Jag har ju bara stått som vanligt, inte rundat ryggen sådär, men nu ska jag verkligen tänka på att dra in svansen
    Trevlig blogg överlag. Den ska jag följa! : )
    och ska bli intressant hur mycket jobbigare plankan blir om man gör som man ska. Jag gör i princip aldrig vanlig planka eftersom jag tycker att den är för lätt, men det kanske jag får omvärdera :)
  • Beckaa

Här blev det 2 km simning idag. Bra med träning som inte fotleden gnäller över! : )

• Beckaa

Lite tyst här inne.. tränar ni nåt?

Jag har precis avslutat ett pass för biceps, triceps samt axlar. Avslutade med 100 kettlebellsswings för att få upp pulsen lite också. Skönt darrig nu! :)

• Beckaa
    BloodyDisgusting skrev 2012-01-22 08:58:43 följande:
    Ska försöka släpa mig till gymmet idag.. känner mig helt omotiverad. kan någon peppa lite?
    När jag känner mig omotiverad brukar jag tänka "vilket ger mig bäst resultat, att träna eller att inte träna?" Jag brukar ha svårt att hitta motargument mot det!

Jag vaknade strax efter 7 av mig själv och har redan hunnit med träningen. Skönt att ha det avklarat! :)
  • Beckaa

Idag blev det två kilometer simning igen. Nu har jag dessutom koll på hur lång tid det tar för mig att simma så jag behöver inte räkna längder nästa gång om jag inte vill : )

jag har inte haft någon hel vilodag på länge (1,5 vecka) nu. Det börjar bli dags, men en dag utan endorfinkick är en lite tråkigare dag...

• Beckaa
    Mollly skrev 2012-01-24 17:33:24 följande:
    Inget skivstångspass för min del idag. Känner mig inte riktigt kry. Hoppas jag är piggare imon, tänkte köra ett spinningpass då.
    tråkigt när det inte ger med sig.. Hoppas att det känns bättre imorgon.

Här blev det ben och bröstträning idag och ridning ikväll. Imorgon rygg, vila torsdag och simning fredag... tror jag nu i alla fall!
  • Beckaa
    Penno skrev 2012-01-25 20:17:26 följande:
    Hoppas att det är ok att jag slänger in en fråga här till er?!

Jag försöker få kläm på detta med kost och träning. Har nu läst på en träningsblogg att efter styrketräning ska man få i sig 0,8g kolhydrater/kg kroppsvikt samt 0,4g protein/kg kroppsvikt. Har suttit och räknat på detta och kommit fram till följande:
    min vikt är 68 kg. Då bör jag få i mig 54,4 g kolhydrater och 27,2 g protein. Detta motsvarar ca 1 banan och 200 g lätt kesella.... om jag nu tolkat och räknat rätt?!!

Jag som tänkte att en halv banan och en halv burk kesella skulle räcka :O, vilket enligt dessa siffror skulle bli för lite.

Vad säger ni om detta? Hur äter ni efter ett svettigt styrkepass på 45 minuter?
    jag brukar dricka ett proteinsmoothie efter styrketräning. En portion brukar nog bestå av ungefär ½ banan, en näve bär av valfri sort, drygt en dl kesella, knappt ½ dl naturellt proteinpulver och en skvätt vatten som jag kör med mixern. Måste mata musklerna ;)
  • Beckaa

Idag blev det drygt 2 km simning, kändes lite segt efter gårdagens ryggpass, men skönt att ha det gjort! Jag har ett bra träningsflow just nu :)

Jag har dessutom fått höja min medicinering som styr ämnesomsättningen så hoppas att det kan ge lite bättre resultat framöver också...

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!