• Anonym

en fråga och tanke kring plagiat (universitetsstudier)

om jag som student (universitetet) använder delar av en uppsats jag skrivit i en annan kurs i en annan kurs, är det okej? alltså vissa delar handlar åter om en visst ämne och man skall använda samma littertur även denna gång..

jag känner att det borde vara ok. det är ju min text och samma litteratur.

hör gärna hur andra tänker och om det finns regler kring det? 

• Svar på tråden en fråga och tanke kring plagiat (universitetsstudier)
  • Onkel Anneli

Jag tror inte det är förbjudet och räknas som plagiat men däremot har du inte lagt ner tiden som är avsedd för arbetet

I Högskoleförordningen 10 kap. Disciplinära åtgärder står det att skolan får vidta disciplinära åtgärder mot elever som "med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars skall bedömas".

• MajaVira

Jag tror att det är tveksamt att du får använda exakt samma text som du haft i en annan uppsats, däremot om du skriver om den med annan ordalydelse och anger referenser till samma litteratur borde det vara okej. Men kolla med din handledare för säkerhets skull.

• Drake

Självklart får du använda ditt eget arbete i uppsatsen, men den delen ska ha källhänvisning till den gamla uppsatsen precis som vilken annan källa som helst.

• MajaVira
    Drake skrev 2011-06-21 15:26:08 följande:
    Självklart får du använda ditt eget arbete i uppsatsen, men den delen ska ha källhänvisning till den gamla uppsatsen precis som vilken annan källa som helst.
    Visst, men man kan ju inte klippa in ett helt kapitel eller likande från en annan uppsats - lika lite som man kan skriva av flera sidor från andra källor.
  • Anonym (H)

I den kurs jag läste i våras fick jag till svars att det är ok att "plagiera" sig själv hur mycket man vill, men om det gäller enbart inom samma kurs eller om man kan ta något man skrivit i en annan kurs vet jag faktiskt inte. Är din tidigare uppsats publicerad? Så länge den inte är det skall det gå bra fick jag till svars men kolla med din handledare!

• Anonym

jag utryckte mig lite klantigt tror jag.. jag skall alltså i en examination läsa samma sidor som i en examintion jag tidigare skrivit... så jag tänkte använda mina gamla anteckningar... så det blir inte samma... mitt fel... tänkte fel...

• Alcea

Du kan inte använda exakt samma text. Jag har varit med om att en person åkt dit för plagiat för liknande "lån" av sig själv. Det blev ingen snygg historia! Men om du har samma anteckningar som baserar dig på borde det väl inte vara några problem.    

• Anonym (Urkund)

Ja, du kan åka dit för plagiat på eget arbete. En del lärare använder program såsom Urkund. Är ditt tidigare arbete inlagt där kommer det upp som plagiat.

• Anonym
    Anonym (Urkund) skrev 2011-06-21 19:03:58 följande:
    Ja, du kan åka dit för plagiat på eget arbete. En del lärare använder program såsom Urkund. Är ditt tidigare arbete inlagt där kommer det upp som plagiat.
    så vitt jag vet använder alla universitet och högskolor detta program i dag....men kanske inte alla lärare.

MEn nej du får inte kopiera in text, inte ens din egen om du inte klart och tydligt talar om att du citerar ett tidigare arbete och lämnar korrekta källhänvisningar. CItatet får heller inte vara flera sidor utan kan enbart vara korta stycken.
  • Anonym

jag kommer använda min anteckningar så blir det bra.
    tack för allt! 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-21 19:06:42 följande:
    jag kommer använda min anteckningar så blir det bra.
    tack för allt! 
    glöm inte att referera korrekt till dessa....
  • Anonym

självklart (referar alltid till bok/sida i mina anteckningar för min egna skull)

• helene306

Mitt universitet använder Urkund så hade jag använt ett tidigare arbete som gått via Urkund hade det gett träff för plagiat. Isf får man skriva om.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym

Jag fattar det som att du inte menar att du ska använda samma text, utan bara samma information och det har jag också gjort. Jag har skrivit två c-uppsatser vid olika universitet och ämnen utifrån samma böcker och källor. Mina ämnen för uppsatsen var närliggande, tillräckligt närliggande för att jag skulle ha dåligt samvete. Men det fick gå, jag fick mina poäng och har jobb idag. Kan inte tänka mig att det är otillåtet, kanske lite, lite omoraliskt, bara.

Svar på tråden en fråga och tanke kring plagiat (universitetsstudier)