• Johanna 258

ouppfostrade barn??

morgon alla !

jag är 4-barnsmamma,och saker både jag och min sambo insisterar på gällande våra barn är:

* säga tack för maten

*plocka undan tallriken efter sig

*stänga dörren efter sig om/när de ska ut eller in..

*stänger av tv:n om den ej används,samt konsoll..

*fråga om saker,t ex om de får ta riskaka,saft,om de får gå hem till en kompis osv osv..

är detta bara vi? helt sjukt hur många av barnen som kommer hem till oss verkar vara helt gränslösa!! stampar och skriker i trappen,bara antar att de ska få läsk för att det råkar finnas i kylen en vardag (vi har infört endast läsk fre-sön) går runt och letar efter mat och godis,har sönder vårt minsta barns leksaker,försöker cykla på 2-åringens cykel(ungen jag syftar på nu är 7,fyller väl 8 i år) inte ett tack för maten eller ställer undan tallriken efteråt..lånar toaletten,vill sedan att man ska komma och torka!! (detta också barn i 6-7 årsåldern) holy crap säger jag bara! jag torkar inga 6-åringar i rumpan,det ska de kunna göra själva!!

och sedan när vi poängterar att det inte är okej att slåss i vårat hus,att vill du stampa i trappen får du gå hem och göra det om det är ok att göra där..då kommer inte barnen hem till oss mer,för här får vi inte göra som vi vill..och så ser man sura miner från föräldrar just för att vi sätter gränser??

hur jävla patetiskt är inte detta?? seriöst,hur kommer dessa barn bete sig som äldre?? är jag verkligen en av de få som tycker att barn ska visa artighet och tacksamhet,att inte bara ta saker för givet och att plocka undan efter sig är självklart?

• Svar på tråden ouppfostrade barn??
  • ErikaS

Håller håller helt me dig! Vi uppfostrar våra 3 barn på liknade sätt som ni gör. Och vi har samma problem med äldsta grabbens kompisar, fattar inte varför de ska vara så svårt att fostra sina barn så dom kan uppföra sig. Vissa tycker att vi är för hårda med våra barn, men samtidigt får man höra att "era barn är så lugn och väluppfostrade" ja dom blir så om dom har gränser och får lära sig vad som är rätt i fel! Men ja säger så här hård men rättvis och mycket kärlek!

• nian74

Jag förstår inte heller varför så många är rädda för att vägleda sina barn. Det är som att många föräldrar försöker vara kompisar med sina barn istället...så undrar de varför barnen är "så jobbiga"...
    Vänlig men bestämd är mitt motto. 

• Johanna 258

praise the lord! normala föräldrar!! ;)

tack,jag trodde inte ni existerade!!

• mirre67

Jag håller helt med dig, TS!! Vi uppfostrar våra barn på ungefär samma sätt som ni och blir också rätt fundersam, lindrigt sagt, när vissa kompisar kommer hem till oss. Det där med att vissa barn inte fixar att torka sig själva i rumpan när de är 6-7 år undrar jag faktiskt över, hur gör de i skolan?? För jag har ju svårt att tro att personalen i skolan ställer upp på att torka sjuåringar när de varit på toan..

• Anna Paulita

Det kan nog finnas 6 åringar som inte kan torka sig i rumpan av olika anledningar, rätt taskigt av dig tycker jag att vägra hjälpa dem. Det chockar mig minst lika mycket som resten. du skriver om.

Nu har vi själva inga problem med just den delen hemma hos oss, men självklart hjälper man ett barn som behöver hjälp!

Annars har jag inte upplevt min dotters vänner på sättet du beskriver, och vi har för övrigt samma regler som ni utom att min dotter inte behöver fråga innan hon tar saft/riskaka/frukt eller var det kan vara. Hon bor här lika mycket som vi och det är ju knappast så att jag måste fråga min man om att ta en kopp te. Om vi däremot har köpt någon som ska ätas vid ett specifikt tillfälle säger vi det till vår dotter så vet hon att hon inte får ta av det.

• Kimona

Jag tror du har haft otur att stöta på så ouppfostrade barn, ts. Jag hoppas verkligen att det är fler som lär sina barn vett och etikett!

• Johanna 258

no offense anna sol,men har man 4 kids så går det åt sjuka mängder med saft,riskakor,frukt osv osv..

och vi har satt upp dem reglerna just för att annars småäts det till förbannelse mellan måltiderna och vi vill att våra kids ska äta ordentlig middag,lunch eller vad det nu kan vara..och om de får äta hejdlöst med mackor,yoghurt eller liknande emellan,så är det inte hungriga när den "riktiga" maten serveras,,,

och jag tycker inte att det känns helt bekvämt att torka en 6 -åring i rumpan,när jag som mirre67 skrev,knappast tror att fröknar i skolan står utanför toaletten och väntar på varje barn och frågar om de behöver hjälp med att torka??

redan på dagis i 4-5 årsåldern så lär de barnen att försöka själva att torka..och det är väl ändå föräldrars ansvar att se till att våra barn ska bli självständiga individer som ska kunna klara av enklare saker själva?

som att ta vatten om de är törstiga,göra en egen macka om de vill ha osv?

• Darco
    mirre67 skrev 2011-06-22 07:37:24 följande:
    Jag håller helt med dig, TS!! Vi uppfostrar våra barn på ungefär samma sätt som ni och blir också rätt fundersam, lindrigt sagt, när vissa kompisar kommer hem till oss. Det där med att vissa barn inte fixar att torka sig själva i rumpan när de är 6-7 år undrar jag faktiskt över, hur gör de i skolan?? För jag har ju svårt att tro att personalen i skolan ställer upp på att torka sjuåringar när de varit på toan..
    Som sagts, det finns skäl till att 6-åringar inte klarar av detta själv. Tycker att du har en kort horistont när du skriver som du gör. Tycker att det finns många andra saker som jag stör mig mer på än just detta - alltså rena uppfostringsbrister och dit hör inte detta - detta är en...skitsak
  • Johanna 258

vad för skäl,ni får gärna utveckla detta ni som skriver det istället för att bara lämna det osagt..jag vill gärna veta så att jag i framtiden inte dömer barn som jag anser borde klara detta själva?

• MammaMian

Öh? Allt det du räknat upp anser även jag ingå i den vanliga uppfostran av barn.
    Min treåring frågar alltid: ibland nästan till överdrift (på sin födelsedag:-Får jag ta en kaka mamma?), och jag har redan börjat pränta in att ska hon hälsa på hos en kompis på bostadsområdet så MÅSTE ho komma och tala om för mig var hon går samt fråga det andra barnets föräldrar om det är ok. Hon tvättar alltid händerna före maten (ibland under protester men..hon är ju 3: då får hon gråta och tvätta händerna för det GÖR man (i min värld)  innan mat eller om hon varit ute i sandlådan), alltid ansiktet och händerna efter maten. Plocka upp efter sig om man stökat till eller hänga upp sin jacka på kroken när man klätt av sig.
    Basic stuff.
    Barn jag ser dagligen har mat fulla ansiktet och händerna när de är ute och leker. De lägger handen PÅ kakan eller bullen eller frukten och frågar SEN om de får smaka???!! De går in hos andra utan att fråga om de får.
    Päronen verkar ha "bättre" saker för sig.

Svar på tråden ouppfostrade barn??