• Johanna 258

ouppfostrade barn??

morgon alla !

jag är 4-barnsmamma,och saker både jag och min sambo insisterar på gällande våra barn är:

* säga tack för maten

*plocka undan tallriken efter sig

*stänga dörren efter sig om/när de ska ut eller in..

*stänger av tv:n om den ej används,samt konsoll..

*fråga om saker,t ex om de får ta riskaka,saft,om de får gå hem till en kompis osv osv..

är detta bara vi? helt sjukt hur många av barnen som kommer hem till oss verkar vara helt gränslösa!! stampar och skriker i trappen,bara antar att de ska få läsk för att det råkar finnas i kylen en vardag (vi har infört endast läsk fre-sön) går runt och letar efter mat och godis,har sönder vårt minsta barns leksaker,försöker cykla på 2-åringens cykel(ungen jag syftar på nu är 7,fyller väl 8 i år) inte ett tack för maten eller ställer undan tallriken efteråt..lånar toaletten,vill sedan att man ska komma och torka!! (detta också barn i 6-7 årsåldern) holy crap säger jag bara! jag torkar inga 6-åringar i rumpan,det ska de kunna göra själva!!

och sedan när vi poängterar att det inte är okej att slåss i vårat hus,att vill du stampa i trappen får du gå hem och göra det om det är ok att göra där..då kommer inte barnen hem till oss mer,för här får vi inte göra som vi vill..och så ser man sura miner från föräldrar just för att vi sätter gränser??

hur jävla patetiskt är inte detta?? seriöst,hur kommer dessa barn bete sig som äldre?? är jag verkligen en av de få som tycker att barn ska visa artighet och tacksamhet,att inte bara ta saker för givet och att plocka undan efter sig är självklart?

• Svar på tråden ouppfostrade barn??
  • Anna Paulita
    Johanna 258 skrev 2011-06-22 07:45:18 följande:

no offense anna sol,men har man 4 kids så går det åt sjuka mängder med saft,riskakor,frukt osv osv..

och vi har satt upp dem reglerna just för att annars småäts det till förbannelse mellan måltiderna och vi vill att våra kids ska äta ordentlig middag,lunch eller vad det nu kan vara..och om de får äta hejdlöst med mackor,yoghurt eller liknande emellan,så är det inte hungriga när den "riktiga" maten serveras,,,

och jag tycker inte att det känns helt bekvämt att torka en 6 -åring i rumpan,när jag som mirre67 skrev,knappast tror att fröknar i skolan står utanför toaletten och väntar på varje barn och frågar om de behöver hjälp med att torka??

redan på dagis i 4-5 årsåldern så lär de barnen att försöka själva att torka..och det är väl ändå föräldrars ansvar att se till att våra barn ska bli självständiga individer som ska kunna klara av enklare saker själva?

som att ta vatten om de är törstiga,göra en egen macka om de vill ha osv?

Jag har ju bara två barn varav 1 år 9 månader så där sitter jag inte i samma situation som du, möjligt att jag hade resonerat annorlunda om jag hade fyra barn i åldern dina är i. Och i TS skrev du aldrig om yoghurt och mackor utan just som saft och riskakor. Min dotter får inte heller äta hejdlöst med något mellan målen men en riskaka tycker jag ä rokej att peta i sig när man är hungrig och maten inte är klar på en stund.

Nä, det är väl inte jättekul att torka ungar i rumpan, men självklart står ingen utanför dörren i skolan och torkar barnen i baken, men vissa ungar tar mer tid att bli "rumsrena" och om man har barnen hemma hos sig lekandes eller lånar ut toaletten får man väl hjälpa till. Tycker inte det har med dålig uppfostran att göra, det kan finnas andra orsaker bakom.

• Anna Paulita
    Johanna 258 skrev 2011-06-22 07:51:18 följande:

vad för skäl,ni får gärna utveckla detta ni som skriver det istället för att bara lämna det osagt..jag vill gärna veta så att jag i framtiden inte dömer barn som jag anser borde klara detta själva?

Man kan ha blivit torr väldigt sent, dvs haft blöja längre än andra barn och då är det inte helt konstigt om det tar tid innan man lär sig torka sig själv. Om et barn blir torr som 3 åring så kan han/hon ha lärt sig "toalettvett" när han/hon är 6, men blir man torr som 4 eller 5 åring hinner man inte det.

Vi har barn i släkten som inte klarar av toalettbestyren själva som är äldre än de barn du beskriver, det kan även finnas andra orsaker som jag låter bli onämda för att inte hänga ut dem. Men förutsätt inte att det har med dålig uppfostran att göra.

• MammaMian

Anledningen till att barnen ska fråga om de får ta mat är just för att de är barn och ännu inte utvecklat förmågan att som du som vuxen: förstå att "om jag dricker 3 glas saft 20 minuter innan middagen så orkar jag inte äta sånt som gör mig frisk och är nyttigt för mig". Hepp.
    Det är inte för att vara "elak" som föräldrar sätter normala gränser och regler för sina barn.

Och det där med att 6-7-åringar inte kan sköta sina toalettbestyr självständigt: jag anser också att de ska kunna detta själv vid den åldern om de är "normalstörda". Min unge är tre år och vi har börjat träna på det nu (att torka sig efter bajsning; sköta sina toalettbestyr själv kan hon redan när hon kissar) så jag är ganska säker på att hon kan detta om 3 år.

• Helle333
    Johanna 258 skrev 2011-06-22 07:15:09 följande:

morgon alla !

jag är 4-barnsmamma,och saker både jag och min sambo insisterar på gällande våra barn är:

* säga tack för maten

*plocka undan tallriken efter sig

*stänga dörren efter sig om/när de ska ut eller in..

*stänger av tv:n om den ej används,samt konsoll..

*fråga om saker,t ex om de får ta riskaka,saft,om de får gå hem till en kompis osv osv..

är detta bara vi? helt sjukt hur många av barnen som kommer hem till oss verkar vara helt gränslösa!! stampar och skriker i trappen,bara antar att de ska få läsk för att det råkar finnas i kylen en vardag (vi har infört endast läsk fre-sön) går runt och letar efter mat och godis,har sönder vårt minsta barns leksaker,försöker cykla på 2-åringens cykel(ungen jag syftar på nu är 7,fyller väl 8 i år) inte ett tack för maten eller ställer undan tallriken efteråt..lånar toaletten,vill sedan att man ska komma och torka!! (detta också barn i 6-7 årsåldern) holy crap säger jag bara! jag torkar inga 6-åringar i rumpan,det ska de kunna göra själva!!

och sedan när vi poängterar att det inte är okej att slåss i vårat hus,att vill du stampa i trappen får du gå hem och göra det om det är ok att göra där..då kommer inte barnen hem till oss mer,för här får vi inte göra som vi vill..och så ser man sura miner från föräldrar just för att vi sätter gränser??

hur jävla patetiskt är inte detta?? seriöst,hur kommer dessa barn bete sig som äldre?? är jag verkligen en av de få som tycker att barn ska visa artighet och tacksamhet,att inte bara ta saker för givet och att plocka undan efter sig är självklart?

Tyvärr har det blivit sällsynt med föräldrar som er. Eloge till er! Vi kommer också lära våra barn sådana saker som ni lärt era barn. Jag har också sett på nära håll hur det kan bli när barnen inte får några som helst gränser eller regler och det är ingen vacker syn......
  • Johanna 258

>anna sol : oki,då kan jag förstå lite bättre hur en 6-åring inte fixar detta själv..jag blev nog mest chockad över att just dessa barn inte fixade detta,och därför visste jag ej heller hur jag skulle bete mig..

jag är inte känslokall på något sätt,men jag är inte heller världens mest omhändertagande person som tar alla barn under mina vingar.. alla har ju sina egan sätt att uppfostra sina barn på och alla barn har ju utvecklat egna personligheter..jag som person är lite mer avståndstagande och kids som bara slänger sig in hemma hos mig och är väldigt utåt och sociala,blir jag lite förvånad över,försiktig som jag är..

så om jag blir lite tagen på sängen över att barn tar för sig hemma hos mig utan att ens fråga först,så blir jag lite chockad eftersom jag,inte ens som barn skulle tänkt tanken på att bara tex öppna dörren utan att knacka hos någon helt okänd människa bara för att de har barn i samma ålder som mig..

och jag är inte den som fräser ifrån heller,vill inte bli osams med någon,inte ens här där jag inte känner någon

det är bara sån jag är..döm mig om ni vill,men jag anser att sunt förnuft är det bästa man kan gå efter,oavsett när det gäller kids eller vuxna..och första intrycket varar..

• MammaMian

Men! Mitt barn är inte "rumsrent" ännu; hon har blöja på nätterna, är inte torr på dagarna men vi tränar på det. Hon har nu börjat säga till/känna själv när hon blir kissnödig och bajsnödig men inte alltid. Det där har inte med uppfostran att göra egentligen utan mer med en mognad av kopplingar mellan urinblåsa och hjärna.
    Själv blev jag inte helt torr förrän jag var 4 år, men kunde ändå torka mig själv som 6-åring.

• Johanna 258

tack alla ni som svarat förresten,skönt att se att vi inte är de enda föräldrarna som anser att gränser ska barn ha för att inte spåra ur..har en syster som aldrig säger nej till sina barn och detta är som helle333 skrev: INGEN vacker syn...

så tummen upp för alla er som orkar sätta gränser istället för att bara släppa loss barnen och låta dem vara fria små själar som får göra precis vad de vill,barn är ju barn...

gränser är inget man bara kan sätta dit ena sekunden,för att snabbt ta bort dom i nästa när det inte passar..det mååste vara konsekvent..efterhållas och ett nej betyder nej..

• Anna Paulita
    Johanna 258 skrev 2011-06-22 08:11:37 följande:

>anna sol : oki,då kan jag förstå lite bättre hur en 6-åring inte fixar detta själv..jag blev nog mest chockad över att just dessa barn inte fixade detta,och därför visste jag ej heller hur jag skulle bete mig..

jag är inte känslokall på något sätt,men jag är inte heller världens mest omhändertagande person som tar alla barn under mina vingar.. alla har ju sina egan sätt att uppfostra sina barn på och alla barn har ju utvecklat egna personligheter..jag som person är lite mer avståndstagande och kids som bara slänger sig in hemma hos mig och är väldigt utåt och sociala,blir jag lite förvånad över,försiktig som jag är..

så om jag blir lite tagen på sängen över att barn tar för sig hemma hos mig utan att ens fråga först,så blir jag lite chockad eftersom jag,inte ens som barn skulle tänkt tanken på att bara tex öppna dörren utan att knacka hos någon helt okänd människa bara för att de har barn i samma ålder som mig..

och jag är inte den som fräser ifrån heller,vill inte bli osams med någon,inte ens här där jag inte känner någon

det är bara sån jag är..döm mig om ni vill,men jag anser att sunt förnuft är det bästa man kan gå efter,oavsett när det gäller kids eller vuxna..och första intrycket varar..

Jag är inte heller någon barnfantast, dvs bjuder inte in alla ungar och gillar inte alla heller. Men när det är kompisar till min dotter när så måste man ju anstränga sig lite. ;)

Men jag tycker absolut inte det är okej med ungar som kommer in i mitt hem och tar över showen, ställer krav och styr och ställer....absolut inte okej alls, eller tat andras ungar rotar i vårat skafferi eller kylskåp. Jag tänkte mest på min egen där gällande saften och riskakorna. ;)

Men just när det gäller toaletten och torkandet vet jag att det kan finnas problematik där som inte alltid är uppenbar så att säga, därför ska man vara försiktig att dömma i det läget.

• Anna Paulita
    MammaMian skrev 2011-06-22 08:09:59 följande:
    .

Och det där med att 6-7-åringar inte kan sköta sina toalettbestyr självständigt: jag anser också att de ska kunna detta själv vid den åldern om de är "normalstörda". Min unge är tre år och vi har börjat träna på det nu (att torka sig efter bajsning; sköta sina toalettbestyr själv kan hon redan när hon kissar) så jag är ganska säker på att hon kan detta om 3 år.
    Som sagt, även normalstörda barn kan ha toalettproblem när de är 6 år. Alla är inte torra som 3 åringar utan att det är något fel på dem.
  • lillalorten06

vi har 2 flickor (4½år och 4 månader)

den stora kan torka sig själv i rumpan men hennes händer räcker inte till, dessutom har hon börjat slarva med att torka sig när hon kissat så vi känner oss som militärledare här hemma när hon går på toa hahaha

men att barn kan verka ouppfostrade utåt stämmer inte alltid med att föräldrarna inte bryr sig om uppfostran, vi kämpar som djur med vår stora och ändå kan hon springa in på grannarnas uteplatser o pratar med allt o alla hela tiden, hon har liksom inga hämningar... vi ger en varning o lyssnar hon inte på den får hon komma in... mer vet jag inte vad jag ska göra... har förklarat för henne varför man inte gör så etc etc

de som inte känner oss kan nog tro att vi inte bryr oss eller så men de som känner oss VET att vi kämpar med henne... så döm inte barnen... vissa barn kan inte hjälpa det. prata med föräldrarna istället!

Svar på tråden ouppfostrade barn??