• Goabullen

Gahh - Britax two-way eller hi-way..

Hej!
    Jag ska köpa en ny stol till min son som blir 2,5 år när han ska använda stolen då lillasyster ska ta över hans acta graco cosmic comfort.  Kan dock inte bestämma mig - ska jag köpa britax two-way och ha bakåtvänt eller ska jag köpa hi-way som jag har hört så mycket gott om. Testade two-way och jag tyckte den verkade så obekväm och försäljaren rekommenderade den inte alls. Har ju sett att det finns femåringar som faktiskt sitter i hi-way men two-way verkar ju helt klart kunna användas längre... Blir galen - kan inte bestämma mig. 

Nån som har någon erfarenhet av de två stolarna som vill dela med sig? Min son är för övrigt normalstor.

• Svar på tråden Gahh - Britax two-way eller hi-way..
  • Vickan I

Vi har en hi-way till vår kille 2½ år. Han sitter jättebra i den och har fortfarande än så länge gott om plats. Syskon kommer i höst och jag hoppas på att han ska kunna ha den till närmare fyra år iaf och sedan byta när syskonet behöver denna.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • EnStoltMamma

Har båda två och tycker om dom båda.. Men i ditt fall skulle jag välja en two-way.. Köper du en hi-way så kanske du har otur och han bara kan sitta i den tills 3½-4 år :/ Min son är också normalstor, 3år, 13kg och 95cm =) han kommer nog kunna sitta max ett år till i sin hi-way.. Men i sin two-way kommer han kunna sitta länge =) han har på lägsta läget för bältet =) Men Hi-way skulle jag nog inte ta om jag vore du.. om du inte är beredd att köpa ytterligare en till stol efter.. Hi-way är ganska smal över axlarna så den blir trång långt före den är urväxt på vikt och längd...
    Nej, säljarna brukar inte rek. Two-way, men det är för att det är den billigaste bakåtvända stolen, (oftast) och dom vill ju sälja en dyrare så klart.. Jag tycker våran two-way är jätte bra och den sitter som berget i bilen!

• EnStoltMamma
    Vickan I skrev 2011-06-22 08:07:54 följande:
    Vi har en hi-way till vår kille 2½ år. Han sitter jättebra i den och har fortfarande än så länge gott om plats. Syskon kommer i höst och jag hoppas på att han ska kunna ha den till närmare fyra år iaf och sedan byta när syskonet behöver denna.
    Menar du att bebisen ska åka i sitt babyskydd tills den stora är 4 år? så länge tror jag inte att man får plats i ett babyskydd..
  • Vickan I

Kanske ska lägga till det som EnStoltMamma skrwv också, men skulle nog satas på en annan stol om jag köpte en nu som räxker längre. Vi köpte ju vår efter att sonen växt ur babyskyddet.

• Vickan I
    EnStoltMamma skrev 2011-06-22 08:11:48 följande:
    Menar du att bebisen ska åka i sitt babyskydd tills den stora är 4 år? så länge tror jag inte att man får plats i ett babyskydd..
    Haha nej vi har en lånestol av brorsan i glappet.
  • Goabullen
    EnStoltMamma skrev 2011-06-22 08:09:37 följande:

Har båda två och tycker om dom båda.. Men i ditt fall skulle jag välja en two-way.. Köper du en hi-way så kanske du har otur och han bara kan sitta i den tills 3½-4 år :/ Min son är också normalstor, 3år, 13kg och 95cm =) han kommer nog kunna sitta max ett år till i sin hi-way.. Men i sin two-way kommer han kunna sitta länge =) han har på lägsta läget för bältet =) Men Hi-way skulle jag nog inte ta om jag vore du.. om du inte är beredd att köpa ytterligare en till stol efter.. Hi-way är ganska smal över axlarna så den blir trång långt före den är urväxt på vikt och längd...
    Nej, säljarna brukar inte rek. Two-way, men det är för att det är den billigaste bakåtvända stolen, (oftast) och dom vill ju sälja en dyrare så klart.. Jag tycker våran two-way är jätte bra och den sitter som berget i bilen!

Tack för svaren! Fast säjaren rekommenderade inte two-way för att hon tyckte den var för klumpig och öppen och sitta i.. Tyckte den var konstig att montera i bilen  -den blev så stor.. Hur tycker barnen det är att sova i den förresten?

Fast det är ju trist om han bara kan sitta i den till 3,5 år.. Men är det inte så att överkroppen växer mindre och benen mer efter tre? 
    Åh jag blir galen på mig själv - velar fram och tillbaka..

Tack för svaren förresten!

• cicci85

Jag skulle valt twowayen. Tycker hiway är en liten och trång stol. Twoway är jättelätt att montera, tar inte så mycket plats i bilen, har man huvudstödet till sover de bättre och den känns inte lika öppen. När de är äldre är det ju en fördel att den är så öppen eftersom de då får bättre plats. I bildtråden under säkerhet kan du se jämförelsebilder på barn i TW och HW, där syns tydligt hur mycket större TW är!

• EnStoltMamma
    Goabullen skrev 2011-06-22 08:36:45 följande:

Tack för svaren! Fast säjaren rekommenderade inte two-way för att hon tyckte den var för klumpig och öppen och sitta i.. Tyckte den var konstig att montera i bilen  -den blev så stor.. Hur tycker barnen det är att sova i den förresten?

Fast det är ju trist om han bara kan sitta i den till 3,5 år.. Men är det inte så att överkroppen växer mindre och benen mer efter tre? 
    Åh jag blir galen på mig själv - velar fram och tillbaka..

Tack för svaren förresten!

Det är superlätt att montera.. mycket lättare än Hi-way =) Men man kan behöva sätta in den några gånger innan man kommer på hur man ska göra för att få den så bra som möjligt i bilen =) Man kan köpa en kil till som man lägger under så det blir bättre lutning på den.. sonen tippar med huvudet när vi inte har kilen under och när det behövs bättre plats i framsätet, så sitter han mer upprätt och då kan huvudet tippa.. men annars är den bra att sova i =) sen kan man ju köpa huvudstödet till och när jag lånade det av en kompis så tippade inte huvudet ens när han satt upprätt =) om du köper en two-way så kommer han säkert kunna sitta i den tills MINST 5 år =) Och den ger bättre benplats än hi-way också, tycker jag iaf :P
  • Goabullen

Det är ju bra att den  är lätt och montera. Nån som har two-way i framsätet? Testade den bara i baksätet,, Vet ni om den tar mycket plats så man ser dåligt? Har en passat kombi.. Funderar på om jag ska sätta storebror fram och lillasyster bak - läste på NTF att de tyckte man skulle ha det större barnet fram..

Usch jag velar så   - när jag var hos barnens hus häromdan tyckte jag först two-way. När jag testat och pratat med personalen tyckte jag hi-way. När jag läser vad ni säger så two-way.. Därav mitt gaaahh Blir så trött på mig själv att jag aldrig kan bestämma mig..

• cicci85
    Goabullen skrev 2011-06-22 13:09:28 följande:

Det är ju bra att den är lätt och montera. Nån som har two-way i framsätet? Testade den bara i baksätet,, Vet ni om den tar mycket plats så man ser dåligt? Har en passat kombi.. Funderar på om jag ska sätta storebror fram och lillasyster bak - läste på NTF att de tyckte man skulle ha det större barnet fram..

Usch jag velar så - när jag var hos barnens hus häromdan tyckte jag först two-way. När jag testat och pratat med personalen tyckte jag hi-way. När jag läser vad ni säger så two-way.. Därav mitt gaaahh Blir så trött på mig själv att jag aldrig kan bestämma mig..

Twoway funkar väldigt bra i framsätet oftast, man brukar alltid se sidospegeln, men ibland kan den vara lite knepig att montera i fram, men alla stolar brukar iofs vara lättare att montera i baksätet.

Kolla här inlägg #67 www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495-7.html

• Gurkan

Vi har en hi-way, vi fick den och har använt den sen lilleman var 7-8 månader. Nu är han 14 månader och sitter bra i den. Lätt att sätta dit och känns rejäl men jag tror inte den kommer räcka hela vägen upp till fem år men det tänkte vi lösa genom att köpa en two-way. De är ju inte så dyra heller. Får vi syskon blir det ju bra att byta från hi-way till two-way när syskonet är redo att byta stol :)
    En vän till mig har en two-way till sin ettåring och han sitter kanonbra i den!

Så jag skulle nog i ditt läge satsat på en two-way !

• Gurkan

För övrigt vet jag inte hur mycket jag litar på säljare... Sist jag var på babyaffären i ett helt annat ärende hörde ujag hur en säljare pratade med föräldrar om just stolar och hon rekommenderade inte twop-way och inte hi-way utan multitech som är den dyraste modellen. Det kliade i fingrarna (tungan) att gå fram och berätta att vi har en hi-way och är supernöjda med den

• Goabullen

Tack för era svar! Ska åka in och testa en two-way i framsätet imorrn bitti. De har en kampanj hos oss där den bara kostar 1500 nämligen..

Litar en del på säjlare - och det kanske är dumt Är lättpåverkad av allt och alla. Blir inte lättare nu när jag har amningsförrvirring och knappt kan välja nappmärke i affären Hon i affären rekommenderade nämligen inte alls two-way. Det stod ett par och köpte en two-way då de haft den förut. Det sista jag hörde säljaren säga innan de gick var- "jo ok det är ju en bra stol" fast hon stått och sagt alldeles nyss att det inte alls var bra

• Goabullen

Har nu köpt en two-way. Fick en för 1200 då jag fick utställningsexet. Köpte till nackkudden och kilen på nätet så jag har hela kitet när det ska användas Hoppas jag blir nöjd.

Må så gott!

• Lantani

Vi valtde two way. Vår 2,5 åring sitter jättebra i den, medans han däremot sitter ganska trångt i lillasysters hi-way.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • cicci85
    Goabullen skrev 2011-06-23 08:06:11 följande:
    Har nu köpt en two-way. Fick en för 1200 då jag fick utställningsexet. Köpte till nackkudden och kilen på nätet så jag har hela kitet när det ska användas Hoppas jag blir nöjd.

Må så gott!
    vilket bra pris! Hoppas du blir nöjd
  • Lantani
    Goabullen skrev 2011-06-23 08:06:11 följande:

Må så gott!
    Bra val
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Finesse

Vi valde faktsikt oxå en Britax Two-way.. och jag blev imponerad av hur bra hon sitter i den och hur mkt större den är än Hi-way.. hon kan lätt sitta i two-wayen tills hon är 5 om inte mer.. Lillebror får Hi-way

Ebba 071228, Hampus 110225
Svar på tråden Gahh - Britax two-way eller hi-way..