• Kinne79

Dottern ratar puré, behöver tips på lättsmält mat!

Min dotter på 7 månader vägrar äta pureer (förutom frukt), så jag behöver nu tips på mat som lätt smälter i munnen då hon inga tänder har.

Just nu äter hon lax, bulgur, räkor, majs, ärtor, broccoli, ris, pasta, potatis och smörgås och en del frukter.

• Svar på tråden Dottern ratar puré, behöver tips på lättsmält mat!
  • sallybuse
    Kinne79 skrev 2011-06-22 12:39:36 följande:

Min dotter på 7 månader vägrar äta pureer (förutom frukt), så jag behöver nu tips på mat som lätt smälter i munnen då hon inga tänder har.

Just nu äter hon lax, bulgur, räkor, majs, ärtor, broccoli, ris, pasta, potatis och smörgås och en del frukter.

Jo men då räcker väl de tycker jag.De är ju kanon att hon äter allt de som du skrev.Så låt du henne äta detta.De kommer sen av sig själv ju större hon blir inte mycket lönt att hålla på o truga henne.Annars kan du ju försöka att göra purén själv.Om du nu vill ge henne mer mat.
  • Kinne79

Nä, vi trugar inte, men har inte riktigt hunnit/vågat prova mer än så här när det kommer till bitar. Ville få tips på mat vi kan testa ge henne. Känns lite knas att ge henne lax till middag varje dag :)

Har testat både burk och hemgjord pure i 3 månader nu, så nu hoppar vi puren och ger bitar istället, men vill som sagt ha lite mer alternativ.

• augustisten

Köttfärs är ju jättebra om du menar att du vill ha kött som alternativ till laxen?

Koka egna små frikadeller och dela i lagom bitar. Jag brukade smaksätta med lite vitlök eller dijonsenap när min unge var bebis - och så kan man ju varva kycklingfärs, nötfärs och fläskfärs efter tycke och smak. Köttfärslimpa är också smidigt. I båda kan man ju riva ner en hel del morot och squash också om man vill få med grönsaker "på köpet".

Fiskfärs var en annan favorit här om du vill variera med lite annan fisk eller om du är rädd för ben.

• Kinne79

Ja just det, frikadeller har hon fått också. Köttfärslimpa måste jag testa. Vad menar du med köttfärs, typ köttfärssås eller bara färs?

Hur blir kyckling o kött när man kokar?

• augustisten
    Kinne79 skrev 2011-06-22 15:03:59 följande:

Ja just det, frikadeller har hon fått också. Köttfärslimpa måste jag testa. Vad menar du med köttfärs, typ köttfärssås eller bara färs?

Hur blir kyckling o kött när man kokar?

Jag menade nog att göra frikadeller eller köttfärslimpa mest... sås blir ju väldigt kladdigt 
    Men jag kokade nog färs i lite osaltad buljong till min unge någon gång också... så att vätskan nästan kokade bort och det mest var kötfärsklumpar kvar. Det har jag för mig att han gillade.

Både nötkött och kyckling blir ju väldigt mört om man kokar det länge (flera timmar) så att det nästan faller isär och blir lite trådigt. Det fick min unge tidigt och speciellt grytbitar av nöt eller älg tyckte han mkt om.
  • Planon

1.skär ett fast bröd till stänger och doppa dom i olivolja. Hon kan hålla den i handen.

• Kinne79

Då ska jag testa koka kyckling o kött.

• chiqita

Min dotter har aldrig tyckt om färdig barnmat på burk och ännu mindre när det var bitar i.

Kokade storkok med lax, torsk, kyckling, kött, färs, blandat med pasta, ris, bulgur mm och grönsaker så klart. (testa dig fram) Kryddade och kokade med 1-2 lagerblad så det blev lite smak men inget salt före 1 år.. Kebabkrydda (santa maria) har inget salt men ger god smak. Mixade det ordentligt med mixerstaven så det blev "lent" när hon var riktigt liten, tillsätt mer vätska om det blir för grynigt, och mixade mindre när hon blev större. Därefter frös jag in i tärningar när hon var riktigt liten/i sådana engångsglas i plast när hon blev större, som jag efter infrysning la i fryspåsar.

Hon är två år i dag och gillar fortfarande inte mat i glas men äter i övrigt vanlig mat.

• Kinne79

hormonstinn- tack för tipset. Men min dotter vill alltså inte ha puré utan bara bitar :)

• chiqita

Och som vätska kan du gärna ta kokvattnet, eller om du vill lyxa till det lite grädde

Hade ofta i tomatpur'e när jag kokade också, och morötter ger en lite söt smak på det hela

Svar på tråden Dottern ratar puré, behöver tips på lättsmält mat!