Inlägg från: Kallisté |Visa alla inlägg
  • Kallisté

Vilka foster är okej att abortera?

Frågan gäller de fall då kvinnan blivit gravid och vill ha barn. Det gäller inte oplanerade/oönskade graviditeter eller graviditeter där kvinnans hälsa hotas.

Jag hoppas att ingen känner sig kränkt över mina formuleringar i svarsalternativen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 15:44
    Jag utgår från rådande lagstiftning och vill höra om era personliga åsikter. Såsom många kan diskutera när det är okej att vara otrogen eller inte utan att gå in på att man vill lagstifta om stening eller spöstraff vid otrohet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilka foster är okej att abortera?
  • Kallisté
    puss skrev 2011-06-22 15:18:42 följande:
    vill man ha barn grt man väl inte abort? eller vad?
    Jo en del gör det efter de har gjort fostervattenprov (eller liknande) för att barnet riskerar ha downs syndrom.
  • Kallisté
    anayia skrev 2011-06-22 15:23:48 följande:
    alla foster ar okej att abortera...oavsett anledning
    Så du tycker alltså att det är okej att göra abort för att barnet i magen är en pojke och man hellre vill ha en flicka?
  • Kallisté
    puss skrev 2011-06-22 15:26:46 följande:
    jaha, så bra då.
    vill du ha abortpolis eller? ska nån annan sitta och döma i vilka skäl som är rätt eller fel?
    Nej, men jag blev nyfiken på hur folk tänker. Diskussionerna kring abort brukar mest röra sig om abort överhuvudtaget är okej eller inte. Och då kommer man in på fall där kvinnan blivit gravid ex genom våldtäkt osv. De flesta verkar dock överrens om att det är fel att abortera ett önskat foster på grund av att det har "fel" kön eller så. Ville höra med er härinne vart ni anser gränserna går.

Jag vill veta vilka kriterier ni har för att okeja en abort av ett önskat/planerat barn!
  • Kallisté
    Selfish Geene skrev 2011-06-22 15:29:31 följande:
    jag tycker det, ser inte hur vi ska kunna ha fri abort samtidigt som någon annan än den havande kvinnan avgör vilka skäl som är goda nog.

och jag gillar fri abort 
    Ok, tack för ditt svar! Men skulle du inte undra över om en person planerar att bli gravid och sen gör abort för att barnet har fel kön? Även om du inte dömer personen och inte heller vill ha denne fastkedjad vid en skam-påle i stadens torg?

Att man undrar betyder inte att man vill skjuta alla som har en åsikt som avviker från ens egen.
  • Kallisté
    puss skrev 2011-06-22 15:30:59 följande:
    dessutom: blir det förbjudet komme rju folk antingen
    1 göra abort själv, lyckat!!
    2 ljuga och uppge annat skäl
    Jag pratar inte om lagstiftning. Jämför med ex. otrohet. De flesta av oss vill inte att det ska vara olagligt men tycker ändå inte att det är okej att vara otrogen hursomhelst. En del tycker att otrohet aldrig är okej och en del tycker att det är okej om ens partner varit det först eller om man inte får det man behöver i relationen.

Varför drar du dessa förhastade slutsatser av min frågeställning?
  • Kallisté
    anayia skrev 2011-06-22 15:33:34 följande:
    ja sjalvklart....jag vill ha fri abort..
    Jag pratar inte om vår lagstiftning (mitt fel, var inte tillräckligt tydlig i TS). Jag pratar om vad du tycker är okej. Att inte tycka att allt som är lagligt är okej är inget konstigt. Jämför med otrohet
    Kallisté skrev 2011-06-22 15:36:45 följande:
    De flesta av oss vill inte att det ska vara olagligt men tycker ändå inte att det är okej att vara otrogen hursomhelst. En del tycker att otrohet aldrig är okej och en del tycker att det är okej om ens partner varit det först eller om man inte får det man behöver i relationen.

• Kallisté
    puss skrev 2011-06-22 15:37:48 följande:
    "förhastade slutsatser"?
    om vissa aborter blir förbjudna kommer folk försöka kringå förbudet.
    det är knappast förhastat att anta.
    Jag pratar inte om förbud eller lagstiftning. Jag pratar om din egen åsikt. Det är väl få som skriker att man vill lagstifta om förbud mot otrohet bara för att man diskuterar lägen där man tycker att det är fel att vara otrogen?
    Eller om en kvinna med dålig ekonomi skaffar massa barn som ho inte kan hantera ekonomiskt. De som tycker att det är fel blir ju inte anklagade för att vilja ändra lagstiftningen så att hennes agerande blir olagligt. Eller?
  • Kallisté
    anayia skrev 2011-06-22 15:41:58 följande:
    ok jag tycker fortfarnde det ar helt okej att alla abortera foster oavsett anledning
    Tack.
  • Kallisté

En hel del som tycker att det är okej att planera en graviditet för att sen abortera bort den om barnet inte har ex. rätt kön. Jag trodde inte att det var socialt accepterat att göra så men flera av er tycker att det är helt ok alltså.
    Det var lite otippat faktiskt.

• Kallisté
    Åsa skrev 2011-06-23 13:52:37 följande:
    Tror inte du rakt av kan sätta likhetstecken mellan vad som är socialt acceptabelt (om man tittar snett på den som gör så eller ej) och vad som anses vara OK på ett teoretiskt plan.
    Själv tycker jag könsselektiv abort är otäck och har mycket begränsad förståelse för många andra abortanledningar. Jag skulle förmodligen inte hålla mig neutral mot en kompis i den situationen. Men på ett objektivt plan inser jag att tycker man att abort är ok, med motiveringen att det inte handlar om ett skyddsvärt liv är det inte logiskt att lägga sig i anledningarna. Inte ens när det används som "p-medel" enligt gammalt östeuropeiskt mönster.

I länder där massiva könsselektiva aborter av flickor hotar samhällsbalansen (Indien och delvis Kina) kan det finnas samhällsaspekter att lägga på det men knappast moraliska om man, vilket väl krävs för att legitimera aborträtten, godtagit premissen att det inte handlar om ett skyddsvärt liv.
    Tack för svaret! Jag skrev i TS (fick lägga till det i efterhand) att jag önskade era personliga åsikter därav min tolkning av svaren. Men det kan hända att en del svarar mer teoretiskt än vad jag tänkte från början.
  • Kallisté
    liag skrev 2011-06-25 08:46:43 följande:

"riskerar få downs syndrom?" Förstår inte riktigt detta TS.

Man kan aldrig riskera att få DS, som foster har man DS eller inte.

Dålig formulering av mig. När man gör tester på fostret i magen så vet man inte till 100% om barnet har en viss åkomma eller inte. T.om köns-UL kan ju visa fel. Därför drog jag ihop det till den meningen men det skulle egentligen ha stått: ett barn som får sådana resultat på testerna att riskerna att barnet föds med ds är stora.

Förstår du bättre nu?
  • Kallisté
    anne h skrev 2011-06-29 17:39:55 följande:
    ...undrar bara hur man "riskerar få downs syndrom"? Det är inget man riskerar att få, antingen har man det eller så har man det inte.. Inget som smittar, direkt.
    Ja min förmulering var inte den bästa. Du kan aldrig veta till 100% hur barnet kommer vara när det kommer ut. Min formulering skulle givetvis vara: ett barn som har som sådana värden att riskerna skulle finnas för att den skulle ha downs syndrom.  

"Hur pålitligt är resultatet från ett fostervattensprov?

Det är väldigt få saker i livet som kan garanteras till 100 procent. Fosterdiagnostik (fostervattenprov och ultraljudsundersökning) ger heller inga hundraprocentiga garantier för att det väntade barnet är friskt i alla avseenden."
    källa: http://www.netdoktor.se/graviditet/?_PageId=989

Svar på tråden Vilka foster är okej att abortera?