• Sanningsdan

Grillbuffé till bröllop - behöver hjälp!!

Vi ska ha ett enkelt, men roligt hoppas vi, bröllop och bjuda på en buffé med grillat, potatissallad, röror, sallader, såser och vad som kan tänkas höra till. Vi kommer att vara någonstans mellan 35-50 personer.

Problemen är ett par: 1. Måste gå att tillaga i förväg, går ej att värmas på plats. 2. Vi har liksom tummen mitt i handen när det gäller smarriga buffér.

Skulle därför uppskatta att få era bästa recept, både på kött, potatissallader, pastasallader och andra sallader, röror osv. Helst så utförligt som möjligt med fullständiga recept. Även tips, tankar och idéer om grillat i allmänhet och festliga bufféer i synnerhet uppskattas.

Tusen tack på förhand, hoppas på många bra recept och idéer :)

• Svar på tråden Grillbuffé till bröllop - behöver hjälp!!
  • Fruochmamma

Jag brukar ta mina bästa recept från Arla.se och recept.nu .. plus att jag nästan alltid går in på cateringssidors menyer för att få inspiration.

ღ♥ mamma + pappa + Ludvig + Carl ♥ღ
  • Sanningsdan
    Fruochmamma skrev 2011-06-22 21:12:46 följande:
    Jag brukar ta mina bästa recept från Arla.se och recept.nu .. plus att jag nästan alltid går in på cateringssidors menyer för att få inspiration.
    Problemet är att jag får total hjärnstillestånd när jag kollar såna sidor - det finns alldeles för mycket att välja på och jag vet inte vad som är gott och inte.
  • Mela78

Blir det så gott med kall grillad mat? Skulle nog hellre satsa på sallader, kallskuret, smörgåstårta eller vad som helst som är meningen att serveras kallt än servera mat som ska ätas varm kallt.

• CML

Väldigt gott till grillat både kött och lax!
    Jag gillar inte russin men konstigt nog är de väldigt goda i denna salladen!

Quinoasallad:

2 dl quinoa 0,5 dl finhackad rödlök 30 g hackad rucola 1 dl grovhackade rostade hasselnötter 0,5 dl rostade solrosfrön 1 dl russin 2 msk olivolja 1 tsk flingsalt 0,5 tsk svartpeppar

Fetaostkräm:

150 g fetaost 2 dl crème fraiche 1 pressad vitlöksklyfta 0,5 tsk svartpeppar
  • kentafinell

www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m2239743.html

och Ines Potatissallad är klockrena. Poratissalladen finns i morbergs bok, har den inte i huvudet men det är potatis, röd lök, fetaost, sugarsnaps och en dressing på olivolja, dijonsenap och lite annat. Kan kolla upp den senare.

• CML

Ett annat tips är att blanda i äppelbitar(gröna) i potatissallad! blir fantastiskt gott

• kentafinell

såg att det visst blev hela tråden.. detta receptet menade jag. Oxfile går att byta mot flöskfile...
    800 g oxfilé (putsad)
    1 msk smör + 1 msk olja till stekning

Marinad 1
    2 msk sojasås
    1 msk hoisinsås (asiatiska hyllan)
    1/2 tsk salt
    2 msk olja
    1 tsk socker

Marinad 2
    1 dl vitvinsvinäger
    1/2 dl vatten
    2 dl olivolja
    1 tsk salt
    1 tsk socker
    1/2 tsk grovmalen svartpeppar
    1-2 finhackade vitlöksklyftor
    1 kruka finhackad persilja
    1/2 dl hackad kapris

• CML

Om man vill köpa färdig marinad så är smokey honey den allra bästa! Den hade jag på mitt bröllop.

Svar på tråden Grillbuffé till bröllop - behöver hjälp!!