Inlägg från: Mysanochmimer |Visa alla inlägg
  • Mysanochmimer

Reklamation efter husköp

Micke skrev 2011-07-08 21:00:53 följande:
    Men har ni köpt ngn tjänst från Anticimex? 
    Som jag uppfattade dig så hade ni ju inte gjort ngn besiktning, utan det var säljaren som hade låtit utföra den. Då kan möjligen säljaren reklamera till anticimex, men knappast ni. 
    Om ni nu inte köpt in er på besiktningen på ngt sätt. 
    Vi hade köpargenomgång med anticimex och då kan vi göra så här enligt han som var här idag.
    Anticimex har juh utfört en felaktig besiktning med felaktig riskanalys.
  • Mysanochmimer
    Konvaljen skrev 2011-07-09 15:43:29 följande:
    Fast det kan nog bli svårt för er att reklamera en produkt ni inte köpt, klart ni ska prova iaf.
    Jag hoppas det löser sig men ni bör nog ställa in er på att det både kan bli kostsamt och utdraget att åtgärda detta.

Det här är ju anledningen till att man aldrig ska nöja sig med köparens besiktning, betala alltid för en egen!

Fast som MrSmith säger så är inte besiktningen för säljaren och när ett opartiskt företag varit och gjort en besiktning som är deras klass 2 så är det inte så att man ska räkna med att behöva göra en till när antagligen samma resultat uppkommit.

Sen har som sagt Anticimex ett ansvar mot oss också då vi genomförde en kundgenomgång med dom.

• Mysanochmimer
    Micke skrev 2011-07-09 16:36:20 följande:
    Givetvis spelar det roll vem som köpt produkten. Det är ju bara mellan köpare och säljare som det finns ett affärsförhållande. 

Rimligen kan enbart köparen reklamera fel i produkten. 

I detta  fall kan TS ev räknas som köpare då de köpt in sig i form av en genomgång. 
    Nu tror och tolkade jag det som MrSmith svarade på att Xyra tyckte att man inte kan "lita" på säljarens köpta besiktning utan ska köpa sig en egen som köpare.
  • Mysanochmimer
    Tonårsmamman1 skrev 2011-07-09 19:21:19 följande:
    De har helt andra ekonomiska resurser än vad ni har, de har både pengar och advokater. Säger inte att de har rätt, men ni måste kunna bevisa att de har fel, går det till rättegång och ni förlorar så blir det dyrt.
    Ja det är klart dom har det, men som företag med negativ publicering så har dom också mycket att förlora.
  • Mysanochmimer
    Konvaljen skrev 2011-07-09 19:44:40 följande:
    Hoppas jag inte kapar din tråd nu TS, ber om ursäkt isåfall!

Gällande besiktning så är det så att man som köpare aldrig kan lita till fullo på den besiktning säljaren alt mäklaren gjort. I mitt jobb har jag kommit i kontakt med sådana här fall och det finns gott om exempel på besiktningsfirmor (även stora och inga namn nämnda..) som gjort en medvetet undermålig besiktning för att gagna säljaren.
    För några år sedan tog även Uppdrag Granskning, tror jag det var, upp detta. Kontentan blev då, liksom i det här fallet, att man som köpare alltid ska besikta huset själv. Och egentligen är ju 10 000 som en genomsiktlig besiktning kostar en sjukt liten summa
    Men ska man se det på det viset kan du juh heller aldrig lita på den besiktning du som köpare köper heller.
    Men visst är 10 000 lite i den hela summan.
    Konvaljen skrev 2011-07-09 19:45:38 följande:
    ...i förhållande till vad huset kostar.

Som sagt TS, jag hoppas verkligen det går bra för er men är skeptisk och hoppas att ni också gör en back-up plan.
    Vi hoppas också det kommer gå bra.
    Back-up plan, ja om det inte fungerar på något sätt att få någon att ta ansvar så är det i slutändan bara två val vi har.
    Låna mer pengar för att åtgärda (vi pratar säkert 300 tkr om vi har otur) eller försöka häva köpet och stå med skulder och utan boende.
  • Mysanochmimer
    Tonårsmamman1 skrev 2011-07-09 20:31:29 följande:
    Det är därför så viktigt att göra en egen oberoende besiktning, för då kan man ångra sig innan man skriver kontrakt. 
    Ja visst kan man säga så, men i vårat fall tänker jag inte gräma mig över att vi inte gjort det, då det är väldigt tveksamt om en annan firma hade fått annat resultat eftersom det är en ytterst ovanlig konstruktion, men det får vi aldrig veta.
  • Mysanochmimer

Uppdaterar igen.

Advokaten har nu tagit över och han tycker fortfarande att det är "solklart" men det återstår att se, det kan ju ta ett par år innan en sån här process är klar.

Igår hade vi hit en firma för kostnadsuppgift.
    Killen därifrån sa att det här var nått av det värsta han sett och han vet inte ens om han kan ge ett pris.

Han kunde nog räkna på en preliminär prisuppgift men han kan inte ge en offert på jobbet eftersom han aldrig sett något liknande.
    Eller jo, han sa "Om ni skulle kräva en offert skulle jag säga 800 tkr, för då vet jag att jag bör klara mig"

• Mysanochmimer

Uppdaterar

prisförslaget/uppskattningen är grovt räknat 375 000 kr.
    Stämningsansökan skickad till säljarna och till Anticimex, dock har våran advokat blivit sjukskriven så nu väntar vi på att firman ska få fram en ny åt oss.

Kommer dock påbörja åtgärdandet av allt och bekosta det med lån från banken...

Svar på tråden Reklamation efter husköp