Candida skrev 2011-07-03 16:13:36 följande:
Ja, jag fick infektioner bland annat bakteriell vaginos, och det var väldigt mycket antibiotika innan det gick över. Just nu har jag mensvärk trots att jag inte har mens, samt "tandläkarborrensmärta" i korsryggen/svanskotan. Jag kan inte gå på toaletten normalt för det gör ont när jag krystar, samt att tarmarna inte riktigt funkat som de ska efter aborten. Nu under mensen var det helt katastrofalt och hela magen svullnade upp...
Jag ville bli remittrad till Endometrioscentrum eftersom jag har alla symtomen, men min gyn sa att det gjorde hon inte. Hon gav mig bara namnet på en annan gyn, men jag nöjjer mig inte förrän jag blivit remitterad och fått det här uppkollat.
Du menar du hade kejsarsnitt? Men då syr dom ihop livmodern efter (vilket är bra!) Bra att du fick antibiotika efter. Om de har perforerat livmodern efter skrapning, så är det ju ingen som gått in och sytt det. Jag kan i efterhand känna att jag skulle ha satt in en kopparspiral, får då hade jag inte behövt vara igenom den här aborten. Hormoner har aldrig riktigt funkat för mig, eller rättare sagt: Jag provade Desolette p-piller 1999 och jag DOG NÄSTAN. Jag vet inte om jag skulle ha fått en blodpropp om jag fortsatte med dem, men jag blev så matt att jag inte kunde resa mig ur sängen och blev sängliggande i flera veckor. Jag ringde ungdomsmottagningen men de sa att jag bara skulle fortsätta ta dem. Jag fick så att det svartnade för ögonen några gånger, jag kommer ihåg särskilt en gång när jag stod på busshållplatsen, och skulle kliva på bussen. Jag reste mig från bänken och allt blev svart, jag blev yr och fick sätta mig på bänken igen. Jag kunde inte kliva på bussen. Desolette har samma hormon som Cerazette, fast dubbelt så hög dos plus ett hormon till. Utöver det så kräktes jag, jag kunde inte behålla någon mat jag åt över huvud taget och tappade jättemycket i vikt, jag var tvungen att sluta röka för jag kräktes även av cigaretterna (fast jag fick röka för barnmorskan samtidigt som jag tog tabletterna). Jag fick panikångestattacker hela tiden, fast jag viste inte vad panikångest var eftersom jag aldrig haft det innan tabletterna. När de värsta biverkningarna hade lagt sig så blev jag istället helt apatisk, och drabbades samtidigt av en kraftig infektion i underlivet som gjorde att jag åkte och testade mig på en könsmottagning, där man konstaterade aggressiv svampinfektion och en könssjukdom som jag fick antibiotika mot. Då gjorde jag så att jag slutade med Desolette, och blödde i flera månader samtidigt som jag hade aggressvi svamp som bara blev värre av receptfria preparat och det gjorde ont bara att sitta på en stol i skolan. Sedan dess har jag inte vågat prova hormoner igen.
Hur tyckte du det lät?
Men herregud ...
Min erfarenhet av p-piller och barnmorskor är att de hela tiden säger att man ska fortsätta äta eftersom symtom kan försvinna efter de magiska 3 månaderna. Jag fick rejält kraftiga humörsvängningar av Cerazette men bm tyckte att jag skulle fortsätta ändå. Jag slutade efter 2½ karta och blev mig själv igen. Jag kan säga så här: det är ett under att maken inte lämnade mig.
Om du mår så som du beskriver skulle jag personligen inte våga ta hormoner heller. Jag vågade inte ens testa hormonspiral pga humörsvängningarna även om hormonspiral verkar lokalt i livmodern.
Men, allt skit du drabbats av, bakteriell vaginos, svampinfektion. Det måste behandlas och utredas. Sen undrar jag vad som kan ha gått fel under aborten om du har så förbannat ont nu i efterhand? Så ska det ju inte vara alls! Sånt här är ju inte något en bm kan behandla, det är gyn du ska söka.
Ja, jag har blivit snittad och det var snittet som läkaren perforerade. När jag satte in kopparspiral fick jag göra det under lätt narkos sen.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga? Jag tycker bara det känns så lustigt att du inte får hjälp med dina besvär. Just endometrios och svampinfektioner har jag läst att en del blir bättre om de äter lågkolhydratkost. Socker är något som svampar gillar (det där lät konstigt

).