• helene306

Cyklo-F

Du kan ta det varje månad. Cyklo-F är dock förjäklarns dyr! Jag fick Tranon av en gynläkare efter en störtblödning. Betydligt billigare och precis samma sak som Cyklo-F.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Candida skrev 2011-06-23 22:47:49 följande:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....

Det här läkemedlet lät schysst :) (tranon alltså)
    Du hittade

Jag kollade Apotekets hemsida:

Cyklo-F 18 tabletter: 94 kr
    Tranon 100 tabletter: 248,50 kr

Blöder man mycket kan jag även rekommendera menskopp. Man får tömma lite oftare de dagar man blöder rejält men det är mycket skönare med kopp än med binda/tampong. Miljövänligare och skonsammare för underlivet också.
  • helene306
    Gwempa skrev 2011-06-23 22:54:15 följande:
    Så dyrbär väl inte cyklo-f? Köpte det idag o reagerade inte över priset.. Jag tar det 1-3 dar/mens o då 2-4 tabletter/dag. Ett till tips är att använda dubbla tamponger samtidigt, funkar bra när man inte kan gå på toa konstant.

Det beror väl på vad man anser är dyrt. Jag vet att jag reagerade på att det var dyrt med tanke på att jag skulle äta många tabletter/dag mot den störtblödning jag hade. Sen fick jag Tranon som var betydligt billigare. Då kan jag undra varför jag fick en dyrare medicin förra gången när det finns andra som är precis samma sak?

Låter obekvämt med dubbla tamponger. Jag föredrar min kopp

• helene306
    Japp, jag hittade Skrattande

Var köper man menskopp? Är det på menskopp.se fortfarande eller? Glad
    Jag köpte min kopp där men det var också 6 år sen Det finns säkert fler ställen om man googlar. Priserna kanske skiljer?
  • helene306
    Candida skrev 2011-06-23 23:03:03 följande:
    Nä, jag brukar köra de gröna O.B och byta ofta istället, fast m-kopp låter schysstare och mycket mer ekonomiskt.
    Ekonomisk blir det. Jag tror jag gav runt 300:- för min kopp och då har jag haft den många år och den håller minst 4 år till. Dessutom tänker man inte på att man har mens. Man slipper ju obehaget som tampong/binda ger
  • helene306
    Candida skrev 2011-06-23 23:08:22 följande:
    Hur gör du med rengöring av menskoppen, kokar du den i en kastrull efter varje menstruation eller bara du tvättar och spritar den??

Känns det jobbigt att byta den? När jag hade pessar så var det lite blodigt när man hällde ut blodet vill jag minnas...

Men herregud vad ekonomiskt! Sånt här villö man ju inte lägga pengar på! Jag lägger säkert några 100 i månaden på tamponger och trosskydd, samt lactal gel eftersom jag är så torr efter mens pgav tampongerna
    Jag tvättar den med tvål när jag tömmer och kokar den i vatten och lite ättiksprit efter varje mens. Jag har aldrig spritat den.

I början var det ett jäkla meck att sätta in och ta ut måste jag erkänna. Jag var öm i underlivet efter allt bökande och piggen nöp och det var bara obehagligt. Jag höll på att returnera skiten. (vaddå tålamod?? ) Men, jag gav den en chans och klippte av hela piggen. Visst tog det tid att få in snitsen vid in- och uttag men man lär sig knepen och det går lättare och lättare. Visst kan det bli blodigt om koppen är överfull men man sitter ju på toaletten så det är bara att hälla ut. Lite blod på fingrarna stör mg inte.

Fördelen med kopp är ju att den inet torkar ut slemhinnorna. Har man problem med svamp är den också bra. Inga bakterier får fäste på koppen vilket den lätt får i en tampong. Funkar kanon med kopp om man har spiral ska jag tillägga.
  • helene306
    Gwempa skrev 2011-06-24 00:02:33 följande:
    Jag gav upp min menskopp efter några tester. Tyckte den va ofräsch o man känner sig obekväm med den. Den känns ju betydligt mer än en tampong, oavsett hur rätt/fel man satt in den. Sen är det som sagt lite äckligt att ha blodbad stup i kvarten.

Men en fråga till er som använder dem. Hur ofta tömmer ni dem när ni blöder mycket (första dagarna)? O hur ofta skulle ni fått byta tampong dessa dagar om ni haft det?
    Vi är olika men jag ser inte hur en kopp kan vara ofräsch? Den drar inte till sig bakterier som en tampong eller binda gör. Blodig kan man bli även när man byter tampong/binda. Synd att du inte blev nöjd för det är ett ypperligt mensskydd! Om den känns är det fel, antingen har du för stor eller för liten kopp eller satt in den fel. Jag har aldrig känt av min kopp, inte efter att jag klippte av piggen vill säga.

Jag kan tömma den varannan timme när jag blöder som mest. Oftast tömmer jag morgon, lunch och kväll. I slutet av mensen morgon och kväll. Om jag skulle använt tampong skulle jag fått byta minst var 3:e timme och känna obehag vid införande och uttag. Jag får jätteont i slemhinnorna. Tampong kände jag alltid av på något sätt. Binda är helt uteslutet och jag har hatat att ha binda efter förlossning.
    Candida skrev 2011-06-24 00:09:14 följande:
    Bellamorte: Vilket hormonellt preventivmedel ska man prova om man vill slippa mens helt? Har du provat något sådant? *undrar*
    För att helt slippa mens kan hormonspiral vara ett alternativ. Det kan ta runt 6 månader innan mensen försvinner men sen uteblir dn oftast. Vissa p-piller har samma verkan men risken är att man får prova olika p-medel innan man hittar rätt.
  • helene306
    Anonym (cykloF) skrev 2011-06-24 09:45:38 följande:
    Klart man kan använda cykloF varje mens. Titta gärna i fass, på det där andra med samma innehåll som cykloF som doktorn skriver ut. Där kan man ta större dos av. När jag detoxa en gång å man skulle undvika socker och frukt, då minskade min rejällt kraftiga mens. Kanske det har ett samband eller så var det en tillfällighet.
    Har ni också så kraftig mens så ni blodar igenom bindor och igenom byxorna trots ofta byten?
    Jag får äckliga stora klumpar med blod också. Sängen är blodig på morgonen, ett helvete.
    Jag har med testat menskopp, men inte så förtjust i den, tyvärr. Som sagt pipen nyper en där nere och när den ska utvecklas så smäller det till, inte kul när man är känslig. Sen e det inte lätt att få den rätt in. Sen måste man ha en extra gryta till bara den<(iaf jag) Kokar ni den med era grytor som ni kokar mat i? Skulle vara äckligt äta middag hos er i så fall.
    Jag drar ut koppen nästan helt så den vecklar ut sig. Då slipper jag en ev. smäll. Fast jag har aldrig tyckt det varit obehagligt. Piggen klippte jag lite efter andra införandet och helt efter tredje. Sen des har jag inte känt av koppen ett smack.
    Jag har en egen gryta till min kopp. Iofs dör bakterier när man kokar så det är ingen fara att använda samma gryta men just i osmaklighetssammanhang låter jag koppen ha en egen
    Anonym (naturelle) skrev 2011-06-24 09:46:03 följande:
    Jag blir lite fundersam här. Bakterier kan *visst* fästa på ytor, så jag skulle inte hävda att det inte kan börja växa bakterier på en menskopp. Men det kanske räcker att man kokar den varje kväll?
    Funderar på att testa menskopp, men har inte "tagit mig i kragen" ännu för att köpa en. Cool

Jag har också väldigt riklig mens. Men jag förstår jag nog inte varför man vill bli av med mensen helt genom att använda p-medel? Hur gör ni sedan när/om ni vill bli gravida? För många kvinnor dröjer det jättelänga innan kroppen ställt in sig på sitt "vanliga jag" utan hormonella p-medel...?! Har ni funderat i de banorna? Därmed inte sagt att det måste vara så för alla kvinnor, men om man vill ha barn kanske man får vara beredd på att det kan dröja innan man lyckas om man använder hormonella p-medel i så pass höga doser att de tar bort mensen helt? Hoppas nu ingen känner sig påhoppad, för det är absolut inte min mening. Men det är sällan de här tankarna förs fram, och jag tycker det är viktigt att våga ta upp frågan... Oskyldig
    Jag kokar den inte varje kväll utan efter varje avslutad mens. Vist kan man koka varje dag om man vill det men jag tycker det räcker med tvål och vatten under tiden. Läste på mkopps hemsida, koppen har en lägre grogrund för bakterier står det men jag har för mig att jag läst någonstans (när jag beställde min) att silicon inte är någon grogrund för bakterier.

Personligen tröttnade jag på allt vad p-medel heter för ca 7 år sen. Sen ville vi skaffa barn. Efter barn testade jag Cerazette, blev skogstokig och valde kopparspiral. Aldrig mer hormoner för mig, de ställer bara till det i kroppen. Det är individuellt hur snabbt kroppen kommer igång efter avslut med p-medel. En del blir gravida innan de ens fått sin mens (ägglossning kommer ju först) och för en del dröjer det. När vi skulle skaffa andra barnet tog det 14 månader och då hade jag haft kopparspiral innan, alltså något som inte påverkar kroppen. Efter 14 års p-pillerknaprande kom första barnet efter 9 månader men då resonerade vi "blir det så blir det". Ingen koll på något utan vi bara lät det vara. Jag håller helt till fullo med att man ska skippa hormoner så långt det går. Många vet inte hur mycket det ställer till det i kroppen. Jag insåg det först efteråt. När jag var 15 och började med p-piller hade jag världens värsta mensvärk och blödde som en gris. P-pillren dämpade detta. Nu blöder jag lagom tycker jag och har ingen mensvärk alls trots kopparspiral.
  • helene306
    Candida skrev 2011-07-01 13:58:17 följande:
    Du det är la jättebra det, jobbigt att springa på dass hela tiden med fullt nerblodade bindor och tamponger
    Har du tagit upp detta när du varit på mvc eller gyn? Att du blöder så otroligt mycket. En del kvinnor kan behöva en skrapning för att få minskade blödningar.
  • helene306
    Candida skrev 2011-07-02 16:52:50 följande:
    Jag har haft en skrapning (abort) och det har blivit mycket värre sedan dess. Ont i svanken, problem med magen. You name it! Har du hört av en barnmorska att det skulle hjälpa menar du? (Jag tror min livmoder gick sönder när de skrapade mig).

Alltså jag fick cyklopron utskrivet av min gyn tillsammans med exlutena. Jag har inte börjat med nån av dem än (hämtade ut dem för några dagar sedan).

Cyklo får jag vänta med till nästa mens, för nu har jag slutat blöda för denna gången. Jag är osäker på om jag ska börja med minipiller eftersom jag är orloig för att må sämre och få urinvägsinfektioner och så. Sedan så vet inte jag och sambon om vi vill fortsätta tillsammans nu efter aborten, så skulle jag börja med dem skulle det bara vara för att slippa mensen. Men samtidgt så kanske jag träffar någon ny eller att det löser sig med sambon och vi börjar planera barn och då känns det ju dumt att man har stoppat i sig massa jox som kan ställa till det.

Men cyklo ska jag prova nästa mens i alla fall
    En läkare tog upp detta i samband när jag haft kraftiga blödningar. Skulle det upprepas/fortsätta sa hon att de kan skrapa livmodern för att minska blödningar. Jag har aldrig varit i behov av det men det nämdes.
    Men vad tråkigt att du fått såna besvär efteråt! Så ska det ju inte vara. Om livmodern skadats skulle du säkert få inflammation. Fick du antibiotika efter? Jag är dålig på sånt här men en läkare perforerade min livmoder (i snittet efter förlossning) och det gjorde inte direkt ont men för säkerhets skull fick jag 3 dagars penicillinkur.

Minipiller innehåller så låg dos så skulle du/ni vilja skaffa barn i framtiden ska det kunna gå att bli gravid direkt när man slutat med piller. Hur snabbt det går är ju olika. Jag har kompisar som inte ens fått mens efter pillerstopp och blivit gravida direkt. För andra har det dröjt. Jag som haft kopparspiral, inget som ska kunna ställa till det i kroppen har det ändå tagit tid för. Men så konstaterade en gynläkare att jag hade tidig ägglossning också. Inte undra på att det tog tid Jag har testat Cerazett och efter den upplevelsen vill jag inte ha med hormoner att göra.
    Det är bara du som kan bestämma. Har du så rikliga blödningar tycker jag du borde testa för att se om det minskar eller försvinner helt.
  • helene306
    Candida skrev 2011-07-03 16:13:36 följande:
    Ja, jag fick infektioner bland annat bakteriell vaginos, och det var väldigt mycket antibiotika innan det gick över. Just nu har jag mensvärk trots att jag inte har mens, samt "tandläkarborrensmärta" i korsryggen/svanskotan. Jag kan inte gå på toaletten normalt för det gör ont när jag krystar, samt att tarmarna inte riktigt funkat som de ska efter aborten. Nu under mensen var det helt katastrofalt och hela magen svullnade upp...

Jag ville bli remittrad till Endometrioscentrum eftersom jag har alla symtomen, men min gyn sa att det gjorde hon inte. Hon gav mig bara namnet på en annan gyn, men jag nöjjer mig inte förrän jag blivit remitterad och fått det här uppkollat.

Du menar du hade kejsarsnitt? Men då syr dom ihop livmodern efter (vilket är bra!) Bra att du fick antibiotika efter. Om de har perforerat livmodern efter skrapning, så är det ju ingen som gått in och sytt det. Jag kan i efterhand känna att jag skulle ha satt in en kopparspiral, får då hade jag inte behövt vara igenom den här aborten. Hormoner har aldrig riktigt funkat för mig, eller rättare sagt: Jag provade Desolette p-piller 1999 och jag DOG NÄSTAN. Jag vet inte om jag skulle ha fått en blodpropp om jag fortsatte med dem, men jag blev så matt att jag inte kunde resa mig ur sängen och blev sängliggande i flera veckor. Jag ringde ungdomsmottagningen men de sa att jag bara skulle fortsätta ta dem. Jag fick så att det svartnade för ögonen några gånger, jag kommer ihåg särskilt en gång när jag stod på busshållplatsen, och skulle kliva på bussen. Jag reste mig från bänken och allt blev svart, jag blev yr och fick sätta mig på bänken igen. Jag kunde inte kliva på bussen. Desolette har samma hormon som Cerazette, fast dubbelt så hög dos plus ett hormon till. Utöver det så kräktes jag, jag kunde inte behålla någon mat jag åt över huvud taget och tappade jättemycket i vikt, jag var tvungen att sluta röka för jag kräktes även av cigaretterna (fast jag fick röka för barnmorskan samtidigt som jag tog tabletterna). Jag fick panikångestattacker hela tiden, fast jag viste inte vad panikångest var eftersom jag aldrig haft det innan tabletterna. När de värsta biverkningarna hade lagt sig så blev jag istället helt apatisk, och drabbades samtidigt av en kraftig infektion i underlivet som gjorde att jag åkte och testade mig på en könsmottagning, där man konstaterade aggressiv svampinfektion och en könssjukdom som jag fick antibiotika mot. Då gjorde jag så att jag slutade med Desolette, och blödde i flera månader samtidigt som jag hade aggressvi svamp som bara blev värre av receptfria preparat och det gjorde ont bara att sitta på en stol i skolan. Sedan dess har jag inte vågat prova hormoner igen.

Hur tyckte du det lät?
    Men herregud ...

Min erfarenhet av p-piller och barnmorskor är att de hela tiden säger att man ska fortsätta äta eftersom symtom kan försvinna efter de magiska 3 månaderna. Jag fick rejält kraftiga humörsvängningar av Cerazette men bm tyckte att jag skulle fortsätta ändå. Jag slutade efter 2½ karta och blev mig själv igen. Jag kan säga så här: det är ett under att maken inte lämnade mig.

Om du mår så som du beskriver skulle jag personligen inte våga ta hormoner heller. Jag vågade inte ens testa hormonspiral pga humörsvängningarna även om hormonspiral verkar lokalt i livmodern.

Men, allt skit du drabbats av, bakteriell vaginos, svampinfektion. Det måste behandlas och utredas. Sen undrar jag vad som kan ha gått fel under aborten om du har så förbannat ont nu i efterhand? Så ska det ju inte vara alls! Sånt här är ju inte något en bm kan behandla, det är gyn du ska söka.
    Ja, jag har blivit snittad och det var snittet som läkaren perforerade. När jag satte in kopparspiral fick jag göra det under lätt narkos sen.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga? Jag tycker bara det känns så lustigt att du inte får hjälp med dina besvär. Just endometrios och svampinfektioner har jag läst att en del blir bättre om de äter lågkolhydratkost. Socker är något som svampar gillar (det där lät konstigt ).
Svar på tråden Cyklo-F