• Insatt

Cyklo-F

Jag har testat Cyklo-f och innan det blev receptfritt hade jag Cyklokapron (samma sak) utskrivet av läkare. Det tog jag då varje månad och det reducerade verkligen blödningarna. Tydligen fungerar det så att det påverkar ett ämne som har att göra med blödningsbenägenheten i livmoderslämhinnan. Nu är min mens av ok mängd tack vare p-medel (Nuvaring) och jag slipper ett HB-värde som svajar mellan 85 och 95.
    Menskopp är ett annat tips.

• Insatt
    Candida skrev 2011-06-23 23:08:22 följande:
    Hur gör du med rengöring av menskoppen, kokar du den i en kastrull efter varje menstruation eller bara du tvättar och spritar den??

Känns det jobbigt att byta den? När jag hade pessar så var det lite blodigt när man hällde ut blodet vill jag minnas...

Men herregud vad ekonomiskt! Sånt här villö man ju inte lägga pengar på! Jag lägger säkert några 100 i månaden på tamponger och trosskydd, samt lactal gel eftersom jag är så torr efter mens pgav tampongerna
    Jag följer instruktionerna och tvättar den med mild tvål och vatten vid varje gång jag tar ut den samt efter mensen är slut. Sedan när jag får mens kokar jag den i kastrull 5 minuter så att den är steril och klar precis när jag ska ha den. Jag brukar ta ut den när jag sitter på toa så jag slipper spill, men visst kan det vara lite pilligt. Särskilt eftersom jag inte är den smalaste bruttan i stan. Lactalgelen kan man dessutom använda med menskopp om man vill vara extra snäll mot mufflamentet. Jag brukade innan använda ELLEN-tamponger så jag gillar det :)
  • Insatt
    Gwempa skrev 2011-06-24 00:02:33 följande:
    Jag gav upp min menskopp efter några tester. Tyckte den va ofräsch o man känner sig obekväm med den. Den känns ju betydligt mer än en tampong, oavsett hur rätt/fel man satt in den. Sen är det som sagt lite äckligt att ha blodbad stup i kvarten.

Men en fråga till er som använder dem. Hur ofta tömmer ni dem när ni blöder mycket (första dagarna)? O hur ofta skulle ni fått byta tampong dessa dagar om ni haft det?
    Jag har aldrig testat menskopp med min vanliga mens (utan hormonellt p-medel) så det är svårt att svara på, men jag tror att jag hade fått byta mer sällan än jag gjorde då vilket var största tampongen och största bindan en gång i timmen för att inte blöda igenom. Fy fan, ångestminnen från 6:an och högstadiet Rynkar på näsan
    Men oavsett DET brukar jag tömma den morgon, middag och kväll, men då inte för att den är överfull utan för att jag känner för det.
  • Insatt
    Candida skrev 2011-06-24 00:09:14 följande:
    Bellamorte: Vilket hormonellt preventivmedel ska man prova om man vill slippa mens helt? Har du provat något sådant? *undrar*
    Jag har en skum biverkning av min p-ring Nuvaring som gjort att jag inte haft mens sedan november 2009 (fast jag fick lite nu i maj), men det är ju inte normalfallet! Annars har mina systrar som också är storblödare blivit blödningsfria av hormonspiral. Har hört att p-stav och p-spruta kan funka på samma sätt.
  • Insatt
    helene306 skrev 2011-06-24 08:58:09 följande:
    Vi är olika men jag ser inte hur en kopp kan vara ofräsch? Den drar inte till sig bakterier som en tampong eller binda gör. Blodig kan man bli även när man byter tampong/binda. Synd att du inte blev nöjd för det är ett ypperligt mensskydd! Om den känns är det fel, antingen har du för stor eller för liten kopp eller satt in den fel. Jag har aldrig känt av min kopp, inte efter att jag klippte av piggen vill säga.

Jag kan tömma den varannan timme när jag blöder som mest. Oftast tömmer jag morgon, lunch och kväll. I slutet av mensen morgon och kväll. Om jag skulle använt tampong skulle jag fått byta minst var 3:e timme och känna obehag vid införande och uttag. Jag får jätteont i slemhinnorna. Tampong kände jag alltid av på något sätt. Binda är helt uteslutet och jag har hatat att ha binda efter förlossning.
    Candida skrev 2011-06-24 00:09:14 följande:
    Bellamorte: Vilket hormonellt preventivmedel ska man prova om man vill slippa mens helt? Har du provat något sådant? *undrar*
    För att helt slippa mens kan hormonspiral vara ett alternativ. Det kan ta runt 6 månader innan mensen försvinner men sen uteblir dn oftast. Vissa p-piller har samma verkan men risken är att man får prova olika p-medel innan man hittar rätt.
    Jag säger samma sak, jag känner inte av koppen förutom den lilla piggstump jag anser mig fortfarande behöva, eftersom jag har mens så sällan och därför inte tycker mig ha full möjlighet att lära mig hantera koppen utan pigg.
  • Insatt
    Anonym (naturelle) skrev 2011-06-24 09:46:03 följande:
    Jag blir lite fundersam här. Bakterier kan *visst* fästa på ytor, så jag skulle inte hävda att det inte kan börja växa bakterier på en menskopp. Men det kanske räcker att man kokar den varje kväll?
    Funderar på att testa menskopp, men har inte "tagit mig i kragen" ännu för att köpa en. Cool

Jag har också väldigt riklig mens. Men jag förstår jag nog inte varför man vill bli av med mensen helt genom att använda p-medel? Hur gör ni sedan när/om ni vill bli gravida? För många kvinnor dröjer det jättelänga innan kroppen ställt in sig på sitt "vanliga jag" utan hormonella p-medel...?! Har ni funderat i de banorna? Därmed inte sagt att det måste vara så för alla kvinnor, men om man vill ha barn kanske man får vara beredd på att det kan dröja innan man lyckas om man använder hormonella p-medel i så pass höga doser att de tar bort mensen helt? Hoppas nu ingen känner sig påhoppad, för det är absolut inte min mening. Men det är sällan de här tankarna förs fram, och jag tycker det är viktigt att våga ta upp frågan... Oskyldig
    För mig har det som sagt var bara blivit en ovanlöig biverkning, men eftersom jag i övrigt är sååå nöjd med Nuvaring vill jag inte byta. Skulle jag mot förmodan vilja bli gravid snart borde det inte bli några problem. Alla mina systrar har blivit gravida direkt efter att de tagit ut en hormonspiral. En av dem hann inte ens få mens innan på 3 av sina barn.  Och skulle det ändå inte hända nått, ja då får jag väl vara utan barn tills det händer nått eller helt.
  • Insatt
    Kiicki skrev 2011-06-24 09:53:24 följande:

Efter mitt andra missfall fick jag rikliga mensturationer och fick då tranexamsyra utskrivet. Det funkar jättebra, äter 2tabletter 3ggr de första dagarna. De är även ett billigare alternativ som kostar ca 150kr för 100st.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....

Ok! Ännu ett läkemedel som är samma sak (alltså samma verksamma substans) som Cyklo-f då. Bra att det finns lite att välja på :D
Svar på tråden Cyklo-F