• saarvitossan

Vår dotter heter Nora

Fan, på senare tid har jag börjat fundera över ifall vi var dumma i huvudet som gav namnet Nora till vår tjej, idag 7 månader.

Naturligtvis är vi, och var även då, medvetna om att Nora rimmar på tråkigheter, som tex Snora och, gud nåde den ungen som får för sig att kalla henne det, h*ra. Vi resonerade dock att man inte kan tänka så, att barn är jävliga oavsett vad, att vi inte kan sopa mattan för henne föralltid osv osv. Att det helt enkelt handlar om att göra sin unge till någon som inte blir retad för h*ra eller snora.

Nu, efter 7 månader, har vi blivit lite smått panikslagna över namnvalet. Vi älskar det, men har redan fått lyssna till "skämtsamma" rim ett par gånger. Det svider i hjärtat och jag undrar om vi gjort henne en extrem otjänst genom att döpa henne till Nora?

Vi har tom övervägt att byta namn på henne helt, men känner att det är helt sjukt att behöva göra det av rädsla, och dessutom efter 7 månaders Nora-kärlek :)

Idén om att lägga till Li i slutet, som NoraLi, känns okej. Då blir hon ändå Nora, men kanske slipper öknamn, även om hon blir kallad Nora...AAAH, hjälp mig. Jag inser att jag framstår som väldigt vek och känslig, men det gör inget ^^

Heter du Nora? Ditt barn, eller någon annan i din närhet? Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Vår dotter heter Nora
  • saarvitossan
    k girl skrev 2011-06-24 10:41:19 följande:

Det är väl skillnaden: att i det ena fallet sägs det kärleksfullt. Ungefär som om man skulle säga min älskade skitunge. Och en sak, händer det igen, säg ifrån på skarpen. Du vill ju att hon ska lära sig att det inte är ok att kränka henne. Visst är det läskigt att vara förälder? Det gör ont i hjärtat när man tänker på att ens barn ska bli sårad och ledsen.

Precis som du säger, och jag vet att det är kärleksfullt hon menar. Det är oerhört obehagligt måste jag säga, skär i mig när jag tänker på allt som väntar den lilla parveln.
    FruSen skrev 2011-06-24 10:41:16 följande:
    Jag tycker Nora är jättefint!!
    Nora ligger i topp på namnförslagslistan om vi får en till dotter!

Undrar också hur gamla de personerna är som "rimmar" och retas med en liten bebis?!

När jag gick i skolan hade jag många klasskamrater som hette Linda (binda) Jens(mens) Anna(panna) osv osv osv och ingen blev retad på så vid. Alltså genom det som rimmade på namnet.
    Fler Noror till världen!

Nej men så är det förhoppningsvis. Det är just känslan av att man kanske "bjuder" på fjanterier som känns för oss, att vi har gjort henne en otjänst liksom.
  • IngvarIsbjorn

Nora är ett jättefint namn, tycker inte att du ska oroa dig i förtid.  

Namnet i sig är nog inte det som gör att ett barn blir retat, en bekant till mig blev kallad Veronica-tonica som liten, men det var ett så lamt rim att hon inte ens tog illa upp Obestämd

• saarvitossan
    varfördåför skrev 2011-06-24 10:43:10 följande:
    som alla andra säger, vill folk retas pga namn så gör dom det även om det inte går att rimma på det med "riktiga" ord. Jag tror inte att ett Li i slutet skulle rädda henne heller, då får hon heter Snorali om någon kommer på att det skall rimma på snora.

Jag håller med er i första tanken, man kan inte tänka på vad alla namn rimmar på då får ni ju inte ta Ida, Sara, Frida.. osv.. Nora är inte bättre eller sämre än andra namn ur det perspektivet, men jag kan nog tycka att det är bättre ur andra perspektiv dock

Vi har en Junie och folk säger ofta, "hej Junie, juli, augusti" till henne.. väldigt moget.
    Men hur hanterar ni det? Jag har svårt att se mig själv lugn och pedagogisk om jag Nora kom hem och berättade att någon liten skit har börjat kalla henne Snora.
  • saarvitossan
    IngvarIsbjorn skrev 2011-06-24 10:46:10 följande:
    Nora är ett jättefint namn, tycker inte att du ska oroa dig i förtid.  

Namnet i sig är nog inte det som gör att ett barn blir retat, en bekant till mig blev kallad Veronica-tonica som liten, men det var ett så lamt rim att hon inte ens tog illa upp Obestämd
    Haha Veronica-tonica var kreativt måste jag säga. Lite smått desperat kanske.
  • sevgilim

Min dotter heter Nora
    Jag tycker att de är ett vackert namn, och jag har inte hört någon säga något illa om namnet ännu, på fem år.

Jag heter Anna och kunde ju som barn höra, "Anna panna stekte fläsk" osv... Spelar ingen roll vad man heter

• varfördåför
    saarvitossan skrev 2011-06-24 10:47:03 följande:
    Men hur hanterar ni det? Jag har svårt att se mig själv lugn och pedagogisk om jag Nora kom hem och berättade att någon liten skit har börjat kalla henne Snora.
    hon är så liten ännu, och dte är mäst vuxna släktingar som säger det, men då hon börjar förstå så kommer jag att säga typ "snälla, säg inte ås till henne, jag tror inet att hon uppskattar det" och då räknar jag med att de förstår det eftersom de är vuxna. Men får jag höra att hon är ledsen på skolan eller dagis eller så för att ungarna är taskiga så kommer jag väl att reagera som på alla andra taskigheter, prata med fröken om att hålla extra koll och öronen öppna, och med dottern för att stärka hennes själförtroende och självkänsla så att hon kan känna att de är de som har problem och inte hon
    nepp... kan inte stava... sorry!
  • Michisen

Mina barn heter inte Nora och jag kallar dem ändå för "Snoris" när de är snoriga... ;)

Nora är ett vackert namn tycker jag. Finns en Nora här på vår gård och mycket konstiga saker säger ungarna till varandra, men jag har aldrig hört någon kalla Nora för annat än Nora!

• fluu

Tycker inte ni ska lägga till något! Nora är ett väldigt fint namn. Jag känner en Nora och hon får alltid massa positiva kommentarer om sitt namn. Aldrig att hon blivit kallad för något dumt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Maxbox

Vill bara säga att för mig är Nora ett av de vackraste namnen. Ville att hon skulle heta det från början, men min man har dåliga associationer till namnet - därför blev det inte det. Lär er dotter att bära sitt namn med stolthet! Man kan rimma på de flesta namn och retas om man vill för massa saker. Är det inte namn så är det glasögon, eller för att man är kort eller vad som helst.

Svar på tråden Vår dotter heter Nora