• saarvitossan

Vår dotter heter Nora

Fan, på senare tid har jag börjat fundera över ifall vi var dumma i huvudet som gav namnet Nora till vår tjej, idag 7 månader.

Naturligtvis är vi, och var även då, medvetna om att Nora rimmar på tråkigheter, som tex Snora och, gud nåde den ungen som får för sig att kalla henne det, h*ra. Vi resonerade dock att man inte kan tänka så, att barn är jävliga oavsett vad, att vi inte kan sopa mattan för henne föralltid osv osv. Att det helt enkelt handlar om att göra sin unge till någon som inte blir retad för h*ra eller snora.

Nu, efter 7 månader, har vi blivit lite smått panikslagna över namnvalet. Vi älskar det, men har redan fått lyssna till "skämtsamma" rim ett par gånger. Det svider i hjärtat och jag undrar om vi gjort henne en extrem otjänst genom att döpa henne till Nora?

Vi har tom övervägt att byta namn på henne helt, men känner att det är helt sjukt att behöva göra det av rädsla, och dessutom efter 7 månaders Nora-kärlek :)

Idén om att lägga till Li i slutet, som NoraLi, känns okej. Då blir hon ändå Nora, men kanske slipper öknamn, även om hon blir kallad Nora...AAAH, hjälp mig. Jag inser att jag framstår som väldigt vek och känslig, men det gör inget ^^

Heter du Nora? Ditt barn, eller någon annan i din närhet? Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Vår dotter heter Nora
  • MansonDust

Min ena dotter heter Ninja & har faktiskt bara hört ett "Haaaaaajjaa!!" & det från en VUXEN. Inga barn reagerar egentligen, mer "Ninja? Coolt!!" & kanske nåt om Ninja Turtles & att det "nästan är samma & det är coolt!" Inget mer. Andra dotter heter Star - samma där, nästan inget. Nåt barn sa nåt om Stars Wars men det var bara en gång. "Det är klart du heter Star, det är ju jättevackert!" har hon fått höra många gånger.

Min son heter Seven. Där har jag inte hört nåt än.

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • anayia

Nora är ett jättefint. Tycker abslout inte du ska ändra.

• singstar76

Försök bara att pränta in i ditt barn att hon faktiskt inte behöver svara när någon säger nåt annat än Nora eftersom hon inte heter det.

Så brukar jag säga till "mina barn" (jobbar på förskola) när dom kommer och säger att den och den säger det och det till mig.."Du behöver inte lyssna på dom för du heter ju inte det!"

Gott självfötroende, god självkänsla är nog det bästa man kan ge sina barn när det gäller att stå emot mindre gliringar. Så att det inte bekommer dom. En smula självironi är dock oxå bra att ha kanske, men är svårare att förmedla till små barn naturligtvis.

• Premismamma

Min dotter heter oxå Nora. Har inte upplevt att det skulle vara negativt. Möjligtvis att farmodern tyckte att det var för like Mora eftersom hon bor där. 

Kallar henne för Norisen i bland.  

• LivL

NoraLi är FULT, och blir ännu fulare om hon döps till det pga. att ni inte kan sträcka på er.

Nora däremot är jättefint. Grejen är den TS, att vad du än döper barnet till så finns det alltid ett "lustigt" rim. Det kan ju lika gärna bli HoraLi...
    Så låt det vara, Nora är jättefint tycker jag.

• Saralito

Jag tycker också att Nora är jättevackert och hade det med på min topp fem-lista inför bebis ankomst. Hon blev dock en Märta, och jag har oroat mig en del för rimmen det kan inbjuda till med. Men som så många andra redan sagt; vill barn retas hittar de något att rimma på oavsett namn. Var stolta över det ni valt, för det är hemskt fint. Norali däremot låter hemskt märkligt tycker jag.

• MansonDust

Man kan rimma på många namn. Och kan man inte hitta ett "bra" rim till ett namn så finns det annat att retas för om man nu verkligen vill reta någon. Tro mig!

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Fru Sveden

Jag ångrade mitt val av namn på andra sonen. Kan heter Kevin och vet inte hur många som kommenterat att det är ett WT-namn. Jag funderade på att byta ett tag just pga detta, men hade då bytt till Dexter och det är ju också WT-namn enligt dom som använder det uttrycket. Hatar fördomsfulla vuxna människor...

• förvirrande

Jag har också en Nora, hon ar 11år. Nora rimmar också på flora Jag sager som många andra att vill ungarna retas så gør de det oavsett namn. Nej, behåll namnet - det ar ju det vackraSte namn som finns.

• LivL
    förvirrande skrev 2011-06-24 22:23:07 följande:
    Jag har också en Nora, hon ar 11år. Nora rimmar också på flora Jag sager som många andra att vill ungarna retas så gør de det oavsett namn. Nej, behåll namnet - det ar ju det vackraSte namn som finns.
  • mg79

Älskar namnet Nora, men har tyvärr fått lägga det åt sidan till en framtida dotter eftersom jag bor i Småland (här kan ju ingen uttala Nora vettigt...Obestämd )

Behåll det på er dotter - utan tillägg - det är jättefint! Glad 

• Busbellan

Jag bör med i Småland och dottern heter Nora dock pratar både hon och jag med rullande r

Mamma till Nora, August och Ella
  • mg79
    Busbellan skrev 2011-06-25 00:07:30 följande:
    Jag bör med i Småland och dottern heter Nora dock pratar både hon och jag med rullande r
    Haha, så bra! Tyvärr gör inte min sambo det.. 
  • Busbellan
    mg79 skrev 2011-06-25 10:24:19 följande:
    Haha, så bra! Tyvärr gör inte min sambo det.. 
    Inte min sambo heller
    Mamma till Nora, August och Ella
  • SysterEmelie

Jag tycker namnet Nora är superfint, dock bor jag i Nora så det skulle nog bli lite konstigt om jag döpte min dotter till det :) ha kvar det för gudsskull. Ni valde det ju av en anledning. Eller hur? :)

• bastardized

Äh, Nora är fint och jag tycker det vore synd att byta ut det mot något mer mainstream.

Svar på tråden Vår dotter heter Nora