• Aniko

Hur lång tid mellan graviditeter?

Nån som vet om det finns en lägsta tid som bör gå mellan graviditeterna?
    Har googlat men inte kunnat hitta svar.

Jag födde barn i slutet av april, vårt andra barn, men det tog 2,5 år innan vi lyckades bli gravida. Och det är 7,5 år mellan våra barn vilket jag egentligen tycker är för långt.

Jag är jättesugen på en bebis till men känner mig lite stressad för jag fyller 36 i sommar. Jag vill inte vänta för länge med att försöka bli gravid igen för tänk om det tar 2,5 år även denna gången (eller längre!) Och risken för missfall med mera ökar med åldern...

självklart vet jag att det finns risker för svartsjuka om man har tätt mellan barnen och att det är mycket arbete med två småbarn men jag kan inte hjälpa att jag är sugen igen

Kanske måste man vänta minst ett år tills kroppen återhämtat sig? 

• Svar på tråden Hur lång tid mellan graviditeter?
  • adrift

Jag kommer ha 16 månader mellan våra små när bebis ska komma å kan ärligt säga det är tungt å jobbigt för kroppen å hade nog känts lättare om ja väntade för min kropps skull ..

• Aniko

Mm, min svägerska har drygt 18 månader mellan sina barn och hon klagade på att hon hade enormt ont i ryggen, foglossning och var mycket tröttare under andra graviditeten än under den första. Och hon har fullt upp med barnen nu för de bråkar ofta och är svartsjuka på varandra. Så det har avskräckt mig lite grann...

Ingen annan? 

• Liniz77

Jag har 18 månader mellan mina två första. Rätt jobbigt första år, men idag är de 7 o 9 o jag ångrar inte en sekund! När de var 5 o 7 kom en lillasyster. Jag tycker det är fantastiskt mysigt att ha de stora o se hur den minsta tyr sig till dem. O de är t ovärderlig hjälp. Vår minsta är snart 26 månader o om 10 dagar föds lillasyster. Det ska bli somnande att se hur deras relation utvecklas. Vi skaffar en fyra för att trean ska ha det som de stora hade/har. Fast gjorde det lite lättare för oss med lite större ålders skillnad.

• Aniko
    Liniz77 skrev 2011-06-26 00:30:17 följande:
    Jag har 18 månader mellan mina två första. Rätt jobbigt första år, men idag är de 7 o 9 o jag ångrar inte en sekund! När de var 5 o 7 kom en lillasyster. Jag tycker det är fantastiskt mysigt att ha de stora o se hur den minsta tyr sig till dem. O de är t ovärderlig hjälp. Vår minsta är snart 26 månader o om 10 dagar föds lillasyster. Det ska bli somnande att se hur deras relation utvecklas. Vi skaffar en fyra för att trean ska ha det som de stora hade/har. Fast gjorde det lite lättare för oss med lite större ålders skillnad.
    Vad omtänksamt av er att ni tänker på att trean ska ha samma relation till ert yngsta barn som de två äldsta!
    Fast hos oss skulle det inte gå eftersom jag bara har 2 barn. Så om vi får ett tredje barn kommer kanske de 2 yngsta att ha nära relation medan vår äldste son blir utanför. Han är ju bra mycket äldre och då skulle jag tycka synd om honom.

Eller så kanske han inte bryr sig så mycket då utan har sina kompisar att ty sig till (förhoppningsvis) samt kusiner som han har i samma ålder som honom! 
  • Aniko

Jag är nog sugen ändå tror jag! Men BM försökte verkligen att avråda mig på efterkontrollen och ge mig dåligt samvete för att jag inte vill börja med preventivmedel. Jag är inte ett dugg sugen på att stoppa in spiraler i min kropp och borde väl själv få avgöra om kondom är det bästa för oss eller ej.
    Man blir ju inte yngre... tror vi kommer börja försöka så smått rätt så snart ändå. Har inte ens fått mensen tillbaka och vad är det som säger att vi blir gravida direkt?

MEN! jag tror inte min arbetsgivare skulle bli så glad. Och kanske inte mina kollegor heller 

• Koppkaka
    Aniko skrev 2011-06-26 00:42:09 följande:
    Jag är nog sugen ändå tror jag! Men BM försökte verkligen att avråda mig på efterkontrollen och ge mig dåligt samvete för att jag inte vill börja med preventivmedel. Jag är inte ett dugg sugen på att stoppa in spiraler i min kropp och borde väl själv få avgöra om kondom är det bästa för oss eller ej.
    Man blir ju inte yngre... tror vi kommer börja försöka så smått rätt så snart ändå. Har inte ens fått mensen tillbaka och vad är det som säger att vi blir gravida direkt?

MEN! jag tror inte min arbetsgivare skulle bli så glad. Och kanske inte mina kollegor heller 
    Skit i vad din arbetsgivare och dina kollegor skulle tycka. Det är ditt liv, och du kan inte få sparken för att du får barn!
    Under mitt hjärta nu, finns en liten du <3 BF 110822
  • challis777

För oss tog det 7 år att bli gravida och få barn så vi startade när sonen var 8 månader med nya försök och både jag och läkarna blev väldigt förvånade att det gick på bara pergotime och på bara 4 försök den gången. Första var efter 5 ivf. Så de är 1 år och 9 mån mellan dem.
    Sen vara jag in på koll och fick veta att jag inte har ägglossning men när dottern  var 8 mån blev jag spontant gravid! Så nu är jag i v. 25, helt otroligt

Jag fyller 34 i sommar. Så jag förstår precis hur du känner, med åldern mot sig samt att det kan ta tid att bli gravid. Jag kan säga att för oss går det jättebra, barnen leker bra ihop och vi ser fram emot tredje, trots att det blir tätt mellan dem.
     Så mitt råd är att du ska försöka igen nu, jag håller tummarna för att det ska lyckas, och OM det skulle lyckas på en gång så tycker jag inte att det blir för t!ätt mellan dem ändå.

Kan tillägga att jag också var nervös för var kollegorna skulle säga, så jag berättade inget förrän jag var i v. 18... Fick en del grattis och en del "stackars dig, du kommer få fullt upp" kommentarer...

Lycka till

• lindasvea

Min son var 7 mån när jag blev gravid igen. Har varit kämpigt, men dom har otroligt stor glädje av varandra! :)

Svar på tråden Hur lång tid mellan graviditeter?