Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

1½ års trots???

Först och främst så är det ingen trots i den här åldern utan de har en väldigt jobbig utvecklingsfas och de har börjat utveckla en egen vilja och egen integritet som frösöblomster skrev. Ett eget jag. Det märks tydligen därför att de alltid blir nöjda när de får som de vill. Det blir inte ett äldre barn som på riktigt testar gränserna.

Dessutom är det tiden då behovet att utforska fortfarande är mycket starkt, kanske starkare än någonsin. Upptäckarglädjen är alltså biologisk och handlar inte om trots, utan är ett grundläggande behov för att de så småningom ska lära sig hur världen fungerar. Det gäller också då de förstör (vill förstöra) dyra saker...

Håller med frösöblomster att man måste bekräfta barnets känsla. Det är jättemycket ilska och frustration som kommer till utlopp i den här åldern, vår dotter hade sina värsta utbrott efter 1½ år och hon kunde skrika och vara helt utom sig i närmare en timme ibland... affektutbrott ska man inte ignorera, man ska trösta om barnet vill ha tröst, hålla om och finnas tillgänglig allt beroende på vad barnet visar att han eller hon behöver. Går det öht att prata med barnet så bekräftar man i ord, ja jag ser att du blev väldigt arg osv. Blir barnet okontaktbart så sitter man och håller om eller sitter intill barnet och väntar ut utbrottet. Känslorna måste få utrymme också, och få finnas där.

• vittra
    PruttPottan skrev 2011-06-26 12:31:55 följande:
    Trots eller vad det nu är så tycker jag det är bra med konkreta råd.

Sitter du och kramar ditt barn när det har bajs upp till öonen för att det sparkas och beter sig menar du?

Måste säga att vår son inte lider av enbart det egna jaget, han pendlar mellan attt förstöra saker, slåss, trotsa och det egna jaget.. Ibland hjälper inget.

Hur föreslår du att man handskas med ilska vad det än beror på?
    Du låter väldigt bitter. Ursäkta att du inte fick någon personlig rådgivning.
    Jag riktade mitt svar till TS eftersom är hennes tråd.
  • vittra
    Lilla My21 skrev 2011-06-26 13:31:44 följande:
    Instämmer till fullo...

Vet inte hur andra tolkar trots en del anser ju att spädbarn och trotsar, för mig är trots en medveten handling, inte ilska och frustartion hos så små barn
    Precis
    Jag tycker det är skrämmande att det är så många som verkligen gör allt för att tolka barnets beteende som trots och/eller manipulation och medvetet jävelskap...
  • vittra
    PruttPottan skrev 2011-06-26 17:03:00 följande:
    Så 20-månaders barn kan inte känna frustration?
    Vart skrev hon det? Det var ju just det hon skrev att så här små barn ofta känner. Men frustration är inte samma sak som trots.
  • vittra
    PruttPottan skrev 2011-06-26 20:41:31 följande:
    Ja ursäkta om du uppöever mig som bitter men jag köper inte det där flumsnacket, du svarade ju inte på TS konkreta probleem heller som hon tog ett exempel på.
    Det tycker jag absolut att jag gjorde. TS har inget konkret exempel, men framförallt svarade jag på det hon skrev om ilska, utbrott och den sista och enligt mig viktigaste frågan om att hon inte KAN få en 1½ åring att sluta med det hon upplever som dåligt. Mitt inlägg var som sig bör ett komplement till de som redan hade skrivit då och en total upprepning är knappast nödvändig för att TS ska fatta vad som gäller.

Ber om ursäkt att du personligen tog åt dig av att jag inte svarade på det du tyckte att jag skulle svara på (sparkande vid blöjbyte?). Vår dotter var blöjfri i den åldern vilket jag väl får tacka gudarna för så problematiskt som det verkar vara, så jag har absolut ingen lust att bege mig in i en diskussion om när så här stora barn gillar att kladda runt i bajs... och jag anser inte heller att tyngdpunkten i TS inlägg låg på problematiska blöjbyten då hon bara som hastigast skrev att hon ofta sparkar (vilket barn gör inte det..?) utan just att hon tror att hon trotsar när hon inte lyssnar på nej och får utbrott.

Eftersom ditt problem är att det blir bajs överallt varenda gång ni ska byta blöja så har jag inget svar till dig. Det skulle i så fall vara att låta barnet bajsa på toaletten. Skriv en egen tråd om det så får du säkert massor av råd, tips och stöd helt för egen del!
Svar på tråden 1½ års trots???