k girl skrev 2011-06-26 12:56:57 följande:
Jamen så här. Jag har en son som (oftast) avskyr att byta blöja, framför allt när han har bajsat. Men byts det inte blöja inom relativt kort tid så får han sår i rumpan. Det har hänt några gånger och jag kan tänka mig att det ena obehaget kopplas ihop med det andra.
Jag gör så att jag förbereder honom: nu ska vi gå och byta blöja. Och det märks på hans reaktion vad jag kan och inte kan göra. Protesterar han när jag säger att vi ska byta blöja, då är det att ta av blöjan stående och skölja av honom under en kran som gäller. Det skulle faktiskt inte falla mig in att lägga honom på skötbordet hur mycket han än protesterade.
Om han blir arg för att jag inte förstår vad han menar, då upphör jag genast med det jag håller på mig och säger "vad vill du? Visa mamma vad du vill!" och då brukar han lugna sig. Och försöka visa vad han vill. Ibland fungerar inte det, när känslorna är upp och ner och ut och in. Jag antar att det är vad Vittra kallar affektutbrott, om än han faktiskt har ganska lindriga. Jag finns där, helt enkelt.
Och jag har faktiskt tagit upp min son i famnen när han hade bajs upp över öronen för att han blev så förtvivlat ledsen vid ett blöjbyte. Kläder går att tvätta.
Ja men här har vi ju konkreta tips! Tack!
Så i denna åldern ska man "curla" dem lite?
Det dä'r med att förebereda är ju jättebra och när jag tnker efter så är det så jag gör lite grann.
Vi gav sonen suppar för han var sjuk, men han HATADE det och det gick ut över krämen han var tvungen att ha i rumpan för att det inte skulle bli frätsår. När jag började visa och säga tydligt att det var KRÄM så blev det lugnare.
Nu har vi kunnat gå över till flytande alvedon ist som tuur är, men är det på nåt vis sådär du menar?
Att man får bajs på sig överallt kvittar ju om man är hemma, men kanske inte borta mitt i ett köpcenter :/
HUR löser man ilskan som resulterar i att han bits och slåss? Mina och sambons nya glasögon är redan trasiga och det är dem han kastar sig efter när vi försöker vara nära.