• Anonym

lånelöfte - två vuxna - en lön och en csn

vad har ni som är ett par utan barn där ena jobbar å tjänar 12000:- (8000kr efter skatt) och den andre studerar (2 år kvar, förskollärare = kommer lätt få jobb!) med fullt csn (8140kr in).

vad har ni kunnat få låna av banken. vi har en nästan en miljon att lägga osm handpenning... tittar på hus för ca 2,5 mille... dvs skulle behöva låna drygt/ca 1,5 mille... någon som fått igenom det under likande förhållanden? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 18:22
    lön på 10000 eller 12000 efter skatt då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-28 08:46
    vad har ni med bara en lön (+ ev en csn) fått i lån?

• Svar på tråden lånelöfte - två vuxna - en lön och en csn
  • Anonym

Helt vansinnigt att låna pengar på de premisserna, jag är ledsen, kan inte tänka mig att någon kommer att låta er göra det. För er egen skull så hoppas jag inte det iaf!

Varför tjänar den som jobbar så lite?? Jobbar du/partnern inte heltid?

• Anonym

kanske är lättare om han står ensam på lånen till att börja med då de räknar av x antal tusen per person.
    Borde inte vara några problem när ni har så mycket pengar till handpenning.

Jag vet en (då en ensam person) som tjänar ca 10 000kr efter skatt och fick låna 100% av lånet + handpenningen (fast men egemtligen inte får det jag vet..) och har lånelöfte på 1 miljon och blev erbjudenmer och att höja lånet genom att bara ringa ett tele samtal, så omöjligt är det inte. Kanske ska tillägga att den inte hade några andra lån. Så med eran handpenning ser jag det som fullt genomförbart

är det någon bank som säger nej så kolla runt med olika banker och säg att ni kan tänka er flytta över konton mm om ni får lån (om ni nu kan tänka er att göra det)

Lycka till!

• Anonym

kan tillägga att vi inte har några lån samt sparkonto på en bra slant (+ handpenningen)

är mest nyfiken om vi springer på det perfekta huset (det vi söker säljs inte i massor, ett visst område) tills dess bor  vi lugnt kvar i vår billiga lägenhet..
    om ett år är lönen upp i 18-19000kr... dålig ingångslön bara (lärlingslön)

tack att inte alla målar allt svart!!! tänker att just den bra handpenningen väger upp :) stolt över den. hihi

• Anonym

nr 9: vi har tittat på hus i 5-6 år och följt utveklingen i vissa områden och jag tycker du överdriver totalt!!

men så mkt i handpenning lär vi alltid minst få det vi lånat tillbka om vi tvingas sälja (planen e ju att bo i huset!)....hus i stockholm kommer inte gå ner till dryga millen - glöm det!!!!! tycker 2,5 mille e ett kap i stockholm (bra område, ca 20 min till city mm).. och i det området vi kollar ligger de billigare huset däromkring och har gjort det i flera år.... (+/- några hundra tusen)..

tyvärr e det nog svårt att den av oss som jobbar söker enskillt lån då vi e gifta... (då undrar väl banken varför vi inte skall bo ihop!) 

• Anonym

Gör en bokalkyl på en av bankerna. Nu i dagsläget ska man enligt bankerna klara upp till ca 7-8 % ränta.
    Saker som räknas in är ju också hur mycket driftkostnaderna för huset per år.

Csn räknas ju oftas inte som inkomst.  Det positiva är ju att ni troligen inte skulle behöva amortera de första åren.

En sak jag och min make fick höra från banken när vi lånade var att för varje 20 000 i inkomst så kunde man lna en miljon.

• Anonym

En del banker är benhårda på att båda två ska ha en fast inkomst. Vi vände oss till min "hemmabank" som jag haft mina sparpengar i hela mitt liv, och lönekontot sen jag började jobba. Vi hade en fast inkomst på 20 000 kr ut och en på a-kassa (a-kassan räknades inte in i beräkningarna), och fick låna max 1.7 miljoner. Slutade med att vi själva valde att bara låna 1.3 till ett billigare hus. De andra bankerna vi vände oss till ville inte låna ut ett öre.

• Anonym

jag har gjort en kalkyl som klara 6 % ränta.. men den e tajt... men då finns sparpengar (förutom handpenningen) att ta på... dyker drömhuset upp om ett år så har jag ju bara 1 år kvar av studierna och leva tajt et år e ju ingenting! (det har vi gjort förr i flera år i sträck)

man vill ju slå till om drömläget kommer för vi tänkte bo där minst 30-40 år eller så.. så man vill ju ha det perfekt huset :)

nr 19, kul att höra! visst skulle man först besöka sin "hembank"  :)
    allt är förhandlingsbart som nr 17 skrev :) 

• Anonym

och om vi hittar huset om ett år så har ju lönen ökat för den som har lön... :) till omkring 12-13 000kr efter skatt 

• Anonym

Vi har en lön på 19.000 efter skatt och sen csn och vi fick inte ta lån för att köpa hus eller lägenhet. Utan vi fick ha en medlånstagare.

Svar på tråden lånelöfte - två vuxna - en lön och en csn