Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

är du för fri abort?

Självklart är jag för rätten till fri abort och det oavsett orsak.

Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att man satt 18+0 som gräns för fri abort eftersom det vid ungefär den åldern på fostret sker en utvekling av hjärnan var det att fostret blev mer medvetet eller om det började kunna känna smärta. Nått var dei iaf. Då känns vecka 18 som en vettig gräns för fri abort.

Att sänka den fria abortgränsen skulle få två konsekvenser, fler skulle göra abort eftersom statestik visar att ju längre tid mamman har på sig att vela desto troligare behåller hon barnet. Med fri gräns på vecka 12 så stressas beslutet fram och blir då troligen abort. Att sänka gränsen för fri abort skulle även innebära att det blir fler sena aborter och att de aborterna blir senare. De aborter som idag görd från 13+0 till 18+0 utan socialstyrelsens gokännande skulle behöva gå igenom socialstyrelsens malar, de får mer jobb vilket gör att beslutet tar längre tid för att komma och om aborten godkänns så kommer det bli en senare. En abort som idag görs i vecka 14 skulle med nytt system kanske inte kunna genomföras förrän i vecka 16-17.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dr Mupp
    EeMe skrev 2011-06-28 13:42:16 följande:
    De flesta är medvetna om att preventivmedel inte är 100% säkra. Därför är det en kalkylerad risk att ha sex, även då man inte tänkt sig ett barn.

Vill man med alla medel undvika att bli gravid ("alla medel" är bland annat abort för mig) så bör man avstå från sex.
    Så kvinnor som har sex men inte vill ha barn är slampor och ska straffas med att tvingas föda barn om de blir gravida. Män har förståss frittfram att knulla bäst de vill för de blir ju inte gravida.
  • Dr Mupp
    Lilla Jag skrev 2011-06-28 14:21:00 följande:
    Tycker att fri abort ska sänkas till v12+0, där gränsen för tvåstegs abort går, eller kanske v14+0. Därefter skall en abort godkännas av socialstyrelsen.

Detta för att ge forskning och läkare större spelrum i fråga om när man ska göra allt för att rädda ett förtidigt fött barn till liv. Som många påpekat utförs abort i ena rummet och allt görs för att återuppliva i det andra, och det kanske enbart skiljer ett par dagar på fostren.

Sen tror jag inte att illegala aborter kommer bli vanligare, abort kan man ju även utföra nu senare än v22 om man åker utomlands.
    Sänk abortgränsen till 12 veckor så får vi fler aborter och fler sena aborter. Men det var kanske det du ville.
  • Dr Mupp
    Lilla Jag skrev 2011-06-28 15:14:53 följande:
    Tjabba eller nåt: varför skulle vi få fler sena aborter? De som gör abort idag innan
    Lilla Jag skrev 2011-06-28 15:18:37 följande:
    Blev nåt kans...

De som gör innan v12 el 14 skulle ju fortfarande göra dem! Och de som vill ha senare skulle ju behöva synnerliga skäl... Då kanske hälften eller 75% skulle bli godkända och därmed minskar senare aborter!

Adoption skulle bli ett vanligare alternativ!
    För idag finn det en hel del kvinnor som gör abort på sociala och mediciska skäl efter vecka 12 och 14 men innan vecka 18. Dessa skulle ju fortfarande godkännas men behöva gå igenom socialstyrelsens kvarnar först, nått som tar tid vilket gör att aborterna blir senare.
    Att det skulle bli fler aborter totalt beror ju på att ju längre tid kvinnor har att tänka ju troligare behåller hon barnet, om hon måste stressa fram ett beslut så blir det troligare abort. Detta har man alltså sett i statetik mm.
  • Dr Mupp
    bodimit skrev 2011-06-28 23:57:20 följande:
    pok tvångssterilisera dem inte men låt dem inte göra fler abort. eller betala för det själv då. en gräns måste det finnas. Och då kanske men kan spara in abortpengar till just psykiatrin. who knows. det kunde ju kanske tom bli bättre.
    En förlossning är dyrare än en abort, ett barn som ska växa upp är dyrarer än abort.
  • Dr Mupp
    Manchester skrev 2011-06-29 12:25:02 följande:
    Är du i så fall för fri abort i v 20? I v 25? Det kan handla om oönskade barn då också. De som hinner gå så länge innan de inser att de är gravida eller vet vad de vill är visserligen få, men har nog desto större problem i sina liv. Om en fullt normal, välanpassad 35-åring blir gravid och tvingas behålla ett barn trots att hon tycker att det räcker med de två hon redan har eller hellre ville satsa på karriären just då, ja då är det sannolikt inte ett jättestort problem. Hon kommer att klara att vara en bra mamma i alla fall. Troligen finns dessutom en ansvarstagande pappa med i bilden.

Handlar det däremot om en psykiskt sjuk kvinna eller någon som är utslagen och kanske nedknarkad så blir det garanterat problem. Både för kvinnan och barnet. Och det är sannolikt sådana som tenderar att upptäcka graviditeten väldigt sent. Ändå anser du troligen inte att de ska beviljas abort i v 25. Eller?

Det är bara att inse att abort inte handlar om svart eller vitt. Det finns inte en gräns när det är självklart att man ska bevilja abort och dagen efter är det 100% fel. Det går inte att säga vare sig att abort är mord på en riktig människa eller att det rör sig om ett ingrepp vilket som helst och att fostret är en köttslamsa som enkelt kastas och glöms bort.

Jag har visserligen inte läst hela tråden, men det verkar vara få som är emot abort på alla villkor. Däremot är vi många som anser att frågan är problematisk och att dagens regler kanske inte är de optimala.
    18 veckor känns som en vettig gräns eftersom hjärnbarken utvecklas då och fostret får ett medvetnande. Fram tills dess finns inget medvetande och gänserna blir mer godtyckliga. Vad är det för speciellt som händer vecka 12 och 14 som gör det olämpligt att ha en fri abort efter det?

Jag tycker 18 veckor är en bra gräns. Det är trots allt så att de absolut flesta aborter görs innan vecka 12 och hälften av aborterna görs innan vecka 8.

Om vi ser på sena aborter efter vecka 18 så handlar det om foster med medvetnade och då tycker jag att det är bra att socialstyrelsen är den som beslutar om aborten. Kanske är det lite snälla ibland. Läser man på vilka grunder folk fått göra abort på så pass sena foster så känns en del inte helt ok.  Där borde man vara mer restrektiv med att ge abort på sociala skäl. Fast samtidigt om man gått så långt att man bett socialstyrelsen om tillstånd att genomföra aborten kandke det faktiskt är bäst att den genomförs.
  • Dr Mupp
    mamma till tre busungar skrev 2011-06-29 20:15:49 följande:
    Kan det någonsin vara själviskt att låta ett nytt liv komma till världen i ett land där det inte kommer att behöva svälta elller vara hemlöst?
    Ehh ja, tycker du att barn ska växa upp i misär, att bli misshandlade, våldtagna och ihälslagna. Det sker redan idag och om fler oönskade barn föds så kommer fler barn växa upp i misär med allt vad det innebär.
Svar på tråden är du för fri abort?