Inlägg från: M C |Visa alla inlägg
  • M C

är du för fri abort?

mamma till tre busungar skrev 2011-06-29 17:02:40 följande:
    Frågan är ju hur fri aborten egentligen är i ett samhälle där den som behåller en graviditet fast hon är väldigt ung/saknar försörjning/är mitt i en utbildning/är sjukskriven betraktas som mer eller mindre dum i huvudet av sin omgivningen? 

Där det i sådana lägen mer eller mindre förutsätts att hon ska göra en abort? 
    Det ser jag som positivt, jag tycker inte det är lovvärt att uppmuntra småbarn att skaffa småbarn.
    På ren svenska är det riktigt korkat att skaffa barn innan man ens kan skriva på sina egna papper.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    mamma till tre busungar skrev 2011-06-29 18:18:18 följande:
    Fast det tycker inte jag! Ingen ska betraktas som dum i huvudet för att hon ej vill genomgå en abort! Däremot tycker jag att man ska arbeta hårt för att tonårsgraviditeter inte ska uppstå men den dag tonåringen är gravid ska hon få allt stöd oavsett hennes beslut om vad som ska bli av graviditeten!
    Om man beter sig som en idiot får man leva med att bli betraktad som en idiot.

Dessutom, om man får en dotter som tycker att det är OK att behålla ett barn när hon är 15 så har man misslyckats med föräldrarollen.

Om en av mina killar kom hem med en gravid tjej i släptåg skulle jag bli arg först, sen försöka få till en abort och sen naturligtvis hjälpa till så gott jag kan men ICKE att jag skulle vara tyst om hur jävla dumt det är.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    tvåtjejstomp skrev 2011-07-01 13:23:29 följande:
    Det kan det vara men det har inte med aborten att göra, lika lite som att man är human om man skjuter flyktingar vid gränsen för att förhindra att de hamnar i utanförskap.

Altt hänger på frågorna om när man blir en människa, om det finns absolut människovärde om det finns ett värde i att leva. Det här är i praktiken svåra frågor där åsikterna pendlat mellan olika ytterligheter från nazisternas rent darwinistiska människyn till en del religiösa där människolivets värde alltid överträffar de lidandes svårigheter.
    Du gör alltså seriöst en jämförelse mellan vuxna människor med långa liv, barn, gamla föräldrar, syskon, vänner och grannar och små cellklumpar/foster som inte någonsin funnits i livet?

Det är inte lite konstigt.
  • M C
    Startrooper skrev 2011-07-01 20:09:13 följande:
    Håller med dig M C!
    Det är för att jag är så klok!

Eller nåt.Drömmer

(gammal är ordet sa bull)
Svar på tråden är du för fri abort?